31 670 läst · 60 svar
32k läst
60 svar
Pressostat larm på CTC värmepump
Logad skrev:
Ventilen på högersidan är till varmvattnet. Hade en granne som kollade, han har en IVT pump, men kunde inte hitta något ventil på min CTC, sa att kanske de har intJ Josth skrev:
Kan du följa de rören hela vägen till värmepumpen? Det borde sitta ett filter någonstans.Besim.l skrev:
Är radiatorer med rör äldre? Risken finns att bös spolats runt och till slut nått värmeväxlaren i pumpen.
Det sitter förresten två luftnipplar på värmepumpens rör, prova öppna dem och se om det kommer vatten eller luft.
Följde rören helvete vägen in till pumpen men inget filter.Logad skrev:Kan du följa de rören hela vägen till värmepumpen? Det borde sitta ett filter någonstans.
Är radiatorer med rör äldre? Risken finns att bös spolats runt och till slut nått värmeväxlaren i pumpen.
Det sitter förresten två luftnipplar på värmepumpens rör, prova öppna dem och se om det kommer vatten eller luft.
Radiatorn är en rör system, mer än 15 år gamla säkert.
Öppnade luftpinarna och det kom vatten, idag får jag varning varje halv timme typ, själva punpen och modulen är installerad 2019, företaget som monterade den skulle komma och titta men har inte hört sv sej efter flera försök.
Har du metallomspunna flexslangar någonstans? Sådana brukar klägga igen och hindra flödet. Hur som haver så ta dit en röris som får rensa rören och montera ett smutsfilter. Det rekommenderas rent allmänt att även montera ett magnetfilter på returen från radiatorslingan.Besim.l skrev:Följde rören helvete vägen in till pumpen men inget filter.
Radiatorn är en rör system, mer än 15 år gamla säkert.
Öppnade luftpinarna och det kom vatten, idag får jag varning varje halv timme typ, själva punpen och modulen är installerad 2019, företaget som monterade den skulle komma och titta men har inte hört sv sej efter flera försök.
Smutsfiltret hos mig, sitter på tilloppet till värmepumpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnetfiltret på radiatorreturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ta en annan röris, detta är ändå inget garantijobb om det inte är fel på grejerna.
Ska kontakta firman som sålde och monterade pumpen, är det inte lite konstigt att de har inte monterat en smutsfilter?Logad skrev:Har du metallomspunna flexslangar någonstans? Sådana brukar klägga igen och hindra flödet. Hur som haver så ta dit en röris som får rensa rören och montera ett smutsfilter. Det rekommenderas rent allmänt att även montera ett magnetfilter på returen från radiatorslingan.
[bild]
[bild]
Du kan ta en annan röris, detta är ändå inget garantijobb om det inte är fel på grejerna.
Logad skrev:Har du metallomspunna flexslangar någonstans? Sådana brukar klägga igen och hindra flödet. Hur som haver så ta dit en röris som får rensa rören och montera ett smutsfilter. Det rekommenderas rent allmänt att även montera ett magnetfilter på returen från radiatorslingan.
[bild]
[bild]
Hej igen,
Två st metallomspunna flexslangar sitter bakom pumpen yttsidan, där kopparrör kommer ut från modulen som sedan kopplas med pumpen med flexslangar, ska kolla på dem också. Tack för hjälpen!
J jonaserik skrev:
Inget sånt. Men jag öppnade luftnipplarna så att 1-2l vatten kom ut samt öppnade shunt ventilen manuellt för fullt och lämnade den så i några minuter, sen dess (4-5 dagar) har inte kommit någon varning. Kanske det var luft i rören.J jonaserik skrev:
Det kan ha varit orsaken. Kolla även om det är luft i själva tanken, märks om man öppnar övertrycksventilen. fyll på vatten efteråt.Besim.l skrev: