C
Brukar det inte vara stoppförbud i vändzon?
 
  • Gilla
Kattmatare och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Brukar det inte vara stoppförbud i vändzon?
Parkeringsförbud väl?
 
  • Skylt med texten "Vändzon" och symbol för parkeringsförbud.
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag tycker ni borde verka för en samlad plats där jag markerat. Nära husen, bra för PN:

Handritad karta över en bostadsområde med vägar och trottoarer, visar förslag på samlad plats markerad i gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
JohanLun och 5 till
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Parkeringsförbud väl?
Japp. Vår brevlåda sitter precis bakom denna skylt.
 
C cpalm skrev:
Brukar det inte vara stoppförbud i vändzon?
Jo, det är det. Se min bild
 
  • Gilla
tobergen
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag tycker ni borde verka för en samlad plats där jag markerat. Nära husen, bra för PN:

[bild]
Gatan är lång. Och många äldre. De skulle definitivt motsätta sig detta förslag. De skulle få längre än 200m till sin brevlåda
 
  • Gilla
widheg och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Globetrot Byggis1976 skrev:
Gatan är lång. Och många äldre. De skulle definitivt motsätta sig detta förslag. De skulle få längre än 200m till sin brevlåda
Detta gällde väl inte att det var problem med alla brevlådor längs gatan? Då har jag missförstått din beskrivning.

I scenariot som jag tänker att det gäller de sista husen inklusive ditt och för att du ska slippa mer problem, så tyckte jag det var en bra idé att de 3-4 sista husen har lådorna där jag ritade. Ni får nära, PN kan lämna från bilen utan problem.

Jag försöker se lösningar, inte problemen.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 9 till
  • Laddar…
Lådsamlingar är väl standard i resten av Sverige sen många år. Märkligt att Stockholm alltid får specialregler.

Den enklaste lösningen är såklart att sätta den tillsammans med grannes låda på andra sidan uppfarterna.
 
  • Gilla
Triumph53 och 8 till
  • Laddar…
C
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jo, det är det. Se min bild
Det står P-förbud i din bild.
Vet inte hur knussliga postnord är med trafikregler, men annars borde stoppförbud rimligtvis vara ett hinder för placering i vändzonen.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
inget intresse för någon granne att låta oss placera brevlådan vid deras tomt
Vad har ni för grannar egentligen, det är ju inte hela världen om din granne till höger får en låda till att titta på? Om inte annat underlättar det om ni vill ta hand om varandras post när ni har semester.
Globetrot Byggis1976 skrev:
...och då blir ordningen fel på nummer…krångligt
För brevbäraren är det nog bara några knapptryck på telefon så ändras ordningen på er post och hur lådorna är placerade.
S sprucetwig skrev:
Den enklaste lösningen är såklart att sätta den tillsammans med grannes låda på andra sidan uppfarterna.
Här TS, det är ju både enklaste och bästa lösningen för din del.
 
  • Gilla
Zevv och 8 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Detta gällde väl inte att det var problem med alla brevlådor längs gatan? Då har jag missförstått din beskrivning.

I scenariot som jag tänker att det gäller de sista husen inklusive ditt och för att du ska slippa mer problem, så tyckte jag det var en bra idé att de 3-4 sista husen har lådorna där jag ritade. Ni får nära, PN kan lämna från bilen utan problem.

Jag försöker se lösningar, inte problemen.
Det är bara vår brevlåda som är problem. Menar du att vi kan flytta enbart vår till vändzonen?
 
C cpalm skrev:
Det står P-förbud i din bild.
Vet inte hur knussliga postnord är med trafikregler, men annars borde stoppförbud rimligtvis vara ett hinder för placering i vändzonen.
Jasså….får en brevbärare inte stanna i p förbud? De gör de ju idag, då vår granne till höger har sin brevlåda i p förbud zon. Men en brevbärare parkerar ju inte….stannar bara kort.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S sprucetwig skrev:
Lådsamlingar är väl standard i resten av Sverige sen många år. Märkligt att Stockholm alltid får specialregler.

Den enklaste lösningen är såklart att sätta den tillsammans med grannes låda på andra sidan uppfarterna.
Ja, det har du rätt i. Vi kanske ska föreslå det o prata med grannen.
 
  • Gilla
Bengt Wahrolen och 4 till
  • Laddar…
C
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jasså….får en brevbärare inte stanna i p förbud?
Jo, där det är P-förbud får de stanna, men inte där det är stoppförbud.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Flytta brevlådan till andra sidan av uppfarten?
Hur är det för de hus som ligger längre till vänster?

[länk]
Där står också vad som gäller om du vill flytta brevlådan.

Det ser rätt omöjligt ut att komma åt brevlådan för en person som sitter i bilen.
Om jag klickar mig vidare på det du länkar så står det:
Postanordning skall sitta lätt tillgänglig för brevbäraren i regel på höger sida av färdvägen och helst vara placerad så att brevbäraren utan besvär (backningsmanöver eller dylik) kan köra intill postanordningen och lägga post i den utan att stiga ur fordonet.

Alltså inget krav utan ett önskemål att lådan ska sitta då att brevbäraren slipper stiga ur fordonet. (Sedan är det möjligtvis syftningsfel i texten vad beträffar sista delen om att inte stiga ur fordonet).

Hursomhelst står det mycket om vad som gäller om ägaren vill flytta lådan. Vill postnord flytta lådan får de väl föreslå ny plats och se till att den kan stå på nya platsen med avseende på om det är annans mark. Det är ju omöjligt att ha lådan lätt tillgänglig om hela tomtgränsen mot gatan är tillåten parkering.

Att andras bilar står lagligt parkerat på gatan är ingenting TS råder över.

Liknande resonemang kan uppstå om sophämtning och där anser jag att det är förkastligt att husägare uppmanas att ställa ut kärlen på trottoaren som då blockeras för gående.
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.