Rickard.
P Pillard skrev:
Hm, inte säker på att jag förstår skillnaden. Jag hade nog tänkt starta i ena änden och fästa den där. Sen helt enkelt gräva ner den varefter och då rulla ut slang hela tiden. Sen vet jag inte hur hanterbar en 100m-rulle är egentligen...
Du märker vad jag menar om du börjar fel 😈

Som du tänker kommer dock fungera bra, en 100m rulle är inte så farlig och det blir ju enklare för varje meter så det löser du.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
M
En 32-slang är inga större problem. Vi hade 160-slang på ett jobb, det var lite halvjobbigt. Upp till 63 går ganska enkelt, sommartid, på vintern blir det lite bråkigare.
Det enklaste är att fästa änden i schakten, ta yttersta varvet bara. Sedan rullar man med sig och fyller fast den allteftersom.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det låter bra. Någon som har tips på prisvärd och smidig lösning för att få den där 32mm-slangen till en utkastare? De utkastare jag hittar är ju helt orimligt svindyra.
 
Krilleman
P Pillard skrev:
Det låter bra. Någon som har tips på prisvärd och smidig lösning för att få den där 32mm-slangen till en utkastare? De utkastare jag hittar är ju helt orimligt svindyra.
Vilken produkt menar du som "utkastare"?

En helt vanlig tappventil?

Vridbar kran av metall med rött handtag, för utomhusbruk, på svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Vilken produkt menar du som "utkastare"?

En helt vanlig tappventil?

[bild]
Typ nåt sånt men med gängad kran så jag kan sätta en Gardena-koppling där
 
P Pillard skrev:
Typ nåt sånt men med gängad kran så jag kan sätta en Gardena-koppling där
Den på bild och alla liknade är gängade så att du kan sätta vilken anslutning du vill på änden.
Jag köpte ett haldussin av den här typen på Amazon så att man kan ha en vattenspridare permanent ikopplad och fortfarande använda kranen.

Ska du köra med slang hela vägen upp till kranen så måste du ner mellan 0.5m-1m djupt ner i marken för att få till en 90graders böj och få upp slangen rakt upp. Jag har en gängad 90grader-koppling nere i backen och sedan ett rör upp till kranen istället.
 
  • Kran med röd spak, två adaptrar, packningar och teflontejp för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Den på bild och alla liknade är gängade så att du kan sätta vilken anslutning du vill på änden.
Jag köpte ett haldussin av den här typen på Amazon så att man kan ha en vattenspridare permanent ikopplad och fortfarande använda kranen.

Ska du köra med slang hela vägen upp till kranen så måste du ner mellan 0.5m-1m djupt ner i marken för att få till en 90graders böj och få upp slangen rakt upp. Jag har en gängad 90grader-koppling nere i backen och sedan ett rör upp till kranen istället.
Hm! Den ser ju bra ut. Min tanke är att ta upp avstickare via t-koppling på två ställen utmed slangen. Så slangen kommer stå rakt upp. Kruxet med alla såna där är att de är i 90graders vinkel mot slangen. Det hade varit skönt att slippa ännu en koppling emellan. Det normala borde väl alltid vara att slangen kommer upp rakt och man vill ha utkastaren snett nedåt?
 
S
Det där är bara kranen som är på bild. Du behöver ett fäste också, som fäster kranen någonstans. Här är ett sådant ventilfäste som PEM går upp i. Som nämnts kan man ha rör som går upp till fästet. Och så skruvar du fast en kran, enkel eller den där kombi-varianten. Tror inte du hittar en bättre lösning.
Metallisk vinkelkoppling med gänga för rör, handtag på sidan, industriell användning, grå och svart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Jag fortsätter att fylla den här tråden. Finns det några bra lösningar för att kunna ta loss pumpen för att ta in den på vintern utan att behöva skruva upp pem-kopplingar? De ska väl helst inte röras. Så nån slags snabbkopplingsskarv eller nåt hade ju varit suveränt
 
tommib
P Pillard skrev:
Jag hade nog tänkt starta i ena änden och fästa den där.
Fäst som du tänker, rulla ut den och fäst andra ändan, låt den ligga i solen, blir då rak och snäll.
P Pillard skrev:
Jag fortsätter att fylla den här tråden. Finns det några bra lösningar för att kunna ta loss pumpen för att ta in den på vintern utan att behöva skruva upp pem-kopplingar? De ska väl helst inte röras. Så nån slags snabbkopplingsskarv eller nåt hade ju varit suveränt
Unionkopplingar är bra då man behöver ta isär oftta.
https://www.google.com/search?q=uni...57j0i512l8.10452j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

EDIT finns med plankoppling och kan ha en gummipackning i stället för kona, är säkrare för sugdelen
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Klokoppling
tommib tommib skrev:
Helt vanliga klokopplingar fungerar bra. Du behöver dock något mellan som är lite mer flexibelt än PEM32.

Klokopplingar
[länk]

Anslutningsslang
[länk]

Obs att du inte behöver diffusionstät slang, du kan köpa billigare också men då fanns det bara upp till R25.
[länk]
klo ser ju smidigt ut. Men funkar det i täthet även på sugsidan? Union borde bli tätare?
 
Klokoppling fungerar men kan vara tjuriga att få ihop, i bland så är det nästan omöjligt då gummipackningen måste tryckas ihop. Sen måste det vara en form av slang som sitter på, måste vara lite rörligt-
 
Många bra svar här. Min senaste beslutsångest rör huruvida jag ska försöka gräva fram en gammal slang eller bara lägga en ny. Idag ser befintliga ledningar ut som på bilden. Enkel digital ritning; svart linje, trädgrenar, vit bakgrund, text "Tomt", "Sjön", vattenmärken "Free Trial", "Paint S".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den ledning som går från knutpunkten och upp till tomten ligger på rejält djup och vore därför förstås trevlig att använda. Jag vill gärna kunna sätta pumpen på min tomt, istället för nere vid knutpunkten. Kan det påverka sugförmågan att slangen kommer göra en loop om jag kopplar ihop dem? Det känns spontant som att risken för luftbubbla där är rätt stor? Det bästa vore förstås att koppla ihop dem längre ner men jag har ingen aning om hur djupt jag behöver gräva för att få till det. Om jag istället lägger en ny slang ytligt från knutpunkten kan jag ju undvika den loopen men kommer istället få en ytligare slang och behöva gräva en ränna på ca 50m samt behöva köpa 50m mer slang...
 
tommib
Hur högt över vattenytan är skarvpunkten? Är det tänkbart att sätta pumpen där? Då är det ju lätt att avlufta. Annars kan du överväga att sätta en separat avluftning där. Synd att inte återanvända 50 m befintlig slang om den är i gott skick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.