85 196 läst · 224 svar
85k läst
224 svar
Poolbudget 500k?
Nu är all jord utplanad så det får ligga till sig över vintern så blir det att ta tag i gräsmattan till våren. Poolbyggarna kommer nog och gör klart i veckan så vi kan testköra allt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Härligt. Jag håller koll på den här tråden. Dels för att det var här jag fick tipset om grävfirman (som verkligen gjort ett kanonjobb hos oss i veckan) och dels för att jag ibland behöver övertygas om att det faktiskt kommer kunna bli en pool av gropen.
Min yngsta hämtade en hink och ville börja fylla i går, men det får tyvärr vänta tills i vår, då vi har en bit kvar.
Min yngsta hämtade en hink och ville börja fylla i går, men det får tyvärr vänta tills i vår, då vi har en bit kvar.
Logga in
Skapa konto
Erik (grävaren) va förbi igår och kapade ner röret för dräneringspumpen så det bara sticker upp ca 30 cm så man kan sitta där när man är i teknikrummet och fixar. Imorrn gör jag nog klart det sista på trallen som är luckorna dit, elektrikern har ju inte kopplat men det är bara lyfta bort dom när han kommer.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Hur går det med teknikrummet, har du några bilder? Jag är nyfiken på hur du inrett och byggt själva rummet med luckor mm.
Det flesta poolerna är i princip identiska vad det gäller själva badbaljan. Hur man bygger och löser teknikrummen är däremot en helt öppen fråga.
Det flesta poolerna är i princip identiska vad det gäller själva badbaljan. Hur man bygger och löser teknikrummen är däremot en helt öppen fråga.
Tittade lite på tak till teknikrummet och jag tänker nog köra såna här liggandes mellan reglarna i en liten lutning, då rinner vatten ut på utsidan till dränering och man kan skjuta dom åt sidan när man ska ner.
https://www.k-rauta.se/produkt/plasttak-gop-skylon-2500x1115mm/7392814202453
https://www.k-rauta.se/produkt/plasttak-gop-skylon-2500x1115mm/7392814202453
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
TjusigtStefan N skrev:
Du har pumpgropen mitt i rummet, men jag ser ingen brunn eller dränering av rummet. Det blir lätt blött på golvet och det vattnet ska ta vägen någonstans. Vet inte hur du gjort, men det kan även komma in vatten genom väggarna på våren vid snösmältningen då rummet är under markytan.
Ser ut att fattas slang för backspolningen. Ska den också ner i pumpgropen?
PEM-slangen från vänster, blir det inte snyggare om du kapar den närmare väggen och går längs med golvet istället?
Golvet är dränerat med en 5cm bred kanal som går helt igenom betongen så det rinner ner i dräneringen. Slangen till spolning är vid sidan, den ska kopplas in. Slangen till dränpumpen blev så när den sattes innan övrig utrustning, ska sen när elcentral och sånt är monterat om den ska kopplas om.
Fixade ett par osynliga luckor idag, bara några skivor plast kvar för vattenavledning.
Fixade ett par osynliga luckor idag, bara några skivor plast kvar för vattenavledning.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Har du räknat med att trallen sväller mycket på vintern eller under blöta perioder så att du kan öppna även då? Gäller även gångjärnen.Stefan N skrev:Golvet är dränerat med en 5cm bred kanal som går helt igenom betongen så det rinner ner i dräneringen. Slangen till spolning är vid sidan, den ska kopplas in. Slangen till dränpumpen blev så när den sattes innan övrig utrustning, ska sen när elcentral och sånt är monterat om den ska kopplas om.
Fixade ett par osynliga luckor idag, bara några skivor plast kvar för vattenavledning. [bild] [bild]
Tittade på plasttaket, om jag inte ser fel är det den plasten som är löjligt spröd. Den är UV-beständig, men omöjlig att kapa utan att det går flisor ur den. Samma gäller om man hanterar den löst som du tänker göra. Jag skulle välja plåt eller ännu bättre, glasfiber.
Redigerat: