tommib tommib skrev:
Hur högt över vattenytan är skarvpunkten? Är det tänkbart att sätta pumpen där? Då är det ju lätt att avlufta. Annars kan du överväga att sätta en separat avluftning där. Synd att inte återanvända 50 m befintlig slang om den är i gott skick.
Skarvpunkten är nog 1,5m över vattenytan +/- 50cm beroende på vattenstånd. Jag har provkört pumpen där och det funkar fint (det är tryckslangen som tyvärr försvinner iväg på massa ställen högre upp) Dock är skarvpunkten kommunal mark numera så jag vill helst undvika att ställa en pump där. En skarv under marken är ju ingen fara dock. Så jag vill helst undvika synliga tecken av slangen.
 
Det var ett spännande projekt. För att få slangarna horisontella behövde jag gräva ner ca 1.80…

Nu funkar det iaf att suga upp vatten till tomten. Det var ett jäkla äventyr med massa sten i pumpen osv men skam den som ger sig

När jag trycker vattnet vidare upp med 32mm, förlorar jag/tjänar nåt på att dra ner avstickarna till 25/20mm istället för 32?
 
Är det bara något eller ett par avtappningar så går det bra med 20 helst 25 om det är fler än 3 st påstick, stammen är 32 och det matar på rätt bra i en sådan
 
J jonaserik skrev:
Är det bara något eller ett par avtappningar så går det bra med 20 helst 25 om det är fler än 3 st påstick, stammen är 32 och det matar på rätt bra i en så
Ja stammen blir ju 32 men ut till kran kommer jag ju ändå behöva krympa ner så då blir det ju mycket billigare med tunnare slang och mindre storlek på kopplingar istället för att ändå behöva massa övergångar mellan dimensioner på slutet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.