138 läst · 1 svar
138 läst
1 svar
Poolhus - för varmt, vad göra?
Hej alla kunniga!
Jag har en utmaning med mitt egen byggda poolhus på ca 15 kvm.
mycket enkel konstruktion direkt på trall, skjutbara glasdörrar och takpapp.
Mitt problem är att det blir infernaliskt varmt inne i huset på sommaren, trots att solen inte lyser direkt genom glasdörrarna, utan till 90% på taket. (Över 50gr varmt inne vanligtvis, vilket kan påverka elektronik, tv, högtalare mm)
Alla inlägg jag läst på detta forum behandlar olika frågeställningar om hur man bäst bevarar värme i uterum mm. Mitt bekymmer är tvärt om.
Vad jag hittills gjort är att sätta en ventil lågt ner vid golvet på ena väggen samt en fläkt som drar ut luft, högt upp på motsatt vägg.
Detta hjälper föga.
Taket är helt oisolerat, tror man att det hjälper om jag isolerar taket?
Det är 195 takreglar så vanlig gullfiber i lämplig tjocklek får plats med luftspalt etc.
Vad anses?
Mitt problem är att det blir infernaliskt varmt inne i huset på sommaren, trots att solen inte lyser direkt genom glasdörrarna, utan till 90% på taket. (Över 50gr varmt inne vanligtvis, vilket kan påverka elektronik, tv, högtalare mm)
Alla inlägg jag läst på detta forum behandlar olika frågeställningar om hur man bäst bevarar värme i uterum mm. Mitt bekymmer är tvärt om.
Vad jag hittills gjort är att sätta en ventil lågt ner vid golvet på ena väggen samt en fläkt som drar ut luft, högt upp på motsatt vägg.
Detta hjälper föga.
Det är 195 takreglar så vanlig gullfiber i lämplig tjocklek får plats med luftspalt etc.
Vad anses?
isolering !FreddanH skrev:
Hej alla kunniga!
Detta hjälper föga.
Vad anses?
Det är inte bara för att hålla inne värme, utan även för att hålla ute värme på sommaren.
Även att bara isolera taket med tex 95mm, skulle nog göra en stor skillnad.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vedprocessor för lite mer avancerat hobbybruk - vad har ni?
Ved, Pellets, Flis -
Stenmur som buktar - orolig för barnen.
Trädgård allmänt -
MDF försegling/grund - Zinsser BIN Aqua..
Möbelsnickeri -
Koppla in lampa - för många trådar från taket..
El -
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Vatten & Avlopp