Tja du den som vet ? Vet du om det finns någon ting som stänger av VP-cirken när tanken är varm i botten, lite klurigt när det fungerat så länge, jag vet bara att ECO -air måste ha en cirk för att inte frysa om den står för länge vid minusgrader, vilken typ på VP är det och version, kan finnas en funktion i ECO-zenithen som styr med temp i VP på utsidan, men jag har inte jobbat med Zenithen så jag kan inte säga något med dessa tillsammans. Tror mig läst eller hört att är någon form av styrning som finns.
Skriv alla data på VP och zenthen så kan det gå att utröna via EL-schemat något hur det fungerar

Här är dom tre ventilerna, den nedre av dom två shuntarna satt några mm snett och gav ifrån sig ett litet ljud när jag klappade till den. Så möjligen har den haft glapp, så det ska proveldas idag.

Rörmokaren har ju stoppat en grön grej för att låsa dom så att kan ju inte pilla med enkelhet..men styrningen borde veta bättre än jag.

• Tre ventilshuntar i en pannrumsmiljö, en med synligt glapp, och en låsanordning installerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom shuntntorerna kan ändras manuellt , man drar ut det svarta vredet och då frikopplas motorn och går att ställa in, prova med det först sen kan man se om det är fel på motor eller styrning

J jonaserik skrev:
Dom shuntntorerna kan ändras manuellt , man drar ut det svarta vredet och då frikopplas motorn och går att ställa in, prova med det först sen kan man se om det är fel på motor eller styrning
Jag har några som går att justera men några verkar låsta...spännande med teknik.

Pannan har gått fint hela vintern nu och jag har passat på att i samråd med en sakkunnig justera parametrarna så att de stämmer bättre mot husets konstruktion och fördelningen av element mm. Jämfört med förras året så sparar jag 5-800 kr per månad i elförbrukning.
Graferna för insvängningsförloppen har också varit jättetjusiga pannan har reagerat helt underbart på tempskillnaderna ute.

Nu har jag fått problem med Larm "pressostattryck hög" igen varje natt runt 3-tiden löser larmet för detta ut. Verkar som den är känslig för at tdet inte blir någon skillnad mellan ut/intempen på slingan till elementen ibland är den tom negativ dvs vattnet som kommer åter till pannan är varmare än det som lämnar den. Övervåningen blir ganska varm på huset men källaren håller sig kall så det är väl därför.

Jag resettar larmet varje morgon allt fungerar men så larmar den nästa natt igen

Vad göra??

eftersom det verkar vara en tidsfaktor med, hur står tiden för att göra VV, kolla så inte VV -tid är varje dygn till att börja med, sen blir det att kolla växelventilen om den inte stänger som den ska mot VV. Är den liiiite öppen så kommer det att gå ut VV på systemet och värma på, har du någon baypass som vattnet gå runt i tillbaka till VP, kan det det bli lika fenomen.

J jonaserik skrev:
eftersom det verkar vara en tidsfaktor med, hur står tiden för att göra VV, kolla så inte VV -tid är varje dygn till att börja med, sen blir det att kolla växelventilen om den inte stänger som den ska mot VV. Är den liiiite öppen så kommer det att gå ut VV på systemet och värma på, har du någon baypass som vattnet gå runt i tillbaka till VP, kan det det bli lika fenomen.
Hur menar du står tiden för att göra VV?
Gör den inte det efter behov? Är det något man hittar i inställningarna?

På en del VP går det att ställa in tider för legionellakörning och om den tiden står varje natt så kan det bli för varmt på returen när växelventilen slår om. Tänker då på att det händer på natten, vet du vid vilken tid det sker så börjar du att kunna ringa in det. Legionellakörning till ca 60 -65 C behöver bara vara 1 ggr i veckan om man är rädd för det.

Ok då förstår jag! Nej någon sådan inställning kan jag inte hitta på min panna.

Onekligen så verkar det vara ett flödesproblem, det inträffar varje natt och vad styr då VP att göra värme/VV . Behöver du värme i huset nu, kanske bara VV , då kan det vara växelventilen som bråkar, om du ställer ner VV-tempen 10 C och testar vad som händer, då kan inte VP få för hög temp på returen.

Har nu varit kallare och då löste larmet inte ut.
Har en svart kran se bild nedan. Vad har den för funktion. Den sitter monterad på varmvattenledningen och "botten" av den sitter på ett rör som går bort mot expansionskärlet och grenen mot utgående vatten till elementen. Den står fullt öppen ska den det?
Svart kran med öppet vred på varmvattenledning kopplat till expansionskärl och element i ett värmesystem.
Skapa konto

Undrar också om inställningen på cirkulationspumpen är rimlig verkar ju bara påvriden lite lte? Se bild Cirkulationspump med inställningsratt delvis påvriden, kopplad till rörledningar.
Skapa konto

Den svarta som du talar om är för att reglera tempen på VV , plus och minus, enligt regelverket ska det var ca 55 C på vattnet vid tappstället. Detta för att inte barn ska få brändskador, finns inga barn som inte maxar VV-kranen. Sen det med pumpen står den på 3 eller 2 ställ den på 3 om det går, då ska det bli högre fart på vattnet till VP, har du mjuka slangar mellan VP och in på något ställe så kan det vara skit i dom, känn om dom är stela eller mjuka, det sista ska det vara, det är en klassiker med skit i dom och lite stopp på flödett.

J jonaserik skrev:
Den svarta som du talar om är för att reglera tempen på VV , plus och minus, enligt regelverket ska det var ca 55 C på vattnet vid tappstället. Detta för att inte barn ska få brändskador, finns inga barn som inte maxar VV-kranen. Sen det med pumpen står den på 3 eller 2 ställ den på 3 om det går, då ska det bli högre fart på vattnet till VP, har du mjuka slangar mellan VP och in på något ställe så kan det vara skit i dom, känn om dom är stela eller mjuka, det sista ska det vara, det är en klassiker med skit i dom och lite stopp på flödett.
Tack då fattar jag regleringen av varmvattnet!

Vad det gäller pumpen så finns ingen gradering på inställningen nu står den ett åttondels varv öppen enligt bild. Kan man vrida upp den till ett fjärdedels varv typ och testa?

Vad du menar med åttondel och kvart förstår jag inte, det är en Grundfos-pump med reglering i 3 steg som jag ser det, ett foto lite närmare på svarta lådan så att det kan synas hur vredet står är bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.