Jag har belyst trädgården med lågvolts LED. Då räcker det med att peta ner kabeln i marken. Verkar mest jobbigt och omständigt med 230 V.

• Gilla
Sommartorparn och 2 till
  • Laddar…
tommib skrev:
[...] Visst, det är ganska lång tid med 1tim/rör men har ni som kommenterar någon erfarenhet av att faktiskt göra det? [...]
Jag är utbildad maskinförare, dock inte aktiv inom det yrket längre, med strax under 1000 dokumenterade körtimmar som erfarenhet.
Lite jämförelser från senaste arbetspassen jag åtminstone kommer ihåg:

2 man, 1 stycke 13 ton grävare, 40 meter kulvert på drygt 1 meters djup. Ungefär 16 timmar med sporadiskt arbete i gynnsam mark (med undantag för tveksamma utsättningar för inkommande el) för grävning, iläggning av rör, isolering och återställning.

1 man, 1 stycke 2 ton grävare, 50 + 20 meter EKKJ på ett snittdjup av 50 cm. 7,5 körtimmar för grävning och återställning, ~20 minuter för iläggning. Marken var lerig och det saknades utsättningar för egendragna vattenledningar (ej frostfritt djup) och elkablar.

Självklart är inte jag ett mått på "alla" men det är detta jag kan försvara mitt inlägg med. :)

Tycker absolut att byggahus står på konsumentens sida här, de har ju gjort det väldigt tydligt för oss att vi aldrig skall anlita Total El i Malmö AB :)

• Gilla
Humlekillen och 4 till
  • Laddar…
När jag grävde för kommunalt V/A ca 20m och i ena änden 1m djupt i andra 2m djupt. Det gick på 1240:- efter rotavdraget 2013!

Tror han tog 600kr per timma men då slapp jag framkörningsavgiften eftersom han var och grävde på samma gata 50m bort och hade maskin på plats så att säga.
Lade ner rör i samma veva ner till garaget och drog för 2v sedan igenom EKLK kabel som kostade 329kr för 25m på Biltema.
Priserna i artickeln chockar!
De flesta hus har ju redan någon form av utebelysning som man kan grena vidare ifrån. Jag menar, hur många hus är det totalt nattsvart utanför? Nåt lyser ju även på nybyggda hus utan "extra tillval".
Jag satte i ett astronomiskt ur i centralen och det är verkligen något jag kan rekommendera till alla! Fungerar sjukt bra.

• Gilla
Excel
  • Laddar…
G
Ja men det priset har inget att göra med det i artikeln , jag har fått gräv jobb gjort gratis hemma hos mej av maskinist jag känner ska jag då klaga på ditt pris ?
Gräv jobb i befintlig trädgård med troligtvis en liten hyrd maskin plus rör matrial och sen återställa allt kostar .

Okej, eftersom du vet. Vad kostar det att återställa efter grävning? Tex återställa gräsmatta eller rabatt. Jag har själv återställt efter grävmaskin och det tog längre tid än själva grävningen. Och i artikeln stod det med återställning. Hur många har tagit med återställning när de har kommenterat?

tommib
Squall Leonhart skrev:
Jag är utbildad maskinförare, dock inte aktiv inom det yrket längre, med strax under 1000 dokumenterade körtimmar som erfarenhet.
Lite jämförelser från senaste arbetspassen jag åtminstone kommer ihåg:

2 man, 1 stycke 13 ton grävare, 40 meter kulvert på drygt 1 meters djup. Ungefär 16 timmar med sporadiskt arbete i gynnsam mark (med undantag för tveksamma utsättningar för inkommande el) för grävning, iläggning av rör, isolering och återställning.

1 man, 1 stycke 2 ton grävare, 50 + 20 meter EKKJ på ett snittdjup av 50 cm. 7,5 körtimmar för grävning och återställning, ~20 minuter för iläggning. Marken var lerig och det saknades utsättningar för egendragna vattenledningar (ej frostfritt djup) och elkablar.

Självklart är inte jag ett mått på "alla" men det är detta jag kan försvara mitt inlägg med. :)
Kul att höra från någon med erfarenhet!

Priset är som sagt extremt dyrt, men "rättelse" har redan publicerats av Marlene. Förklaringen till det extrema priset för grävning är väl som det nämns att elektrikern inte vill göra det jobbet samt att det är för många okända faktorer i det.
Priset för elektrikerns arbetstid är högt men inte helt orimligt om man förutsätter att elektrikern tar ordentligt med höjd för att det strular. Det skulle jag också göra om någon ville ha ett jobb till fast pris.

Materielen är redan avhandlad många gånger om....

Tycker att genomgående så är alla Byggahus' objekt på tok för dyra. Kanske finns en baktanke här? 25% plus vill jag påstå.

Då har jag uppdaterat den här artkeln med dagsfärska kostnadsuppgifter i kalkylen.

Hoppsan, dessa priser blir man ju mörkrädd av.

Jag fixar det för 90 ;)

• Gilla
gbgustaf
  • Laddar…
Lysande!

L lundq skrev:
Jag har belyst trädgården med lågvolts LED. Då räcker det med att peta ner kabeln i marken. Verkar mest jobbigt och omständigt med 230 V.
Ja. Det är märkligt att de inte nämner det i artikeln. Kostar några tusenlappar, om man kör med 24 voltssytem.

Bör även nämna att t ex Plejd finns. Ett rent skymningsrelä finns väl knappt någon som sätter idag?

• Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.