Har ni några erfarenheter av popcornmaskiner?

Kjell hade 48 procent rabatt och det gick ju liksom inte att motstå... Dessutom var den så vackert röd... :oops:

https://www.kjell.com/se/sortiment/.../koksutrustning/rubicson-popcornmaskin-p48040

Rubicson röd popcornmaskin med 48% rabatt hos Kjell & Company, pris och produktfördelar framhävs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med ett pris motsvarande en något bättre lunch kan det väl knappast bli fel, eller...

Till att börja med låter den som ett mindre lands flygvapenflotta men poppar gör den och ganska snabbt dessutom. Det är bara ett problem, popcornen blir inte goda. :cry:

Dels blir de liksom "sega", dels känns det som att mer "hårt skal" blir kvar än på normala popcorn. Slutligen är de i det närmaste omöjliga att salta då de poppas utan fett och allt salt bara rinner av.

Tog första bästa "popcornmajspåse" som jag hittade., Tror ni att de är lönt att prova ett annat fabrikat? Alla reflektioner och tips gällande denna maskin eller popcornmaskiner i allmänhet uppskattas.
 
Ungarna fick en popcornmaskin.
De använde den två gånger.
Nu står den nere i källaren tillsammans med chokladfontänen, pastamaskinen o någon till
”vill ha/bra o ha-maskin”.
 
  • Gilla
Grillo och 1 till
  • Laddar…
Har en liknande, säkert 10år gammal. Tycker väl pocornen duger men helt osaltbara, jag smälter smör och häller över för att lösa det. Då blir dom dessutom riktigt goda. Använder den sporadiskt, barnen tycker den är kul typ 1 gång i kvartalet. Chokladfontänen tror jag vi inte ens använt, direkt från paket till flyttkartong i uthuset.
 
Brorsan har en, har för mig han sagt att den är OK men att det blir för lite popcorn (Vilket det väl i och för sig alltid gör hur mycket man än poppar :D)
 
Såna popcornmaskiner är helt värdelösa, smakar skit.

Själv funderar jag på en "Riktig" maskin.
Champin popcornmaskin är tydligen en av de bättre men ändå inte särskilt dyr, finns på Ellos (!)

Här
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Såna popcornmaskiner är helt värdelösa, smakar skit.
Undrar bara varför. Popcorn är väl bara majs och värme. Poppar de borde de väl smaka OK men de blir som sagt "sega" av någon anledning.

G gaidin skrev:
Champin popcornmaskin är tydligen en av de bättre men ändå inte särskilt dyr, finns på Ellos
Den hade ju också snygg rödfärg... :oops::crysmile:
 
Jag tror det beror på att man inte använder smör eller olja på popcornen. Salt eller andra kryddor fastnar ju inte på popcornen vilket gör att de smakar lite tamt. Troligen är segheten relaterad till det också, tänk när du steker en köttbit, du får en helt annan stekyta när du använder olja att steka i än om du steker i torr panna eller i ugn.


Hittade förresten en testvinnare som verkar vara snäppet bättre än Champion-maskinen, Little Bambino.

Finns hos Bagaren och kocken
 
Vad ni krånglar till det!
En av påsarna i en sådan här, in i mikron 2,5 - 3 minuter, klart (y)
micropopcorn_saltade.png
Och mikrovågsugn har väl alla numera?
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Kör med cocosfett, det gör man i ”riktiga” maskiner. Popcornen blir goda och håller sig fräscha längre (och smakar inte cocos). Sen är det ju lagom med salt som gäller
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
R
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad ni krånglar till det!
En av påsarna i en sådan här, in i mikron 2,5 - 3 minuter, klart (y)
[bild]
Och mikrovågsugn har väl alla numera?
Inte nyttigt.. transfett(inget nytt kön)
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
Lane och 2 till
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Inte nyttigt.. transfett(inget nytt kön)
Men det står ju klart och tydligt utan palmolja. Vad begär du, CIS-fett?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.