Be kommunen flytta parkeringförbudsmärket 1-2 meter, med hänvisning till problemet med postutdelningen? Borde vara en smal sak och snabbare åtgärdat än långbänk hos PostNord. Eller sätt upp en egen liten (!) skylt, det är ju många som gör vid sina utfarter för att få mer svängrum. Brukar vara nog för de flesta grannar att respektera och diskret nog för att myndigheterna inte ska se/orka.
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 11 till
  • Laddar…
C
Gangstersmed Gangstersmed skrev:
Be kommunen flytta parkeringförbudsmärket 1-2 meter, med hänvisning till problemet med postutdelningen?
Fast exakt samma situation måste väl gälla samtliga fastigheter i hela landet som ligger vid en gata där parkering är tillåten? Finns ju liksom ingenting som är unikt här. Inte kan man införa parkeringsförbud på samtliga landets villagator för att posten skall kunna delas ut?
 
  • Gilla
Eld och 11 till
  • Laddar…
BirgitS
I villaområden där det är mer normalstorlek på tomter så finns det normalt mer plats för bilar så att det inte är nödvändigt att parkera just där brevlådan är. Det blir lite skillnad där det är smala tomter och där det är parkeringsförbud mittemot och dessutom framför tomterna bredvid pga. vändzonen.
 
C cpalm skrev:
Fast exakt samma situation måste väl gälla samtliga fastigheter i hela landet som ligger vid en gata där parkering är tillåten? Finns ju liksom ingenting som är unikt här. Inte kan man införa parkeringsförbud på samtliga landets villagator för att posten skall kunna delas ut?
Jag uppfattade det som att det bara är TS låda på gatan som är drabbad på grund av att den står kant i kant med vändplanen. Så brukar det ju inte se ut. Enligt TS har inte andra på gatan samma problem, om jag tolkar det rätt.

Personligen har jag uppfattningen att det för det mesta inte är ett problem eftersom brevlådan står vid en infart, och de flesta inte parkerar framför brevlådor och infarter.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
I TS fall tror jag att jag skulle fusk flytta P-förbuds stolpen 1 parkeringslängd ...
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I villaområden där det är mer normalstorlek på tomter så finns det normalt mer plats för bilar så att det inte är nödvändigt att parkera just där brevlådan är. Det blir lite skillnad där det är smala tomter och där det är parkeringsförbud mittemot och dessutom framför tomterna bredvid pga. vändzonen.
Det behöver inte vara ”nödvändigt” för att någon ska parkera bilen lagligt så att den råkar stå framför en brevlåda.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Flytta på lådan en liten bit mot infarten så kan posten komma till (för dom har väl backväxel på bilen?

Handritad karta som visar trottoarer, uppfarter, vändzon, brevlåda och förbudsskylt/vändzon markerat med blått. Brevlådan föreslås flyttas närmare uppfarten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Bild
har full förståelse om du inte vill "outa" vart du bor, men nu blev man ju sugen på att försöka klura ut en praktisk lösning på ditt problem :D

finns det en möjlighet att posta en faktiskt satelitbild från google maps på hur det ser ut?
 
Redigerat:
Seså,

Att postnord vägrar dela ut post är egentligen bara positivt. Ingen kan hävda att räkningar och påminnelser kommit dig till del. Allt viktigt man vill ha är ändå elektroniskt. Win-win.

(instruktion till publiken, skratta)

Mer allvarligt,

Hur löser grannen till vänster i bild brevlådan om det är parkering längs gatans undre sida?

Har du frågat grannen till höger om samplacering av låda?

Annars,

Jag skulle till slut skickat ett mail till kommunens trafikkontor, postnord, och PTS där jag sa att de är för fan myndigheter och brevlådan har stått där i decennier. Har frågat grannarna och de säger nej. Ska något ändras med skyltningen eller brevlådan flyttas så får ni komma överens om vart och hur fastighetsägarna övertalas att godkänna ny placering.
 
  • Gilla
Festlund och 10 till
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
Flytta på lådan en liten bit mot infarten så kan posten komma till (för dom har väl backväxel på bilen?
Enligt trådstarten verkar det som att det redan idag går att komma till om man backar, men att det tydligen inte är good enough.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
C cpalm skrev:
Jag skulle nog sluta röra i den där grytan och hoppas på att utdelningen i praktiken funkar ändå.
Du har uppenbarligen fått ett rikspucko på halsen som gått igång på det där och det bästa receptet brukar vara att tiga så att de inte får vatten på sin kvarn.

[länk]
Jag tycker du är alldeles för hård. Jag har haft lantbrevbäring i mer än 25 år, träffar och pratar med trevliga brevbärare varje vecka och får deras syn på sitt arbete. Personligen tycker jag det är bara sansat tänkade att försöka underlätta om man kan, så länge det inte är orimligt med arbete.

Förra året klagade t ex brevbärare på att de två lådor (min och grannens) som står på en uppsamlingsplats 150 m från huset lutade lite väl mycket utåt så att det ibland var svårt att lämna post från bilen. Jag rev isär den gamla ställningen som höll lådorna, grävde och gjöt nya fundament i marken samt nytt trä med fransk träskruv. Läste på PN regler om höjd på lådan, Använde vattenpass och allt blev rakt och snyggt. Brevbärarna blev väldigt glada över detta och det tog mig max någon timme.

De har för övrigt berättat flera gånger om rättshaverister som när lådans fäste ruttnat bort och lådan hamnat i diket, sagt till brevbäraren att det är PN som får ordna det, annars får det vara. Samhället blir inte direkt bättre av ett sådant tankesätt. Det blir i mångt och mycket vad vi gör av det.
 
  • Gilla
  • Älska
HenrikHuslöse och 12 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Flytta på lådan en liten bit mot infarten så kan posten komma till (för dom har väl backväxel på bilen?

[bild]
De kan backa in idag. Så för att ditt förslag ska funka måste vi ”sumpa” vår uppfart och ställa brevlådan mitt i den….
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Har inte tidigare hus på din sida av gatan samma problem?
 
Jag vill tyvärr inte lägga ut min adress, jag får otrolig mycket ”hat” från människor på detta forum 😂

Jag har landat i att 1. Prata o informera grannar 2. Sätta ut en pallkrage och hindra parkeringen

Jag kommer bara göra…orkar inte ens för få kommunen att göra något…
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
M
Globetrot Byggis1976 skrev:
Vi bor i en tätbebyggd förort till Stockholm. Husen hos oss ligger nära, parhus. Vi delar garageuppfart med vår granne och har en vändzon framför uppfart.

Nu har vi vid flera tillfällen fått uppmaning från PostNord att inte parkera bil på gatan framför vår brevlåda. Det är lagligt att parkera på gatan och oftast någon granne som står där.
Men man parkerar väl inte framför någon anans hus heller! Här frågar folk snällt om de får ställa bilen framför huset ifall de skall besöka någon granne och det är fullt framför denna. Finns det ingen gemensam allmän parkering i området som de som har för många bilar kan använda?

Lösningen verkar vara att flytta till ett bättre område eller skaffa postbox :)
 
  • Haha
Namnethär och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.