Avskrivningar, administration, verktyg, utrustning, drivmedel, bilar, lokalhyra, vinst, övriga omkostnader osv osv osv.

Du vet, finns många hål att stoppa pengarna i:cool:
 
Själva stenläggningen och kostnaden för marksten (om det är betong) känns som det mindre när man lägger sten. Vad ingick i offerterna? bara stenläggning? grävmaskin, dumper, lastbil, inköp 0-18 (30m³?), flis (5m³?), nivåmätning, padda behövdes inte?

Annars är grävning 25-30 cm, bortforsling av massor (dumper och lastbil), uppfyllnad med 0-32/0-18 i rätt nivåer, padda, stenmjöl/flis rätt kostnadsdrivande med minst tre personer (1 pers grävmaskin, 1 pers dumper/nivåmätning och 1 pers lastbil) inblandade heltid i säkert 5-7 dagar dagar för 150m².

Grävmaskin med förare: 900SEK/h
Dumper med förare: 500SEK/h
Lastbil med förare: 900SEK/h
=> 2300SEK/h

Ingen ROT på stenläggning => 7 dagar x8h x 2300= 129000SEK + avgifter för dumpning av massor 45m³ + och inköp av lika mycket 0-18/flis (45m³) gissar på 8000:- => grand total 137000SEK Och efter det ska själva stenen läggas vilket säkert är två personer i 2-3dar.

137000SEK + 20h x500SEK/h=147000SEK

Så visst lite högt låter det (om du inte fixat detta innan) men annars kanske inte helt galet att börja förhandla om.
 
  • Gilla
Yog
  • Laddar…
Fråga om du kan kör löpande då! Kanske så att de inte vill har jobbet o slänga i ett hög pris bara!
 
  • Gilla
Grimjack och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår vad som krävs för att utföra jobbet. Jag förstår också att det kostar mycket att få allt detta gjort dom beskrivet ovan. Det som gör stt jag reagerar så
Förvånande är att alla hantverkare har dessa omkostnader. Alla hantverkare behöver riva och bortforsla material. Alla hantverkare har administration, verktyg, maskiner osv men inte en gång under hela vårt husbygge har det varit någon hantverkare som givit sådant överpris. Jag tänkte också att det kanske är så att de inte vill ha jobbet. Men det tycker jag känns konstigt. Om man driver ett företag som gör markarbeten och stenläggning så är ju det ens leverbröd? Det verkar också vara en otrolig skillnat på pris när det gäller hantverkare och trädgårdsannläggning beroende på vart i landet man befinner sig. Verkar till och med som att det skulle löna sig att betala hotell och uppehälle för en firma från tex sthlm under två veckor och de gör jobbet istället för en av de lokala företagen.
 
Kan väl inte ta flera dagar att gräva ur 150kvm? Då skulle jag se mig om efter effektivare anställda om jag ägde det företaget. Vi grävde själv ur en yta på 100kvm när vi byggde altan och då grävde vi ur ner till 130cm. Och det tog en dag med minigrävare. Vi hade dessutom aldrig kört grävare tidigare.
 
  • Gilla
Tigermilk
  • Laddar…
Tråkigt att du upplever det som att dom försöker blåsa dig. Jag tycker det verkar halvrimligt (dock med viss förhandlingsmån). Det är väldigt tidskrävande och jobbigt att göra alla dessa moment själv. Bara att planera upp ett lite mer komplicerat fall kan ta några timmar.

Om du tar en vecka ledigt nu på hösten och fixar allt själv gör du en gigantisk besparing.

Edit: och sen om dom är bra eller inte... det verkar vara hög personalomsättning och säsongsanställning som gäller. Så dom vassaste grävmaskinisterna kanske inte sysslar med marksten till villor.
 
Redigerat:
150kvm kan man gräva på en dag om lastbilarna rullar. Vilken del av landet bor ni på? Sånna hantverkare ger ett dåligt namn för oss andra!
 
Västernorrland.
 
Till barnrikehuset. Lustigt att du tänker att jag som amatör ensam klarar jobbet ovan på en vecka samtidigt som du tycker det är rimligt att en proffsfirma behöver 2-3 man 10 dagar. ��������
 
De svarta konstiga krumelurerna är leende smileys.
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Sundsvall eller?
 
Ja Sundsvall
 
Kolla upp en firma som heter tulipa AB och säger att Stewart från stures sten och mark tipsade! Kan var svårt att får jobbet gjort innan vinter men till vår kanske!
 
Tusen tusen tack. Vi tänker att det är till våren vi vill börja.
 
Lycka till :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.