A Alexn72 skrev:
Ett tips för framtiden.
Så länge som du inte ska ha maskinerna på skivan så hade detta kunnat limmas utan problem.
Dvs skivan limmad mot väggen.
Inget av de firmorna jag kontaktade föreslog limning. Men det hade säker gått.
 
B
O Oerfarenhemmafixare skrev:
Hej,

Jag har för första gången anlitat ett bolag som ska fixa lite grejer åt mig i hemmet och blev nu lite osäker. De tar 750kr/h, men säg att de skickar mer än 1 som ska utföra arbetet, betalar jag då 750kr/h/person eller är det 750kr/h för arbetet?

Utöver det undrar jag också om det är vanligt att de inte har de verktyg som behövs för arbetet med sig trots tydliga instruktioner. Exempelvis så hade de inte en såg med sig trots att jag tydligt skrivit att en skiva behöver kapas. De behövde då åka till firman för att kapa skivan som de tog med sig och var borta i 4h. Jag hade kapat skivan med handsåg på kanske 2-3 minuter. Firman ligger 20 min från min bostad.
Lite off topic men varför kapade du inte själv på 2 min om de va så lite jobb ?
 
B Bozzen skrev:
Lite off topic men varför kapade du inte själv på 2 min om de va så lite jobb ?
Redan svarat på det. Jag äger ingen såg. Jag kunde såklart köpt en såg (eller som en annan påpekade så borde jag redan ägt minst fem) men jag trodde såklart inte det skulle ta en halv arbetsdag för snickare att göra det. Och eftersom jag förberett dem på att den skulle kapas så skulle det väl Max kunna ta 5 min. Då sparade jag tid på att slippa ta mig till en byggvaruhandel och köpa en såg som lämpar sig för kapning av en bänkskiva i laminat.

Lite off topic men jag förstår såklart att din kommentar bara är spydig, men jag hade jag på förhand vetat om vad det skulle innebära att låta personer som jobbar med denna typen av arbete göra det så hade jag gjort det själv med en brödkniv.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Dessa timpriser är jag ju nyfiken på för i min värld får man inte ens tag på en "öststatare" som kör för de priserna idag och skulle man mot förmodan med ljus och lykta hitta någon som ligger ner mot de pengarna så har de garanterat inga verktyg och maskiner för att kunna utföra några liknande jobb så då tar de oftast tilläggsavgifter för att de ska hyra maskiner per arbetstillfälle.

2008 debiterade jag typ 475kr
2017 debiterade jag typ 600kr
2024 debiterar jag 730kr

Tilläggas kan då att jag absolut inte är dyrast bland de jag känner men har då även fullutrustad bil och hade med lätthet kapat till den där skivan på plats inom typ en halvtimme plus körtid så klart. 😉
Tror min bror ligger på 550-600 och han är våtrumsbehörig. Brukar bli utringd till Malmö emellanåt. Har alla verktyg som behövs och har allt i skåpbilen, Han har även med anteckningsblocket så han inte belastar kunden i onödan på ahlsellbesök och debiterar bil på bil ;)

Min vanliga vvs:are tog 500 kr timmen äger också ett anteckningsblock
, nu gick toan sönder förra veckan och det blev superakut och vi fick ringa en annan nystartad, det blev en chock då han tog 700 exkl moms. Brutalt ansåg vi. Han hade inte ett anteckningsblock så han fick köra 2 ggr, men han var inte girig på bilen, det tog han dock ut på lönen.

Elektrikern tar ca 550. Och har nog hela sitt lager i sin bil. Sms;ade bara vad jag ville och när han kom hit och tittade på jobbet så gick han ut i bilen och hämtade det ;)

Dig hade jag inte anlitat. Inte pga dig som person, men din timtaxa =) Men sen hör du till Staffanstorp, vi är inte så dyra i norra skåne om du inte väljer att ta firmorna med en del anställda i stan.
 
R
Dina priser verkar vara ex moms..
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Tror min bror ligger på 550-600 och han är våtrumsbehörig. Brukar bli utringd till Malmö emellanåt. Har alla verktyg som behövs och har allt i skåpbilen, Han har även med anteckningsblocket så han inte belastar kunden i onödan på ahlsellbesök och debiterar bil på bil ;)

Min vanliga vvs:are tog 500 kr timmen äger också ett anteckningsblock
, nu gick toan sönder förra veckan och det blev superakut och vi fick ringa en annan nystartad, det blev en chock då han tog 700 exkl moms. Brutalt ansåg vi. Han hade inte ett anteckningsblock så han fick köra 2 ggr, men han var inte girig på bilen, det tog han dock ut på lönen.

Elektrikern tar ca 550. Och har nog hela sitt lager i sin bil. Sms;ade bara vad jag ville och när han kom hit och tittade på jobbet så gick han ut i bilen och hämtade det ;)

Dig hade jag inte anlitat. Inte pga dig som person, men din timtaxa =) Men sen hör du till Staffanstorp, vi är inte så dyra i norra skåne om du inte väljer att ta firmorna med en del anställda i stan.du blandar ihop ex och ink moms priser. 😉
R Rkarlsson skrev:
Tror min bror ligger på 550-600 och han är våtrumsbehörig. Brukar bli utringd till Malmö emellanåt. Har alla verktyg som behövs och har allt i skåpbilen, Han har även med anteckningsblocket så han inte belastar kunden i onödan på ahlsellbesök och debiterar bil på bil ;)

Min vanliga vvs:are tog 500 kr timmen äger också ett anteckningsblock
, nu gick toan sönder förra veckan och det blev superakut och vi fick ringa en annan nystartad, det blev en chock då han tog 700 exkl moms. Brutalt ansåg vi. Han hade inte ett anteckningsblock så han fick köra 2 ggr, men han var inte girig på bilen, det tog han dock ut på lönen.

Elektrikern tar ca 550. Och har nog hela sitt lager i sin bil. Sms;ade bara vad jag ville och när han kom hit och tittade på jobbet så gick han ut i bilen och hämtade det ;)

Dig hade jag inte anlitat. Inte pga dig som person, men din timtaxa =) Men sen hör du till Staffanstorp, vi är inte så dyra i norra skåne om du inte väljer att ta firmorna med en del anställda i stan.
Vill ändå tro att du blandar ihop ex och ink moms priser. 😉🙈
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Ett tips för framtiden.
Så länge som du inte ska ha maskinerna på skivan så hade detta kunnat limmas utan problem.
Dvs skivan limmad mot väggen.
Att limma upp en 630mm djup bänkskiva hade jag inte ens försökt mig på.
Att limma några lister på väggarna och sen lägga skivan på dessa skulle kunna vara en lösning dock.

Då hade de kunnat passa till och limma listerna samt kapat till skivan på en timmes tid och sen kunde TS själv lagt på skivan dagen efter typ. 😉
 
boihus123 boihus123 skrev:
Skulle utbildast sig som snickare :D själv drar man in mindre som digital konstruktör
Du skojar? Fakturerar du mindre än 750:-/h?! Då är du överlägset billigast i din bransch. Vad fakturerar du?
 
H Huaooja skrev:
Du skojar? Fakturerar du mindre än 750:-/h?! Då är du överlägset billigast i din bransch. Vad fakturerar du?
Som vanligt jämförs det säkert vad en egenföretagare debiterar i timmen kontra vad folk som är anställda har i lön för folk har dålig koll på vad som krävs för att kunna driva ett företag. 🙈
 
  • Gilla
Huaooja
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Vill ändå tro att du blandar ihop ex och ink moms priser. 😉🙈
Nej brorsan är inkl, elis och förra vvsaren var inkl. Den vi ringde förra veckan var exkl.

Själv glad att far är gammal betongare/murare och brorsan likadan. För ska folk ha 750 spänn timmen så är det klart inte konstigt att allt blir snordyrt =)

Jämför bilverkstäder, där jag lämnar tar han 450 kr timmen, märkesverkstan ca 900-1000. Att stoppa in en sladd är automatiskt 1000 kr hos märkesverkstan. Medans den jag anlitar inkluderar det i arbetet.

Kanske därför de är fullsmetade med arbeten?

Men en sak är ju säker, om man får ett jobb och instruktioner om vad de gäller så ska man fasiken inte behöva köra och hämta verktyg utan ha förberett sig innan.
 
  • Gilla
  • Haha
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Du får ju kolla fakturan hur den ser ut. Är det fyra timmar debiterat för kapning skiva så bara bestrid fakturan, den är helt felaktig. Sannolikt har de klämt in ett annat jobb på denna tid, och/eller dragit ett par burgare och tog kanske en liten tupplur. Vem vet.

Om snickarna var så korkade att de kom till ditt jobb utan lämpliga snickarverktyg trots att de till och med redan på förhand visste vad det handlade om, ja då går det givetvis på deras egen tid, inte din.

Det som belastar snickarna ytterligare är att detta lilla jobb tog orimligt lång tid, du kanske var där och behövde bevaka och det var onödigt mycket av din tid som gick åt vilket du bör kompenseras för. Således rimligt att de endast debiterar för halva tiden de faktiskt var på plats och gjorde jobbet.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ja, du tror väl inte på fullaste allvar att de skulle skicka 10 pers för 750kr/h så jag kan ju undra hur du då kan tro att de skickar 2 pers för 750kr/h. ;)
Alltid när man pratar priser pratar man s.k "mantimmar" men visst kunde de kanske vara lite tydligare med detta.


I övrigt känns alltihop som en jävla Scam... 🤬

Tar man 750kr/h så ska man fan ha en bil utrustad så man med lätthet kan kapa en bänkskiva på plats med sänksåg och styrskena och det är rena barnleken att få till ett snyggt snitt med denna simpla utrustning.

Att göra detta arbete är ett ENmansarbete och inget som kräver våtrumsbehörighet kan också nämnas. ;)


Ibland har man som hantverkare inte det lätt heller när man ska sätta upp något som inte är komplett så man måste leta upp något som passar och fungerar vilket kan ta tid om man måste leta runt på olika ställen men då måste man ju också vara tydlig mot kund så de förstår att det blir billigare om de själv letar runt och skaffar det som behövs från början.




Dessa timpriser är jag ju nyfiken på för i min värld får man inte ens tag på en "öststatare" som kör för de priserna idag och skulle man mot förmodan med ljus och lykta hitta någon som ligger ner mot de pengarna så har de garanterat inga verktyg och maskiner för att kunna utföra några liknande jobb så då tar de oftast tilläggsavgifter för att de ska hyra maskiner per arbetstillfälle.

2008 debiterade jag typ 475kr
2017 debiterade jag typ 600kr
2024 debiterar jag 730kr

Tilläggas kan då att jag absolut inte är dyrast bland de jag känner men har då även fullutrustad bil och hade med lätthet kapat till den där skivan på plats inom typ en halvtimme plus körtid så klart. 😉
585 per h betalade jag så sent som i juni för en firma i Kungälv för att vara exakt. Han har kört eget i drygt 10 år men snickrat i 30.

2021 anlitade jag en snickare i Göteborg på en 2-mannafirma och betalade runt 550 per/h.
 
Hur långt efter slutfört arbete brukar fakturan komma? Jag är väldigt nyfiken på vad de fakturerat för
 
O Oerfarenhemmafixare skrev:
Hur långt efter slutfört arbete brukar fakturan komma? Jag är väldigt nyfiken på vad de fakturerat för
Svårt att svara på för det är från hantverkare till hantverkare.

De flesta hantverkare är inga kontorsmänniskor så har de mycket att göra kan det ofta dröja.

Själv får jag jaga mina UE för jag vill fakturera så snart arbetet är utfört så jag kan "stänga" projektet för att fokusera på nästa jobb. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.