85 196 läst · 224 svar
85k läst
224 svar
Poolbudget 500k?
Vi ville ha rostfria detaljer och fick då höra att saltvatten inte funkar att köra med. Håller inte på och mäter o sånt, gjorde det lite i början men vattnet ser bra ut och jag slänger in en klorpuck i bräddavloppet en gång per vecka ungefär. Om många har badat så blir det 2 puckar.A AnBjaBoo skrev:
Tror det är häftig känsla med saltvatten dock!
Hmm, såklart strul med rostfritt då kanske..vad behöver man ha istället? Känns som en dröm att slippa klorlukt/känsla...Ariaz skrev:Vi ville ha rostfria detaljer och fick då höra att saltvatten inte funkar att köra med. Håller inte på och mäter o sånt, gjorde det lite i början men vattnet ser bra ut och jag slänger in en klorpuck i bräddavloppet en gång per vecka ungefär. Om många har badat så blir det 2 puckar.
Tror det är häftig känsla med saltvatten dock!
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Alla delar i poolen måste vara av plast. Hur pooltaket klarar av saltvatten med åren vet jag inte, men aluminium som de är tillverkade av och salt är ingen bra kombination. Tänk på att profilerna är tillkapade efter att de eloxerats så ändarna är oskyddade.
Gissar på att reningen av vattnet blir dyr då en vanlig UV-lampa inte kan rena sötvatten utan att även en viss mängd klor tillsätts.
Gissar på att reningen av vattnet blir dyr då en vanlig UV-lampa inte kan rena sötvatten utan att även en viss mängd klor tillsätts.
Då är det plastdetaljer som gäller för utlopp, bräddavlopp och lampor. Notera dock att jag inte är ett proffs inom området! Finns nog andra på forumet som har bättre kollA AnBjaBoo skrev:
Det är en vanlig vanföreställning att saltvatten betyder att man inte har klor. Det är lika mycket klor i en saltvattenpool som i en "klorpool". En välskött pool, oavsett saltvatten eller ej, luktar inte klor.A AnBjaBoo skrev:
Det som luktar klor är bundet klor även kallat kloraminer, det är klor som inte är verksamt (som redan oxiderat någon smuts). Luktar det klor om poolen har du antagligen haft för låg klornivå en tid och behöver 1 klorera lite mer och 2 chockklorera för att bli av med bundet klor. Luktar det klor om dig själv när du badat borde du ha duschat innan för att bli av med smutsen.....
Det som gör att saltpoolen ofta uppfattas som lättare att sköta är att man har en maskin som producerar en viss, ofta konstant, mängd klor hela tiden. Ingen glömmer att lägga i en klorpuck, pucken tar inte slut för tidigt osv.
Stämmer det med material till väggarna, om man struntar i betongen. Vi går i pooltankar men har inga 600 k att lägga på det. Tänker mig mera kanske 200 k. Och då blir det träpool ingrävd något i en sluttning. Tycker inte trä verkar vara så dåligt. Håller minst 20 år, kan hålla i 40 om allt är bra gjort och marken väldränerad. Man kan isolera utsidan också och då borde ekonomin bli ungefär som med Thermopool. Sen är trä miljömässigt bättre då betong är väldigt co2 genereranede.. 600 kg co2 per ton betong.MathiasS skrev:Kan inte säga att jag är jätteförvånad över prisnivåerna. Det ser ut ungefär så när man köper dessa tjänster i Stockholm, speciellt nu i covid-tider när *alla* vill ha en pool. Man ska heller inte glömma att det är skillnad på skit och pannkaka. Man kan köpa en vattenpump för 2kkr och man kan köpa en riktigt bra för 10k. Rostfritt istället för plast är också på en helt annan prisnivå.
Skillnaden i pris mellan olika väggkonstruktioner är inte alls så stor man kan tro, räknas som procent av totalpriset. Har en kalkyl jag kan dela om det är intressant.
Ja, du ska tolka det som att, som exempel, min pool har kostat 370kkr att bygga. Thermopool, pooltak, rf armaturer, pahlen i maskinrummet, autodosering, uv etc. Granithäll runt poolen osv. Om jag låter allt annat vara lika och bara bygger väggarna i trä eller leca istället, så ändrar sig inte totalen så många procent. Det ska dock inte tolkas som att det måste kosta 370isch kkr att bygga pool.S surfarn skrev:Stämmer det med material till väggarna, om man struntar i betongen. Vi går i pooltankar men har inga 600 k att lägga på det. Tänker mig mera kanske 200 k. Och då blir det träpool ingrävd något i en sluttning. Tycker inte trä verkar vara så dåligt. Håller minst 20 år, kan hålla i 40 om allt är bra gjort och marken väldränerad. Man kan isolera utsidan också och då borde ekonomin bli ungefär som med Thermopool. Sen är trä miljömässigt bättre då betong är väldigt co2 genereranede.. 600 kg co2 per ton betong.
Man måste inte ha pooltak, man måste inte har granit att gå på, man måste inte ha uv, autodosering eller prylar från Pahlen, man måste inte ha armaturer i RF och lampor kan man skippa helt. Osv. OCH, från detta läge, där man tagit bort det ena och det andra för att få ner kostnaden, då är det förstås så att procentuellt sett så kan väggarna utgöra en större del än i det första exemplet.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Byggde inte @Katarsis sin thermopool för ca 200kkr?
https://www.byggahus.se/forum/threads/thermopool-3x6-pa-en-manad.374996/
Man gjuter två gånger och jag vill minnas att det kostade ca 20kkr att få betongbil och pump på plats.
Men en stor post som nog varierar mycket är schaktarbetet, vad kostar det att gräva, hur dyr blir deponin av jordmassorna och vad kostar singel för bygget? I mitt fall blev det 80kkr.
I mitt fall gick poolbygget på totalt 500kkr. Vi köpte allt Mathias nämner ovan utom UV-rening.
Hälften av det, 250kkr betalade vi Poolstore, resten var allt normalt byggmaterial och grävning. Så det finns stora variabler som påverkar kostnaden. Många bäckar små blir totalt stora belopp, vi iordningställde hela poolområdet, med 130 kvm trädäck, belysning mm.
https://www.byggahus.se/forum/threads/thermopool-3x6-pa-en-manad.374996/
Man gjuter två gånger och jag vill minnas att det kostade ca 20kkr att få betongbil och pump på plats.
Men en stor post som nog varierar mycket är schaktarbetet, vad kostar det att gräva, hur dyr blir deponin av jordmassorna och vad kostar singel för bygget? I mitt fall blev det 80kkr.
I mitt fall gick poolbygget på totalt 500kkr. Vi köpte allt Mathias nämner ovan utom UV-rening.
Hälften av det, 250kkr betalade vi Poolstore, resten var allt normalt byggmaterial och grävning. Så det finns stora variabler som påverkar kostnaden. Många bäckar små blir totalt stora belopp, vi iordningställde hela poolområdet, med 130 kvm trädäck, belysning mm.