Sedan skulle jag om möjligt rekommendera lite bredare. Vår är 7x3.5. Bredden är viktigare än längden. Och jag hade verkligen prioriterat trappa istället för stege. Det är dyrare men väldigt mycket trevligare.
 
  • Gilla
lindsmik och 1 till
  • Laddar…
j_bjor Joakim Björheden skrev:
Hej!

Jag och min fru ska bygga hus i Östergötland och funderar på om vi ska ha pool eller inte.

Vi har aldrig känt att vi saknar pool men vi tycker samtidigt att det känns som en trevlig lyx.

Av byggherren som bygger huset har vi fått följande erbjudande:
3x6 m Thermopool med gjuten platta, isolerblock med armering och betong, sandfilterpump, stege. Kopplas med uppvärmning till luftvärmepump. Automatiskt kem/dosering via saltklorinator. Pumphus anläggs intill poolen. Poolskydd (ej tak).

Priset vi fått är 250 000.

Vi har 3200 kvadratmeter tomt, så att den skulle ta upp en betydande del av tomten är inget vi behöver ta hänsyn till.


Försöker få en uppfattning om detta är ett bra erbjudande. Vi väntar vårt första barn, det kommer komma i samband med inflytt till huset.

Vi försöker ta andrahandsvärde på huset osv med i beaktande, då detta förmodligen inte är vårt slutskede, men vi kommer nog bo där minst 5 år.


Vad tycker ni? Vad är era argument för pool/inte pool.


Ni som har pool, vad är era omkostnader, hur mycket arbete är det med poolen?


Vi kommer att ha solceller om det gör någon skillnad.


Tack på förhand.


/Joakim
Betydande del av tomten... hag har en 3,6x7,3 och 2400 m² tomt, knappast så den stör.
Använde poolen massor när barnen var små. Nu används den mer sparsamt men jag uppskattar den.
De som hävdar att det är ett pyssel håller jag inte med. Använder man poolen mycket blir det lite pyssel, men lätt värt. Nu när poolen används mer sällan är det fasen knappt jobb alls.
Jag byggde min själv för en bråkdel av det du erbjöds. Detta var 2010 kostade 39000 för pool o värme o 70000 för kringgärdande altan om ca 80 m². Kostar mig 1000-3000 per säsong att hålla 30⁰ plus typ 250 spänn i kemi. Mitt barnbarn älskar att bada med farfar i poolen, lätt värt långt mer 😅❤️
 
  • Gilla
lindsmik och 1 till
  • Laddar…
Sällar mig till alla som propagerar för pool. Ingen av de vänner/grannar (som har pool) jag har pratat med har något negativt att säga om det. En granne bygger pool i skrivande stund, en australiensare som sa att han saknade att bada i klart vatten efter att ha flyttat till Sverige för några år sedan. 😁

Vår poolresa liknar det MrDizzy skrev om i inlägg #107.

När hustrun och jag gjorde oss av med båten kände vi en stor saknad efter att bada på sommaren. Då fick frun idén att vi skulle skaffa en sån där uppblåsbar variant och hälla i lite vatten, så vi åtminstone kunde svalka oss lite (läs ligga och dricka rosévin i! 😃). Det var toppen, men vi märkte hur snabbt vattnet blev muggigt. Så jag beställde en liten filterpump på Amazon. Den var värdelös, men vi hade fått smak för pool.

Vår tomt är lite för liten för en "riktig" pool så jag förslog att vi skulle levla upp ett steg och köpa en liten ovanmarkspool, så det blev en kvadratisk Intexpool och en rejält överdimensionerad sandfilterpump. Första sommaren stod poolen på marken med bara såna där pusselmattor (yoga/garagemattor) emellan vilket funkade bra, men nästa säsong grävde jag ur så jag kunde lägga i isolerskivor och formplywood för en stabilare grund. Så körde vi två somrar, men sen var det dags att renovera/bygga ut altanen och då var det ju lämpligt att bygga in poolen.

Jag har ingen lämplig bild i dagsljus, men så här ser det ut på kvällen:

Kvällsvy över en liten, upplyst, kvadratisk Intexpool inbyggd i en altan med ett genomskinligt poolöverdrag och en blomlåda på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som synes är det ju inte en pool man simmar i (jag kan ta ett simtag per längd) men det är inte vad vi är ute efter. Det är bara hustrun och jag (inga barn), och våra behov täcks gott och väl av en så liten pool. Vi vill som sagt bara kunna svalka oss varma dagar och med det ringa djupet kan vi sitta på botten och samtala (läs dricka rosévin! 😃) med vatten upp till axlarna/halsen.

Uppvärmningen sker med en solfångare jag monterat på vårt svarta tegeltak som jag kan styra upp vattnet genom från pumpen. Den lilla vattenvolymen (1600 L) gör att vattentemperaturen höjs med 1,5°/h per timme om solen ligger på. Jag har automatiserat pumpkörningen så att om det blir svalt på taket så stannar pumpen, när det blir varmt startar pumpen igen.

Belysningen är en liten 24V LED-undervattensarmatur som jag satt magnet på så den kan placeras på ett stödben som ligger emot pool-linern på utsidan.

Totalt vi lagt ut (bortsett från altanbygget naturligtvis) under 10.000 kr. Vi har köpt en reservpool (under tusenlappen) som ligger undanstuvad. Med åldern har jag insett att man aldrig ska räkna med att något man gillar går att köpa senare, om det skulle gå sönder...och det vore ju väldigt surt om poolen pajade och det visar sig att Intex slutat sälja dem. 😂 Vi kommer antagligen köpa ytterligare en reservpool bara för att vara helt säkra på att inte stå utan en dag.

Jag tror ärligt att vi inte skulle vara lyckligare med en "riktig" pool av stort mått, så beroende på vad man har för preferenser så är inte storleken avgörande. Det är att kunna sänka ned sin lekamen i vatten en varm sommardag som är det viktigaste. ❤️ (...och dricka rosévin! 😃)
 
  • Gilla
Luc Reiner och 8 till
  • Laddar…
j_bjor Joakim Björheden skrev:
Hej!

Jag och min fru ska bygga hus i Östergötland och funderar på om vi ska ha pool eller inte.

Vi har aldrig känt att vi saknar pool men vi tycker samtidigt att det känns som en trevlig lyx.

Av byggherren som bygger huset har vi fått följande erbjudande:
3x6 m Thermopool med gjuten platta, isolerblock med armering och betong, sandfilterpump, stege. Kopplas med uppvärmning till luftvärmepump. Automatiskt kem/dosering via saltklorinator. Pumphus anläggs intill poolen. Poolskydd (ej tak).

Priset vi fått är 250 000.

Vi har 3200 kvadratmeter tomt, så att den skulle ta upp en betydande del av tomten är inget vi behöver ta hänsyn till.


Försöker få en uppfattning om detta är ett bra erbjudande. Vi väntar vårt första barn, det kommer komma i samband med inflytt till huset.

Vi försöker ta andrahandsvärde på huset osv med i beaktande, då detta förmodligen inte är vårt slutskede, men vi kommer nog bo där minst 5 år.


Vad tycker ni? Vad är era argument för pool/inte pool.


Ni som har pool, vad är era omkostnader, hur mycket arbete är det med poolen?


Vi kommer att ha solceller om det gör någon skillnad.


Tack på förhand.


/Joakim
Vi hade pool i ca 20 år. Jättetrevligt med poolparty för oss vuxna eller dagis, barnkalas eller bara bada, gärna i månsken:)

Men man SKA ha ett säkert överdrag eller ett högt staket enligt regelboken. Lite tråkigt om man kanske ser grannens eller ens eget barn ligga och sova på botten...
När vår pool gick sönder så ville alla utom jag att den skulle repareras. Det var jag som skötte den, poolmaskineriet med rening och salt/klor tar ingen tid alls, med en robot så slipper man en del av arbetet. Men hörn och vattenlinjen ska rengöras, en tät säkerhetspresenning måste tömmas efter regn. Är det hål i så rinner regnvatten, löv o smuts ner och då blir det genast mer arbete. Med bara ett staket och utan presenning ännu mer arbete + att kanske barnen hittar en väg in. Allt som allt så blir det en massa tid man får lägga ner på att hålla pool och poolområdet rent och snyggt.

Personligen så tyckte jag att jag fick lägga alldeles för mycket tid på poolskötslen så det kändes befriande när vi la igen den.

Avslutningsvis, om ni ändå ska ha pool välj då en större pool, minst 4 x 8 m, gärna större. Betydligt mer utrymme både för lek och simning. Tänk också på att om den har en djupdel så kan det vara lite lurigt för barnen.
Lycka till med beslutet. 😎
 
  • Gilla
lindsmik
  • Laddar…
Många som tycker det är bra med en pool "när barnen är små" Gott så! Men vad händer se'n?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Många som tycker det är bra med en pool "när barnen är små" Gott så! Men vad händer se'n?
Man får bada i fred, utan skvättlekar mm? 😉
 
  • Gilla
  • Haha
GladanS och 5 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Många som tycker det är bra med en pool "när barnen är små" Gott så! Men vad händer se'n?
Då kommer barnbarnen 😉
 
  • Älska
eriksaaf och 1 till
  • Laddar…
J JonasSun skrev:
Hej,

Är det bra grejer som ingår i offerten så låter det billigt. Det är bara att köra! Ni kommer aldrig få det billigare! Sen om nybygge så smart göra innan allt finarbete på tomten!

Om ni har så stor tomt så försök att få till en 8 x 4. Ni kommer inte ångra er.
God kväll

Skaffa ett rejält spabad 6-7 platser varav 2 liggplatser
det kan ni använda hela året ju sämre väder desto trevligare
Man kollar ph och lägger i en delad klortablett varje vck sköljer filter 1 ggr per månad
Byter vatten 3 ggr per år
Ett bra lock är viktigt
Driftkostnad med dagens elpris ca 450kr mån
Vi har haft i ca 12 år när vi bytte hus skaffade vi ett nytt
En riktigt ruskig novemberkväll el en stjärnklar januarikväll är en härlig avslutning på dagen
 
  • Gilla
MRK
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur många staket runt en pool har du sett? Det gäller alla pooler med större djup än 20cm. Jag tror aldrig jag sett något.det
Det är väl ganska vanligt eller pooltak
 
Marmar77 Marmar77 skrev:
Det är väl ganska vanligt eller pooltak
Det är låg driftkostnad och skötsel, så har ni råd är det bara att bygga, tips är att ha pooltak också skönt att simma under förlänger säsongen och smidigt samt värmer poolen har haft minst 29 grader hela Juli utan värmaren på bara med pooltaket och solvärmen :)
 
  • Gilla
lindsmik
  • Laddar…
Jonas Persson
j_bjor Joakim Björheden skrev:
Av byggherren som bygger huset har vi fått följande erbjudande:
3x6 m Thermopool med gjuten platta, isolerblock med armering och betong, sandfilterpump, stege. Kopplas med uppvärmning till luftvärmepump. Automatiskt kem/dosering via saltklorinator. Pumphus anläggs intill poolen. Poolskydd (ej tak).

Priset vi fått är 250 000.
Enligt mina siffror har du fått ett väldigt bra pris, så pass bra att jag inte förstår hur det är möjligt.

När vi själva byggde en 4x8 thermopool 2016 gick bara materialet på 250kkr från poolleverantören (Poolstore). Där ingick primärt cellplastblocken 40kkr, poolbelysning, liner 25kkr, rostfria in och utlopp, poltrappa, belysning samt ett pooltak och en jetswim. Poolvärmepump 20-50kkr, sandfilter och cirkulationspump 5-10kkr hade vi redan.

Pooltrappa har ingen nämnt, men det är mycket trevligt, längs med hela kortsidan finns fyra breda steg som gör det enkelt att gå i och ur poolen, men även att sitta i och och badstegen blir överflödig. Stegen är också ivägen för pooltäckningen.

Men därefter tillkom, två omgångar med betong på ca 40kkr, armeringsjärn, cellplast under poolen mm för många tusentals kronor. Du blir förvånad över hur många meter armeringsjärn en pool har.

Schaktning, att gräva en stor grop, ta hand om massorna samt återfylla när poolen är färdiggjuten kostade i vårt fall 70kkr.

Ett däck runt poolen med allt vad det innebär - långt mer än tryckt virke och skruv.

Arbete, det tar tid att bygga en pool, poolen kom på plats under hösten och allt annat under våren sommaren. Jag vet inte hur många timmar ett proffs behöver, men det drar snabbt iväg. 250kkr bara för arbetet var vanligt när vi byggde vår pool 2016 då prisläget var ett helt annat.

Allt sammantaget så gick det på dryga 500kr och då gjorde vi nästan allt själva, vi fick hjälp med schaktning och arbetet att gjuta bottenplattan som jag ville få helt slät.

Ditt erbjudande är lite konstigt uppställt, vad innebär sandfilterpump, är det sandfilter och pump, eller en liten kombinationsmaskin för ovanmarkspooler? Vad övriga delar ingår för vattnets flöde, inlopp, utlopp, slangar mm. Värme, vad menar du med "med uppvärmning till luftvärmepump", ingår värmeväxlare till värmepumpen, eller menas en vanlig poolvärmepump, ingår den i priset?

Tråden har pratat mycket om säkerhet, som nämnt finns det olika överdrag som klarar en människas tyngd. Finns det med i erbjudandet. Priserna varierar mycket beroende på om det ska vara exklusiva med automatiskt funktion eller manuella. Alternativet är att bygga ett 90 cm högt staket med grind som ett barn inte kan krypa under eller öppna.

Vi valde ett pooltak, det kostar mer, men har många fördelar:
  • Väldigt lite skräp hamnar i poolen
  • Det går att bada under kalla, blåsiga eller regniga dagar och förlänger badsäsongen som i vårt fall börjar i slutet av april och slutar i oktober. På vintern används poolen för bastubad. Men hur man sköter poolen på ett säkert sätt är en egen tråd.
  • Växthuseffekten är stark om poolen ligger soligt, i princip värms poolen upp av solen jun-aug och värmepumpen går sällan.
  • Du slipper staket eller annat barnskydd
Senare köpte jag även en poolrobot, som tar hand om städningen. Rekommenderas starkt 👍

Så som du ser är ditt pris långt under mitt åtta år gamla i Stockholm, men utan arbete som ska ingå i ditt erbjudande. Jag har en lyxigare pool, men kan ändå inte få ihop siffrorna. Vad är det för delar som ingår, är det kända kvalitétsmärken eller billigast möjliga? Någonstans har man sparat pengar.

Sist men inte minst, 3x6 (ca 25 m3 vatten vid 1,4 m djup) är väldigt litet, vi hade tidigare 4x6 och skillnaden till vår nya 4x8 (45 m3 vatten) eller 3,5x7 är stor. Nu skriver du inte vad du har för vatten, vi har egen brunn och en större vattenspegel innebär att mer vatten avdunstar, med 4x8 m innebar varje millimeter som ytan sjunker att du måste återfylla med 32 liter vatten. Därför har vi en solfilm på vattenytan (Typ blå bubbelplast) Under en dag med 30 grader i vattnet så avdunstar många liter om poolen är öppen hela dagen. Storleken påverkar även mängden vatten du måste återfylla poolen med på våren, att sänka vattenytan 2-3 dm på hösten innebär att du pumpar ut ett antal kubikmeter med vatten som ska tillbaks på våren.

Men jag säger som alla andra, skaffa pool, det är inte mycket jobb 🙂

Och om du inte gjort det, läs de olika byggtrådarna här på forumet som ger många råd och är fulla av erfarenheter.
 
