Tack alla för nyttiga tips och idéer. Nedan ritningen som vi kommer använda för inledande diskussioner med kommunen. Vi hoppas på viss flexibilitet angående minsta avstånd till angränsande tomter. Förhoppningsvis går det att genomföra om grannen samtycker. Håll tummarna :)

Arkitektonisk planritning, markerade områden, mått, parkeringsplatser, norrriktning angiven, konstruktionselement, träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Du lär väl behöva ett visst avstånd till huset också? Tjocklek på väggarna i poolen, dränering, isolering och vad som nu kan tänkas behövas. Är väl trevligt att kunna komma åt alla sidor av poolen också, så typ en meter ut från huset.
 
A ajn82 skrev:
Sidan med startblocken i lokala badhuset är 140 cm djup, så tror inte du behöver mer än så om du inte tänker öva simhopp.
140 brukar vara Max djupet man får ha i en privat pool i många länder
 
Vår pool ligger på en del av tomten som gränsar mot en brant nerför. Yttre kort- och långsida utgörs av murar mot branten med som mest 4,5 meter ner till berget. Det är inte lämpligt att gå på muren där pooltakets räls tar upp större delen av bredden. Ibland skulle det vara bra att kunna gå runt poolen men det är sällan jag saknar det och allt går att lösa inifrån.

Ca en tredjedel av poolen är 140 cm djup, hälften 110 cm djup och resten någonstans däremellan eller invändig trappa. Vi har inga problem att simma i den grundare delen.

Dränering mellan pool och hus liksom vad som händer vid en eventuell större läcka är bra att tänka igenom.
 
Tror det beror mer på kostnad än någon regel att privapooler är grunda. Inga djupregler i Sverige. Eftersom jag rest mycket för att lära ut undervattensfoto har jag sett ett gäng djupare privatpooler i diverse länder. Var skulle det finnas regler om max 140?
 
A ajn82 skrev:
Du lär väl behöva ett visst avstånd till huset också? Tjocklek på väggarna i poolen, dränering, isolering och vad som nu kan tänkas behövas. Är väl trevligt att kunna komma åt alla sidor av poolen också, så typ en meter ut från huset.
Tyvärr har vi inte mycket bredd att gå. Det är enbart 5m mellan vårt hus och grannens tomt. Vi måste erbjuda att lämna visst avstånd till grannen annars blir han nog inte så förhandlingsvillig. Tänkte att en 1,5m passage blir lagom, så att vi lätt kan ta oss ner på den lilla plätten nedanför poolen. Det lämnar cirka 3,5m bredd för poolbygget. Hade hoppats att den uppmurade poolen enbart kräver 25cm starka poolkanter (lecablock + isolering). Alltså 3,5m x 6,5m för konstruktionen >> 3m x 6m simmyta. Är det för optimistiskt?

Om detta ska funka så kommer vi bara kunna komma åt poolen från en långsida och en kortsida. Men med tanke på hur liten poolen blir så torde det vara ok. Rengöring ska nog gå ändå.
 
Hep Hep skrev:
Tror det beror mer på kostnad än någon regel att privapooler är grunda. Inga djupregler i Sverige. Eftersom jag rest mycket för att lära ut undervattensfoto har jag sett ett gäng djupare privatpooler i diverse länder. Var skulle det finnas regler om max 140?
här är det en 140 lag hemma pool altså inte hotel eller andra privata pooler
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.