Borde ju gå att ställa in nånstans tycker man? Har kollat i parameterinställningar men inte hittat nåt.

Stefan N Stefan N skrev:
Borde ju gå att ställa in nånstans tycker man? Har kollat i parameterinställningar men inte hittat nåt.
Den appen suger p#ng . .. Jag ställde på solen och en slut temp...och sedan vred jag på bypass så mycke som det bara gick utan larm för flödet och körde sedan värmepumpen dygnet runt ... den rullar och går men inte alls lika mycket som när jag hade timer

Bara så du vet - över 30 grader lång tid i en linerpool är inte att rekommendera. Det bryter ner linern mycket snabbare än annars.
En i trakten fick byta Linder på sin 5x10 pool efter 5 år...

Det finns påsliners som tål högre temp idag.

Stefan N Stefan N skrev:
Blir inte helt klok på Aqua temp. Har satt timer enligt schema men den startar kl 6 och stänger av kl 17 med denna inställning? Hittar inte vart den plockar tid nånstans.
[bild]
Hej.
Hade också problem med detta. Av någon anledning så går det inte att ställa in klockan i appen. Man måste ställa in klockan på värmepumpens display. Kolla i manualen hur man gör.

Ja, får ta tag i det nästa år. Tanken är att bara köra värme på dagarna när solcellerna är igång.

MathiasS MathiasS skrev:
Det finns påsliners som tål högre temp idag.
Synd att den jag syftar på inte hade den sorten då - det är alltså bara 5 år sen han installerade - och då alltså med en gammal sorts liner...

rampante rampante skrev:
Synd att den jag syftar på inte hade den sorten då - det är alltså bara 5 år sen han installerade - och då alltså med en gammal sorts liner...
Det har funnits längre än så.

Men, även med en "gammal" liner så går det bra att hålla högre temp. Det är typiskt mjukgöraren i duken som försvinner pga värmen. För egen del såg jag inga sådana tecken trots att vi kör 31 grader varmt.

Jag föreslår att det är MYCKET viktigare att hålla rätt på ph och klor än om temperaturen är 28 eller 31 grader, om man vill maximera livslängden på sin liner.

Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
Det har funnits längre än så.

Men, även med en "gammal" liner så går det bra att hålla högre temp. Det är typiskt mjukgöraren i duken som försvinner pga värmen. För egen del såg jag inga sådana tecken trots att vi kör 31 grader varmt.

Jag föreslår att det är MYCKET viktigare att hålla rätt på ph och klor än om temperaturen är 28 eller 31 grader, om man vill maximera livslängden på sin liner.
Instämmer, det händer inget magiskt vid 30 grader.

Jag håller på och förbereder för vinterstängning nu, har städat och justerat värdena i vattnet.
En fråga om UV-lampan, den har ju stått på dygnet runt men jag såg att det finns en timerfunktion på den. Är det överkurs att ha den på jämt eller ska man köra den halva dygnet eller så?

Stäng av den.

Det måste dock vara tidigt att vinterstänga nu, inte är det väl under 10 grader i vattnet nu?

Här är det nog 25 fortfarande trots att värmen inte varit på sedan i juni....

Jo, den stängs av nu men jag tänkte sen när man har poolen igång? Hade 17.5 grader igår, tänker nog stänga helt nästa helg om det kommit ner i temp.

Det kommer nog ta till oktober innan du har tio grader. Det största misstaget man kan göra är att stänga när vattnet är varmt, då blir det problem i vår.

uv lampan gör ingen nytta när det inte finns något som smutsar ner poolen så den är bara att fimpa nu.

Nu är allt nedstängt och täckt. Rengjorde poolen och kollade alla värden och sen tömdes vattnet ner och alla slangar blåstes med tryckluft.
Bara vänta in nästa sommar nu.
Nedstängd pool täckt med plåt på en trädäck terrass, omgiven av grönska och ett hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
7ender
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.