J jonaserik skrev:
Reningsverk först sen VP. då ska det finnas vatten i alla rör, kan börja bubbla rätt bra men gör inget, det med att pumpen inta startar TJA kan beror på flera skar I ändan på pumpen sitter en fläktkåpa i bland med skruv och i bland bara påtryckt, se om du kan få bort den. skruv går lätt, påtryckt så måste man vara lite våldsam och bryta ut den med en mejsel, du kan prova först att försöka peta fläkten runt genom springorna med en mejsel , ska gå att få den att röra sig.
Tack!

Axeln hade smårostat/fastnat, så vi fick öppna och jobba med den, efter ett tag så tog det fart. Nu funkar pumpen.

Däremot när jag öppnade ventilerna mot VP så började det små-forsa från den med error "vatten flödesomkopplare".. Vad tror du det innebär? Det kommer vatten från rören som går in i den svarta tuben. Se bild.

• Blå pump och korroderad svart tub med vattenläckage, märkt med SKYW.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonas Persson
Det finns en givare i värmepumpen som stänger av den om det inte pumpas vatten genom värmeelementet, den svarta burken. Skulle den inte finnas när elementet avger värme på 8kW kommer det snabbt att bli överhettat och värmepumpen brinna upp.

Varför den larmar förstår jag inte. Men du säger att det läcker ut vatten? Det låter som om pumpen frusit sönder under vintern då det ska vara helt torrt. Var pumpen tömd på vatten under vintern?

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Det finns en givare i värmepumpen som stänger av den om det inte pumpas vatten genom värmeelementet, den svarta burken. Skulle den inte finnas när elementet avger värme på 8kW kommer det snabbt att bli överhettat och värmepumpen brinna upp.

Varför den larmar förstår jag inte. Men du säger att det läcker ut vatten? Det låter som om pumpen frusit sönder under vintern då det ska vara helt torrt. Var pumpen tömd på vatten under vintern?
Detta är min första start av denna pool då jag just tagit över fastigheten. Ringde förra ägaren och han sa att han har en kille som vinterstänger men jag tvivlar på det.

Så svaret är;jag vet inte hur poolen är skött.

Jonas Persson
Oroande. Ser du var vattnet kommer ut, är det från osynliga sprickor?

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Oroande. Ser du var vattnet kommer ut, är det från osynliga sprickor?
Jag ska dubbelkolla men sist såg det ut som att det kom där de blå rören går in in den svarta tuben.

Sam1981 Sam1981 skrev:
Vad tror du det innebär? Det kommer vatten från rören som går in i den svarta tuben. Se bild.
Forsar det i VP som står ute eller är det inomhus och frostfritt ?

J jonaserik skrev:
Forsar det i VP som står ute eller är det inomhus och frostfritt ?
Står ute.

• Elcentral monterad utomhus bredvid en metallklädd vägg på en betongsockel.
    Skapa konto
Ledsen nu kan något ha frusit sönder om det varit vatten i VP och rör på vintern,, plaströr ( dom blå ) och växlare ( rörtyp ) tål inte många minusgrader utan att spricka. Syna riktigt noga var det läcker/sprutar vatten och tala om det för säljaren att nu har det frusit, """ Vad säger du om det "" Vem är det som har skött vinteride för VP och pool är frågan med till säljaren.. Kanske det inte har gjorts på rätt sätt eller inte alls. Har det frusit sönder så har inget vinteride gjorts.

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ledsen nu kan något ha frusit sönder om det varit vatten i VP och rör på vintern,, plaströr ( dom blå ) och växlare ( rörtyp ) tål inte många minusgrader utan att spricka. Syna riktigt noga var det läcker/sprutar vatten och tala om det för säljaren att nu har det frusit, """ Vad säger du om det "" Vem är det som har skött vinteride för VP och pool är frågan med till säljaren.. Kanske det inte har gjorts på rätt sätt eller inte alls. Har det frusit sönder så har inget vinteride gjorts.
Säljaren är en idiot.

Enligt honom har han en kille som vinterstänger (han har själv inte bott där dock pga skilsmässa) och hänvisar mig till mäklare etc. Jag sa att han får kolla med sin pool kille annars kommer jag reklamera och gå vidare. Han sa att han inte orkar prata med mig mer och lade på.

Förutom VP och problemet med reningsverk (som vi till slut löste) vad poollampan brändcoch vi försöker nu få lamell-överdraget art fungera som har en bränd säkring.

Jonas Persson
Hur lyckas man ha sönder allt:(

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Det svarta runda i värmepumpen är värmeväxlaren, den fryser sönder direkt om vatten står kvar i den, så var den inkopplad nu så är den körd. Det är dyrare att reparera än att köpa en ny.

MathiasS MathiasS skrev:
Det svarta runda i värmepumpen är värmeväxlaren, den fryser sönder direkt om vatten står kvar i den, så var den inkopplad nu så är den körd. Det är dyrare att reparera än att köpa en ny.
Verkar så

Men vad menar du med "inkopplad", hur ser man om vintetstängning är gjord på rätt sätt så här i efterhand? Hur felsöker man värmeväxlaren?

Företaget Navita, har ni hört talas om det? Sökte runt och det finns inte ens en hemsida.

har det varit vatten kvar i rören så fryser den sönder, så enkelt är det. Man felsöker på det sätt du gjort, genom att dra igång vattenpumpen se om det sprutar ut vatten.

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Har ni förslag på bra VP att köpa? Denna var en Navita (hittar ingen hemsida eller mycket annan info), med följande spec : (PS, vi hittade felet på VP, det är den svarta tuben som är väl kompressorn, den är rejält sprucken och har gått av. Kan man tänka sig att hitta och byta enbart den? En toshiba rotary)

• En specificerad lista över funktionalitet och tekniska egenskaper för en värmepump, inklusive kapacitet och ljudnivå.
    Skapa konto
Redigerat:
Nej det är inte kompressorn, det är kondensorn/värmeväxlaren som är paj. Lika dyrt att repa som en ny pump.

pahlen, Gullberg, hayward, astral om du vill ha lite premium, annars är Brilix ett populärt budgetmärke.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.