  • Gilla
7ender och 2 till
  • Laddar…
Vi byggde pool 2018. Byggde i termoblock.
vi byggde 8x4
Kopplade på bergvärmepumpem.
Vi ångrar inget!
Dock är vi extremt glada över vårt pooltak.
Vi badar året runt.
Taket är dyrt men värt varje öre.
 
  • Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
Jag har uppenbarligen totalt missat grejen med att plaska omkring i en grop med vatten hemma på tomten inser jag nu.
 
  • Gilla
  • Haha
BaltzarH och 2 till
  • Laddar…
Hej!
Har aldrig hört någon säga att "jag önskar jag byggt en mindre pool" så känner du att du har platsen bygg en 4x8 på en gång. Prisskillnaden är inte jätte stor. Jag byggde min 2019 och gav 105 000kr för materialet sen tillkom ca 40-50k för armering grus och betong sen hade jag en grävare för 65k men i övrigt gjorde jag allt jobb själv så dina 250k tycker jag är ett bra pris. Hade jag varit dig hade jag slagit till direkt. Du kommer inte att ångra dig. Kör med klor puckar första året för att känna på det sen kan jag rekommendera dig att köpa automatik till poolen. Jag köpte det andra året. Får ett mail när jag behöver byta ny klordunk och dammsugaren åker kanske ned 4 gånger per säsong (jag har pooltak) så underhåller kan bli mycket och krångligt eller väldigt enkelt lite beroende på hur du gör. Första året med puckar mätte jag flera gånger i veckan nu mäter jag typ vid uppstart och ser på vattnet om det skulle hända nåt. Det lär man sig fanska snabbt.

Vill du ha tips och råd kolla in på poolforum.se där finns mycket kompetens med många års erfarenhet.

Kostnaden jag lägger per år på kemikalier ligger mellan 1000-2000 kr sen är det klar att lite kostnad för vatten tillkommer men det är inga stora mängder vatten som går åt när man väl fyllt upp poolen.

Tänk dig själv att komma hem efter en stressig dag på jobbet och det är fint väder. Du tar nåt gott att dricka och äta i solen och ett skönt bad mitt i veckan. Lite semester utan att behöva åka iväg. Det är lyx i vardagen. Värt det alla dagar i veckan
 
  • Gilla
Tina Acketoft och 1 till
  • Laddar…
j_bjor Joakim Björheden skrev:
Hej!

Jag och min fru ska bygga hus i Östergötland och funderar på om vi ska ha pool eller inte.

Vi har aldrig känt att vi saknar pool men vi tycker samtidigt att det känns som en trevlig lyx.

Av byggherren som bygger huset har vi fått följande erbjudande:
3x6 m Thermopool med gjuten platta, isolerblock med armering och betong, sandfilterpump, stege. Kopplas med uppvärmning till luftvärmepump. Automatiskt kem/dosering via saltklorinator. Pumphus anläggs intill poolen. Poolskydd (ej tak).

Priset vi fått är 250 000.

Vi har 3200 kvadratmeter tomt, så att den skulle ta upp en betydande del av tomten är inget vi behöver ta hänsyn till.


Försöker få en uppfattning om detta är ett bra erbjudande. Vi väntar vårt första barn, det kommer komma i samband med inflytt till huset.

Vi försöker ta andrahandsvärde på huset osv med i beaktande, då detta förmodligen inte är vårt slutskede, men vi kommer nog bo där minst 5 år.


Vad tycker ni? Vad är era argument för pool/inte pool.


Ni som har pool, vad är era omkostnader, hur mycket arbete är det med poolen?


Vi kommer att ha solceller om det gör någon skillnad.


Tack på förhand.


/Joakim
Hej, det är nog ett bra pris vi skall själva bygga pool familje pool 4x8,5 med tak och teknik 447000kr men sen kommer grävning, grus och sättning av poolen + trall runt den. Räknar med 50-60000kr till. En glasfiber pool.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.