Jag har lagt alldeles för mycket energi på att försöka hitta PEM-slang till vettigt pris utan att bli ruinerad på frakten. Sen hittade jag denna https://www.p-lindberg.se/produkt-u...by9TBoCmD8QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&ScrollPos=898

Priset avviker en hel del från övriga men den verkar också klara mindre tryck. Den ska användas för bevattning på trycksidan av en pump som har maxtryck på 3 bar. Så vad jag kan se borde den funka utmärkt, men missar jag något? Jag behöver ju verkligen inte dricksvattenkvalitet osv.
 
C
P Pillard skrev:
utan att bli ruinerad på frakten
Just PEM-slang är sånt där som verkligen kan löna sig att köpa "över disk" pga att den är skrymmande.
Du har ingen markgrossist i krokarna? Betalade 756 + moms sist.
 
C cpalm skrev:
Just PEM-slang är sånt där som verkligen kan löna sig att köpa "över disk" pga att den är skrymmande.
Du har ingen markgrossist i krokarna? Betalade 756 + moms sist.
Inte vad jag vet. Jag har någorlunda rabatt hos Dahl en det skulle ändå landa på över 3000:- för 100m 32mm-slang
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Rickard.
Polyetenslang är samma sak som PEM.

PN är hur mycket tryck den tål och SDR är godstjockleken.
 
Och om man jämför den med den jag länkade. Då skiljer trycket den tål. Men behöver jag verkligen mer än pn6?
 
B
P Pillard skrev:
Inte vad jag vet. Jag har någorlunda rabatt hos Dahl en det skulle ändå landa på över 3000:- för 100m 32mm-slang
Dahl har väl fri leverans över en viss summa?
Jag köpte 100 meter Pem 50 förra året och det var fri utkörning.
 
kulle
P Pillard skrev:
Och om man jämför den med den jag länkade. Då skiljer trycket den tål. Men behöver jag verkligen mer än pn6?
Den du själv hittat hos lindberg duger säkert alldeles utmärkt, den har lite tunnare väggar något man bör tänka på om man ska gräva ner den.
Edit: med tunnare menade jag mjukare väggar
 
Redigerat:
kulle kulle skrev:
Den du själv hittat hos lindberg duger säkert alldeles utmärkt, den har lite tunnare väggar något man bör tänka på om man ska gräva ner den.
Tack! Flera andra jag hittar har ju tunnare än 3mm väggar? Slangen ska grävas ner på typ 20cm i en trädgård. Så inga fordon ska köras på och den ska tömmas på vintern
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
kulle kulle skrev:
Den du själv hittat hos lindberg duger säkert alldeles utmärkt, den har lite tunnare väggar något man bör tänka på om man ska gräva ner den.
Edit: med tunnare menade jag mjukare väggaar
Såg editen nu. Vad innebär den mjukare väggen? Kan det bli problem med tätheten i vanliga plastkopplingar?
 
kulle
Nej det blir det inte, skillnaden är väl bara att den är följsammare.
 
M
För ditt ändamål duger den utan vidare. När jag provtrycker servicer på jobbet har jag 1,3 x tryckklassen, så PN6 kör jag nästan 8bar på. Problemet med SDR17 på tryckvatten är att kopplingar flyger isär ibland. Har hänt ibland att nån nyanställd bas ska tjäna några kronor och beställt SDR17 till färskvattnet till en bodetablering så håller inte PRK-kopplingarna för trycket. Men för 3bars bevattning så duger SDR17 alldeles utmärkt.
 
  • Gilla
Pillard
  • Laddar…
kulle kulle skrev:
Nej det blir det inte, skillnaden är väl bara att den är följsammare.
Så fördel alltså :) (jag bävar för att lyckas räta ut en 100m slang…)
 
Rickard.
P Pillard skrev:
Så fördel alltså :) (jag bävar för att lyckas räta ut en 100m slang…)
Det är inga problem sålänge du rullar ut den, lägger du ner rullen och hugger tag i ena änden och går kommer du få en mardröm.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det är inga problem sålänge du rullar ut den, lägger du ner rullen och hugger tag i ena änden och går kommer du få en mardröm.
Hm, inte säker på att jag förstår skillnaden. Jag hade nog tänkt starta i ena änden och fästa den där. Sen helt enkelt gräva ner den varefter och då rulla ut slang hela tiden. Sen vet jag inte hur hanterbar en 100m-rulle är egentligen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.