16 016 läst · 127 svar
16k läst
127 svar
Pris för snickare
Ja 585kr/ Tim innebär ca 470kr/tim +moms har man många anställda så är det en rimlig nivå men kanske inte för en enmansskutt..S Screed skrev:
Förväntar du, alltså TS att någon här vet hur många timmar du kommer att bli fakturerad?O Oerfarenhemmafixare skrev:
Fortsätt att hålla i irritationen, det värsta som kan hända är att du varit irriterad i onödan😃(ironisk)
Välj fast pris om du vill veta kostnaden innan jobbet är utfört.
Välj löpande om du vill få möjlighet att vara orolig och uppretad.
först nu fick jag fakturan. De vill ha betalt för 16h (8x2) trots att de kom vid 8, var borta 4h för kapning av bänkskivan + köpa några väggkonsoler och var klara 14:00.
Känns ju onekligen som att de försöker blåsa mig här…
Känns ju onekligen som att de försöker blåsa mig här…
Tror att många tar för givet att alla vet att priset är per "gubbe", så då missar man att förtydliga det.O Oerfarenhemmafixare skrev:Märkligt att priset inte kommuniceras tydligare då. Jag har upplevt det som priset för att utföra arbetet. Om de velat kunde de alltså skickat 10 man och jag hade vackert fått betala 7500kr/h.
Absolut att de kanske ville säkerställa ett bra kap. Men då blir min fråga vad som anses vara rimlig tid att kapa en skiva på. 4h känns extremt.
4h låter väldigt mycket! Hur många var de som åkte iväg för att kapa? Gjorde de något mer arbete åt dig medan de ändå var iväg, hämtat material tex?
Man fakturerar ju för de timmar som gått åt till arbetet, även den tid man inte är på plats (utom "privat tid" som lunch). Ofta passar man ju på att hämta material tex när man ändå ska iväg och äta, och då fakturarar man den tid det tar just att hämta materialet.S sjoelund skrev:Och raster ingår inte i arbetstid så det ska du inte betala. Elektrikern som var här sist drog iväg för att köpa delar och äta lunch, men timmarna på fakturan var färre än timmarna han var på plats (tog betalt för 2 men var här 2h40m)... Visst att påslaget på material var orimligt högt som vanligt, men jobbet var bra utfört så inget att tjafsa om.
2st var de.N Nannami72 skrev:
Det som stör mig är att de rimligtvis borde kunna göra det på plats hos mig. När de åkte iväg köpte de också med sig 3 konsoler.
Och de var här först vid 8 och var klara vid strax efter 14. Ca 6h alltså. Två pers 12h men har fakturerat för 16h.
Dom hade inget annat att göra på eftermiddagen så dom fakturerade dig hela dagen. Nästa gång borde dom spendera kl 14-16 med att skämmas istället...O Oerfarenhemmafixare skrev:
Men det var nog inte de som var hos dig som gjorde det utan nån på kontoret. Om jag får gissa....
Jag frågade om en specificerad faktura eftersom de fakturerat för 16h men total tid från att de kom till att de gick var 12h (om man inte räknar in någon rast) och svaret jag fick var:Farstatjej90 skrev:
”Jag har kollat med dom och detta är rätt”.
Om jag ber om en specificerad faktura där det framgår vad som gjorts under tiden de inte var här bör jag väl få det?
Edit: de som var här var supertrevliga, jag är helt säker på att det inte är de två.
Vad menar dom med att "detta är rätt"? Menar dom att du ljuger?🤔O Oerfarenhemmafixare skrev:Jag frågade om en specificerad faktura eftersom de fakturerat för 16h men total tid från att de kom till att de gick var 12h (om man inte räknar in någon rast) och svaret jag fick var:
”Jag har kollat med dom och detta är rätt”.
Om jag ber om en specificerad faktura där det framgår vad som gjorts under tiden de inte var här bör jag väl få det?
Edit: de som var här var supertrevliga, jag är helt säker på att det inte är de två.