S sprucetwig skrev:
Lådsamlingar är väl standard i resten av Sverige sen många år. Märkligt att Stockholm alltid får specialregler.

Den enklaste lösningen är såklart att sätta den tillsammans med grannes låda på andra sidan uppfarterna.
Varför tror du att lådsamlingar är standard i resten av Sverige?
I området där jag bor så är det mycket ovanligt.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du kan ju prata med grannen och förklara problemet och fråga om era lådor kan sitta ihop.
Jag frågade dem idag och det finns även krav att brevlådan ska vara i anslutning till vårt hus. Så de accepterade inte denna lösning.
 
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Oavsett om det handlar om att backa in eller backa ut är det väl så nuförtiden att backning av arbetsmiljöskäl formellt sett inte är acceptabelt. 🙄
Jisses, jag måste backa med släp nästan dagligen i mitt arbete annars så får vi låta både bil och släp överges i stort sett varje dag och köpa nytt i stället...
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Flytta på lådan en liten bit mot infarten så kan posten komma till (för dom har väl backväxel på bilen?

[bild]
Detta har jag också frågat om men det är enligt dem inte ok. De skall inte behöva köra in på uppfarten. Redan idag är det oftast tillräckligt med plats så att de kan, på gatan köra fram och backa upp o lägga i post till oss. De vill att vi hindrar hela ytan av bilen närmast så de lätt kan ”svänga in….det spar dem säkert….10 sekunder!
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jag frågade dem idag och det finns även krav att brevlådan ska vara i anslutning till vårt hus. Så de accepterade inte denna lösning.
Varför kan dom då inte dela ut min tidningsbrevlåda som sitter framför huset utan måste promt ha en annan i grupp hos grannen 30 meter bort?

Så här ser det ut några hundra meter bort, ingen av lådorna är i anslutning till något hus..

En rad med brevlådor i olika färger och storlekar monterade på en grön häck, ingen av brevlådorna är i anslutning till ett hus.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Varför kan dom då inte dela ut min tidningsbrevlåda som sitter framför huset utan måste promt ha en annan i grupp hos grannen 30 meter bort?

Så här ser det ut några hundra meter bort, ingen av lådorna är i anslutning till något hus..

[bild]
Det är lite högre klass på tidningsbuden än på den största delen av PostMord personalen...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Varför kan dom då inte dela ut min tidningsbrevlåda som sitter framför huset utan måste promt ha en annan i grupp hos grannen 30 meter bort?

Så här ser det ut några hundra meter bort, ingen av lådorna är i anslutning till något hus..

[bild]
Ja, de vet jag inte. Kanske beror på var man bor och om det (som i vårt fall) bara skulle vara vår brevlåda som hamnade ”fel”. Vi har ju ingen samlad plats som på bilden….
 
Först är brevinkast som använts i decennier helt otänkbara och all post ska delas ut på bottenplan.

Sen ska breven bara delas ut varannan dag... Sen var tredje dag... Snart är det tomten som kommer med posten en gång om året....

Det är pengar det handlar om. Omsorg om brevbärarna är bara kommunikationsavdelningen som tror på....
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 10 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det helt öppet mellan ert hus och huset till höger?
Ingen möjlighet att sätta brevlådan någonstans mittemellan?
Du har ritat dit två streck så att det ser ut som t.ex. två uppfarter med en gräsremsa emellan.
Det är tre uppfarter. Två är våra. Men inget mellan dem och ingen möjlighet att placera en brevlåda på uppfarten…
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Gör som Postnord skriver och kontakta kundservice för att diskutera en bättre placering.
Ja, det var precis vad jag gjorde. Det var väldigt svårt. De matade ut budskapet att ”fastighetsägare ansvarar. Dvs DU ska 1. Placera lådan vid ditt hus mot gatan och 2. Se till att vi kommer fram! HUR du löser det är ditt problem” ….det gick inte att resonera om det.

Oavsett vad jag frågade matade de detta svar. Om o om….De var nog by far den mest irriterande diskussion jag varit med om..någonsin. Som att prata med en vägg.
 
  • Gilla
  • Wow
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Snart är det tomten som kommer med posten en gång om året....
Om man har varit snäll…
 
  • Gilla
  • Haha
4774 och 9 till
  • Laddar…
wildeside
Om det nu är så omöjligt att komma fram till en placering av postlådan så får du väl skaffa postbox.....
 
Prata med grannen, om dom går med på det så sätter du din låda brevid deras och eftersänder din post dit.
 
  • Gilla
  • Haha
TJ1965-2 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl liksom inte Postnords uppgift att lägga tid på att utarbeta förslag på var du kan ha din brevlåda.
Nej, det kan jag förstå. Men situationen har varit ok sedan 1970 talet. Och deras nuvarande ”regler” är ju egentligen omöjliga för oss att uppnå. Nu kommer vi spärra av gatan, men jag tror faktiskt inte att vi rent formellt får det.

Så, det hade ju varit önskvärt om de kunde bistå lite i en lösning….
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
C
Sätt upp en stor blå skylt, "PostNord - Reserverad parkering" och sen namn och telefonnummer till deras kontaktperson eller nåt.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Emalis och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.