F
MathiasS MathiasS skrev:
...men de som gjuter hela dagarna stagar inte. Man fyller i flera omgångar tills det är fyllt, som vanligt, och sedan avslutar man med att räta upp väggarna så de står spikrakt. Så gör man även med husväggar. Allt annat vi amatörer håller på med är bara hängslen och livremmar.
jag har sett poolbyggare kapitalt misslyckas med det. Problemet med en pool är att den är för liten och då fylls för snabbt. Ett hus sväljer mer betong och en betongbil fyller inte upp så högt, det är lättare att styra på ett hus på,det sättet.

Givetvis går det att misslyckas även om man är proffs. Det jag försöker säga är att man inte behöver staga och fixa som alla vi amatörer gör för att lyckas med detta. Det ska ju ta någon timme drygt att fylla en 4x8 och gör man det fortare än så lär man få problem om man inte har någon trollformel i betongen så den brinner skitsnabbt.

Ev ska dom gjuta imorrn, men jag är inte orolig då jag sett dom gjuta en pool innan och det va inga som helst konstigheter.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Vi ska tydligen bli med pool.
Vad får man med en budget på ca 500k? Vill ha ca 8x4 nergrävd, gjuten pool med isolering.
Inkl allt (värme, filter, tak tex) utlejt utom trall runt om poolen vad hamnar man på?
500 000 låter dyrt tycker jag.
Jag ska bygga pool (start Mars 2022). vi tänker mura i Leca och sätta liner samt bygga trall själv och räknar med cirka 300 000. Givetvis en helt annan konstruktion.

har du möjlighet att särredovisa kostnader för en nyfiken man?

Lycka till!

• Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
O Orvar777 skrev:
Jag ska bygga pool (start Mars 2022). vi tänker mura i Leca och sätta liner samt bygga trall själv och räknar med cirka 300 000. Givetvis en helt annan konstruktion.

Lycka till!
I Stockholm får man snällt dega. Jag tror det är minst 4 pooler byggda inom 800m från mig denna sommar. Så det är nog en hög efterfrågan (särskilt på duktiga entreprenörer). (Jag bor i samma kommun som Stefan).

V VRZ skrev:
I Stockholm får man snällt dega. Jag tror det är minst 4 pooler byggda inom 800m från mig denna sommar. Så det är nog en hög efterfrågan (särskilt på duktiga entreprenörer). (Jag bor i samma kommun som Stefan).
Jag förstår. Det skulle vara intressant att se om det är material eller arbete som skiljer sig från min och mina bekantas kalkyl.

O Orvar777 skrev:

Lycka till!
Om ändå 500 hade räckt....
Byggmaterial: 66
Poolbygge 88
El 26
Pool 199
Stensarg 20
Grävning 126
Trall 35

Runt 600 totalt med det som tillkommer.

• Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Poolbygge 88
El 26
Pool 199
Stensarg 20
Grävning 126
Trall 35

Tack för svaret!
jag ser att pool, grävning och byggmaterial avviker stort mot vad jag kommer hamna.

Stefan N Stefan N skrev:
Poolbygge 88
El 26
Pool 199
Stensarg 20
Grävning 126
Trall 35

Ser ut att bli riktigt schysst!
Håller själv på och planerar för poolbygge under 2022.

Grävning 126? Låter lite högt? Vad inkluderar du i det?

Den dyraste offerten på grävning va 207. I grävning va det inkl bortkörning av ca 130-150 kubik samt hitkörning av kross och makadam, dränering och pump och duk.

• Gilla
Jonasdzm och 2 till
  • Laddar…
Kul att följa en tråd där allt verkar flyta på och de inblandande gör ett bra jobb!

• Gilla
SaldeEttHusTillEttTroll och 4 till
  • Laddar…
Jag gjorde mycke (90%) själv plus att jag la mer krut på värme mindre på pool eftersom den är under trall ändå så 50-60k tot

• Gilla
bjornced och 1 till
  • Laddar…
Av ren nyfikenhet, hur lång tid tar det är gräva till en sådan pool?

Jag har märkt att det är vääääldigt dyrt att få grävt något, och samtidigt verkar en grävmaskin bara kosta runt 500k. Känns som att man tjänar ihop det på typ två veckor som grävare?

Det tog fem dagar för två man 7-16, lastbilen som hämtade och lämnade massor/grus kördes av en tredje kille men det va lite sporadiskt under veckan. Etablering av grävmaskin gjordes innan start och hämtades efter så det va effektiv grävtid i veckan.

Stefan N Stefan N skrev:
Det tog fem dagar för två man 7-16, lastbilen som hämtade och lämnade massor/grus kördes av en tredje kille men det va lite sporadiskt under veckan. Etablering av grävmaskin gjordes innan start och hämtades efter så det va effektiv grävtid i veckan.
Här grävde man med en 9tons grävare - det tog mindre än en dag att gräva ur för en 7x4 och sedan ägnade man en halv förmiddag åt att lyfta i några lass 8x16 på en markduk.

Bortforsling av oklassade schaktmassor kan kosta precis hur mycket som helst i Stockholm. Tyvärr.

• Gilla
Mange54
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.