BirgitS
P Pin skrev:
Om jag klickar mig vidare på det du länkar så står det:
Postanordning skall sitta lätt tillgänglig för brevbäraren i regel på höger sida av färdvägen och helst vara placerad så att brevbäraren utan besvär (backningsmanöver eller dylik) kan köra intill postanordningen och lägga post i den utan att stiga ur fordonet.

Alltså inget krav utan ett önskemål att lådan ska sitta då att brevbäraren slipper stiga ur fordonet. (Sedan är det möjligtvis syftningsfel i texten vad beträffar sista delen om att inte stiga ur fordonet).
Eftersom du tydligen missade så än en gång:
På den sidan står det högt upp gällande tätort:
Brevbäraren ska kunna lägga post i lådan utan att gå ur sitt fordon, och det måste vara möjligt att vända smidigt och trafiksäkert.
Alltså ska.
 
  • Gilla
39x
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vill postnord flytta lådan får de väl föreslå ny plats och se till att den kan stå på nya platsen med avseende på om det är annans mark. Det är ju omöjligt att ha lådan lätt tillgänglig om hela tomtgränsen mot gatan är tillåten parkering.

Att andras bilar står lagligt parkerat på gatan är ingenting TS råder över.
Ja, du har helt rätt! Jag kan inte se någon helt bra lösning för oss som inte innebär att vi måste inkränka på granne…
 
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom du tydligen missade så än en gång:
På den sidan står det högt upp gällande tätort:

Alltså ska.
Det går ju utmärkt med TS nuvarande placering av lådan. Förutsatt att någon granne inte har parkerat där. Om lådan sätts någon annanstans där bilar inte får parkera längs gatan hamnar lådan inte enligt övriga anvisningar, dvs att den ska sitta mot gatan i tomtgräns.
 
  • Gilla
johans85 och 1 till
  • Laddar…
PostNord kan ju välja ett annat fordon, exempelvis en elcykel eller en sån där täckt elmoppe, då kan dom lätt komma åt brevlådan.
Det måste inte vara en fullstor bil...
 
  • Gilla
Morkl och 7 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
PostNord kan ju välja ett annat fordon, exempelvis en elcykel eller en sån där täckt elmoppe, då kan dom lätt komma åt brevlådan.
Nu jobbar jag på PostNord så jag är förmodligen jävig, men fordonen väljs av en anledning, nämligen att brevbärarna numera delar ut nästan lika många paket som brev. Att dela ut dagens volymer av paket från cykel går inte. Vi vet inte heller hur långt det är till närmaste brevbärarkontor där TS bor.

Att PostNord ska köpa in ett annat fordon för att tillmötesgå utdelning till en mottagare där det finns hinder för postutdelning, är inte rationellt.

Dessutom är det tillhandahållaren som själv bestämmer vilket fordon som ska användas, enligt PTS föreskrifter.

Samma föreskrifter skulle dock kunna användas i TS fall. Om du hittar en plats där postlådorna kan stå med godkännande från fastighetsägaren och det är maximalt 200 meter till postmottagarnas bostäder, kan PostNord initiera en sådan process. I ett sådant fall behövs inte godkännande från postmottagarna, endast ett samråd under minst sex månader.

Hur detta går till, framgår av § 6 nedan:
https://pts.se/contentassets/aeb1fb...ad-om-postutdelning-till-styrelsen-12-dec.pdf
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 12 till
  • Laddar…
Nu har ju Postnord inte initierat den processen. Jag anar varför.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Nu har ju Postnord inte initierat den processen. Jag anar varför.
Det finns inget som hindrar TS från att komma in med det förslaget till PostNord. Sen kan det ju finnas en lång rad av andra omständigheter som vi inte känner till, som gör en brevlådesamling svår eller olämplig.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Det finns inget som hindrar TS från att komma in med det förslaget till PostNord. Sen kan det ju finnas en lång rad av andra omständigheter som vi inte känner till, som gör en brevlådesamling svår eller olämplig.
Det är det jag anar att omständigheterna gör det omöjligt.

Varför ska TS agera alls om lådan står där den alltid stått. Måste postnord uppmärksammas på sina rättigheter och processer?
 
  • Gilla
Tornugglan och 1 till
  • Laddar…
Har fått svar från PostNord idag.

De skriver

”Så länge ingen parkerar på gatan så kommer vi leverera er post. Om någon står ivägen kommer den inte levereras”

Det var ju behjälpligt. Ingen hjälp med förslag….
 
  • Wow
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
dilemma och 12 till
  • Laddar…
C
Globetrot Byggis1976 skrev:
De skriver
”Så länge ingen parkerar på gatan så kommer vi leverera er post. Om någon står ivägen kommer den inte levereras”
Jag skulle nog sluta röra i den där grytan och hoppas på att utdelningen i praktiken funkar ändå.
Du har uppenbarligen fått ett rikspucko på halsen som gått igång på det där och det bästa receptet brukar vara att tiga så att de inte får vatten på sin kvarn.

https://pts.se/contentassets/aeb1fb...ad-om-postutdelning-till-styrelsen-12-dec.pdf
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
BirgitS
Globetrot Byggis1976 skrev:
Har fått svar från PostNord idag.

De skriver

”Så länge ingen parkerar på gatan så kommer vi leverera er post. Om någon står ivägen kommer den inte levereras”

Det var ju behjälpligt. Ingen hjälp med förslag….
Det är väl liksom inte Postnords uppgift att lägga tid på att utarbeta förslag på var du kan ha din brevlåda.
 
  • Gilla
  • Arg
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
C
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl liksom inte Postnords uppgift att lägga tid på att utarbeta förslag på var du kan ha din brevlåda.
Jo, det är precis vad det är. Se länken i mitt förra inlägg.
 
  • Gilla
fribygg och 10 till
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
ordonen väljs av en anledning, nämligen att brevbärarna numera delar ut nästan lika många paket som brev. Att dela ut dagens volymer av paket från cykel går inte.
Min erfarenhet av det är att alla paket större än ett vadderat kuvert ändå måste hämtas på utlämningsställe.
 
  • Gilla
Mekplatsen och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
C cpalm skrev:
Jo, det är precis vad det är. Se länken i mitt förra inlägg.
Fast där står det "kan anvisa" och inte "ska anvisa" om du syftar på 6 §. TS kanske föredrar att själv komma överens med en granne än att få postlådan 200 m bort.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
C
BirgitS BirgitS skrev:
Fast där står det "kan anvisa" och inte "ska anvisa" om du syftar på 6 §. TS kanske föredrar att själv komma överens med en granne än att få postlådan 200 m bort.
Ja, det går så klart utmärkt. Men om Postnord vill anvisa en annan plats ligger det också på deras ansvar att utreda att placeringen är praktiskt genomförbar och inte strider mot någon lag. Sedan initiera samråd och tills dess skall posten delas ut i befintlig låda om det inte finns något varaktigt hinder.

De kan liksom inte äta kakan och ha den kvar genom att "anvisa" en ospecificerad plats som TS själv får projektera.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.