Vi fick just pris på stenläggning runt vårt hus - 100 Kvm för 350 000 kr!
Allt underarbete är redan gjort, så jag tycker att det låter väldigt dyrt.
Stenen är oregelbunden sten som ska läggas i bruk, så lite hantverk är det ju.
Men det skulle vara tre man som tillsammans endastt la 5 kvm o dagen.
 
BiancaN skrev:
Vi fick just pris på stenläggning runt vårt hus - 100 Kvm för 350 000 kr!
Allt underarbete är redan gjort, så jag tycker att det låter väldigt dyrt.
Stenen är oregelbunden sten som ska läggas i bruk, så lite hantverk är det ju.
Men det skulle vara tre man som tillsammans endastt la 5 kvm o dagen.
350 med eller utan stenen?
 
WTF?!? Det är ju stenläggare man skulle ha blivit. Jag skulle välja att lägga INGET framför att betala någon sådana ockerpriser. Om jag så vann pengarna skulle jag inte betala så mycket för ett sådant arbete. Jag förstår varför folk anlitar arbetare från andra länder. Inte konstigt heller att kommuner och Stora företag anlitar utländsk arbetskraft för dessa företag, som tycker att de ska ha så mycket betalt, lär ju knappast sänka ribban när det gäller stora jobb heller. Jag som tyckte synd om "Svenska" företag, som sällan ses arbeta vid större byggen numer. Men det kanske inte är så konstigt. De kanske har sig själv att skylla. ( jag blir visst upprörd över sådant här) Lämnar man ut sånna offerter till folk då blir man utan.
 
1000kr/m2 inkl sten är ett normalt pris, ungefär 50/50 arbete/material.
 
  • Gilla
sergeant
  • Laddar…
S saraochmagnus skrev:
220.000:- för 145 kvm. Och då har vi stenen själv.
hahah jätte mycket , tro rund total 140.000
 
S Stewyzz skrev:
Mycket skillnad i pris. Ser om de har nån bilder på webbsidan också!
Jag stensatt en uppfart på 150kvm med en kantsten på utsidan, de hade asfalt innan! Tog mig 2 veckor, hade pris 1200:-/kvm plus moms och det var en hyfsat bra vinst efter skatt!
två Vecka mycke ,
 
B Barnrikehuset skrev:
Själva stenläggningen och kostnaden för marksten (om det är betong) känns som det mindre när man lägger sten. Vad ingick i offerterna? bara stenläggning? grävmaskin, dumper, lastbil, inköp 0-18 (30m³?), flis (5m³?), nivåmätning, padda behövdes inte?

Annars är grävning 25-30 cm, bortforsling av massor (dumper och lastbil), uppfyllnad med 0-32/0-18 i rätt nivåer, padda, stenmjöl/flis rätt kostnadsdrivande med minst tre personer (1 pers grävmaskin, 1 pers dumper/nivåmätning och 1 pers lastbil) inblandade heltid i säkert 5-7 dagar dagar för 150m².

Grävmaskin med förare: 900SEK/h
Dumper med förare: 500SEK/h
Lastbil med förare: 900SEK/h
=> 2300SEK/h

Ingen ROT på stenläggning => 7 dagar x8h x 2300= 129000SEK + avgifter för dumpning av massor 45m³ + och inköp av lika mycket 0-18/flis (45m³) gissar på 8000:- => grand total 137000SEK Och efter det ska själva stenen läggas vilket säkert är två personer i 2-3dar.

137000SEK + 20h x500SEK/h=147000SEK

Så visst lite högt låter det (om du inte fixat detta innan) men annars kanske inte helt galet att börja förhandla om.
hahahah jätte mycke 150 kv grävmachin ska gräva 7 dagar ? ahhahah max två dagar .... du bora arbetskostnad 147,000 plus 100.000 materila ,, 150 kv 250,000 hahah ... Max jobbet 150 kv ink åkso material och arbetskostnad 160,000
 
BiancaN BiancaN skrev:
Vi fick just pris på stenläggning runt vårt hus - 100 Kvm för 350 000 kr!
Allt underarbete är redan gjort, så jag tycker att det låter väldigt dyrt.
Stenen är oregelbunden sten som ska läggas i bruk, så lite hantverk är det ju.
Men det skulle vara tre man som tillsammans endastt la 5 kvm o dagen.

ahhahaha max din arbetskostnad 50,000
 
Ni vet om att detta är en 5år gammal tråd va?
 
350-till 550 sek max per kv arbetskosnad
 
N Nils82 skrev:
Lägg själv........billigare och bättre självkänsla(y)
Men det är svårt att hämta sten och sand
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.