Usch, otäcka tillbud och olyckor!
Tänker ibland att hur vettigt är det egentligen av mig som amatör att köpa bordssåg, rikt/plan, använda fräsbord odyl UTAN NÅGON SOM HELST UTBILDNING??? När jag tänker så vågar jag knappt gå ner i verkstan. Som tur är är jag feg och försiktig till min läggning men av ren okunskap kan man ju hitta på direkt idiotiska saker.

Så till frågan: var kan man som lekman skaffa sig vettiga kunskaper om hur man hanterar våra användbara och roliga men potentiellt farliga maskiner, vet någon?

//Ronnie

Jag kan varmt rekommendera Logosols kurser i maskinsnickeri! En bra introduktion till snickeri utan att förlora kroppsdelar. Kolla på Logosols hemsida.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag är självlärd inom finsnickeri och tycker gott sunt förnuft och lite allmän försiktighet räcker långt. Har aldrig varit nära en olycka, eller jo jag råkade snudda kuttern på rikthyveln när jag skulle borsta bort lite spån, det enda tillbudet på 8år.

Nu vill jag inte slå mig själv för bröstet men menar att med några enkla regler så behöver man inte vara orolig för skador.

1. Håll fingrarna borta från klingan, fräsen, kuttern, borren
2. Klyv, kapa, fräs mot anhåll
3. Håll ordentligt i arbetsstycket, eller spänn fast det.
4. Trä kan slå sig när man klyver, går det tungt, backa, släng träbiten det blir ingen bra möbel av den biten ändå.

Olyckor händer ofta när man pillar med små arbetsstycken, så gör inte det. Bygg något större.
Det här är vad man behöver kunna så pma en adress så skickar jag en faktura på halva Logosols kursavgift.
Trevlig helg på er!

• Gilla
Rosendals design och 4 till
  • Laddar…
Exostor skrev:
Du skola icke kapa vp-rör med brytbladskniv, ty du slinter lätt, och biltema har en riktigt skaplig rörsax för 69:-. Bara sjukresan kostar 80:-.
Usch, så kan det gå. Har du rätt försäkring får du dock tillbaka både resa och vårdavgifter :)

D09
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Akta händerna för mekaniska klämskador 😇

Det där ser för djävligt ut — måste ha gjort fruktansvärt ont. Hoppas du är återställd idag.

//Ronnie

jac skrev:
Helt rätt att det är phl:s gamal bas som jag fick ärva när han sålde sin såg.
Och det var jag som köpte sågen :)

tommib
elpaco skrev:
Aahh Ethilon 3-0. Klassiskt akutsuturmaterial .. :)
Med tanke på lokalen skulle jag snarare gissa 4-0 . Dessutom är suturerna alldeles för nära sårkanterna, det riskerar att skära. Speciellt med tanke på lokalen.

Hoppas det läkte snyggt i alla fall

phl skrev:
Usch, så kan det gå. Har du rätt försäkring får du dock tillbaka både resa och vårdavgifter :)
Det har jag faktiskt inte tänkt på. Jag har rejäla försäkringar, men har en förmåga att bara tänka på försäkringar som skydd mot "huset brinner ner" eller "jag blev överkörd av en långtradare"

D09
Pysslarn skrev:
Det där ser för djävligt ut — måste ha gjort fruktansvärt ont. Hoppas du är återställd idag.

//Ronnie
Lärdom:

Människor kan låta som en stucken gris

Vissa skador läker aldrig

Morfin fungerar 😇

Men man ska kunna skratta åt sin klantighet 😁

JPW skrev:
Jag kan varmt rekommendera Logosols kurser i maskinsnickeri! En bra introduktion till snickeri utan att förlora kroppsdelar. Kolla på Logosols hemsida.
Jag är inte lika odelat varm i min rekommendation. Jag har inte sett så många av dem, men i den där han bygger trappan fräser han utan mask och utsug. Sedan blåser han ur med tryckluft. Han nämner att det inte är så smart, men det räcker inte i en instruktionsfilm.

Dessutom håller han i frässtålet med ena handen och håller i fräsen med den andra (fingret på avtryckaren). Dumt.

tommib skrev:
Med tanke på lokalen skulle jag snarare gissa 4-0 . Dessutom är suturerna alldeles för nära sårkanterna, det riskerar att skära. Speciellt med tanke på lokalen.

Hoppas det läkte snyggt i alla fall
Han var läkarstudent, och det blev skapligt. Suturerna höll. Men jag undrar om jag inte hade kunnat få det snyggare själv med suturtejp eftersom snittet var så pass fint.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Nja, jag hade nog också sytt där om det inte var väldigt ytligt. När sår passerar en led sådär rör det sig såpass mycket i dem att det är svårt att få det bra med bara tejp.

Efter läst denna tråd känner man sig som man har en med vakande öga översig. Närmast för mig är för5-6årsen när jag spika takpannel inne med dykertpistol. Var i en anna värld trycker emot med handen och skjuter. samma sekund tänker jag jvlar fingret. känner hur den just och just nuddar skinnet och man kunde se spåret. precis vid första leden efter pekfingernagel. och sen diverse blåmärken på benen/knä när man borrar 100mm i golv när man stöter på armeringsjärn och maskin börjar snurra runt. Blir lika förvånad och förbannad alla gånger☺😂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.