R
Antalet riksdagsledamöter bör minskas från 349 till 99. Det skulle minska antalet skandaler.

• Gilla
FG och 2 till
  • Laddar…
Undrar ju om det deklrarerats och skattats för hyresintäckten?

Kan vi enas om att endast rösta på hederliga politiker i fortsättningen!
Om det nu finns några sådana? :thinking:

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Kan vi enas om att endast rösta på hederliga politiker i fortsättningen!
Om det nu finns några sådana? :thinking:
Det är nog exakt som i hela samhället det finns rötägg överallt. Tror inte det är mer inom politiken än i andra yrken.

• Gilla
garvin
  • Laddar…
Intressant att hon tycker att hon har gjort helt rätt, men nu har hon bett om att få uträknat hur mycket hon ska betala tillbaka om hon bara hade betalat vad avgiften till föreningen låg på.
Tycker hon att hon regelmässigt och moraliskt gjort rätt borde hon väl stå på sig kan man tycka...

L anser att hon förlorat sitt förtroende och bör lämna riksdagen.
Det är nästan så att man vill skriva att det borde vara ett skäl till att rösta L... :D

Jag vill vara den som går emot detta ständiga gnällande om att alla politiker är lurendrejare och de bara tänker på sig själv med mera med mera.
Det finns rötägg bland politiker. Men det finns också politiker som jag har största respekt för trots att deras politk inte överensstämmer med min syn. Den erfarenhet jag har av olika politiker är övervägande gott.

Det borde nästan vara förbjudet att gnälla på politiker om man inte gjort åtminstonde tre aktiva handlingar* för att påverka politiken. Skriva insändare, mejla kommunstyrelse eller besöka partikanslier för att lyfta vad man tycker.

* Att dela felaktig information på Facebook räknas inte.

• Gilla
hempularen och 4 till
  • Laddar…
Jag håller med dig Fario. Mitt förtroende för Liberalerna har inte påverkats av den här affären.

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Det borde nästan vara förbjudet att gnälla på politiker om man inte gjort åtminstonde tre aktiva handlingar* för att påverka politiken. Skriva insändare, mejla kommunstyrelse eller besöka partikanslier för att lyfta vad man tycker.

* Att dela felaktig information på Facebook räknas inte.
Opraktiskt förfarande. Man kan lätt identifiera saker som politiker gjort fel utan att själv vara politiker.
Det tråden gäller är ju ett lysande exempel.
Varför skulle man inte få gnälla över att hon uppträtt väldigt omoraliskt bara för att man själv inte är aktiv i politiken?
Man behöver ju inte direkt en pol.mag. för att förstå att hon inte riktigt haft rent mjöl i påsen...

tveksamt tveksamt skrev:
Opraktiskt förfarande. Man kan lätt identifiera saker som politiker gjort fel utan att själv vara politiker.
Det tråden gäller är ju ett lysande exempel.
Varför skulle man inte få gnälla över att hon uppträtt väldigt omoraliskt bara för att man själv inte är aktiv i politiken?....
Jag kan säga detta om det. Jag menar inte allvar med att det skall vara förbjudet att gnälla på politiker. Visserligen finns det människor som vill förbjuda allt möjligt utan minsta förståelse att det kan medföra kostnader i pengar och annat och till och med politiker som vill förbjuda sådant som redan är förbjudet men gnälla är ju en rättighet. Jag är dock personligen trött på en sorts slapp attityd där man gnäller om att allt är skit och politiker vill bara gynna sig själva och sjukvården är i kris och tjänstemän vill göra det besvärligt för en med deras regler bla bla bla. Därför min tanke om att man faktiskt någon gång kunde fundera på vad man själv gör för ett bättre samhälle.

Och jag skiljer också på att gnälla på politiker som en princip och att lyfta de som faktiskt gör fel (även om det inte alltid är ett regelbrott). Vi har en från L som tänjer på möjligheten för bidrag för boende, en från C som tafsat på kvinnor, en från SD som anställt sig själv som sin sekreterare med dubbel lön och så vidare. Uppmärksamma dem, låt dem ta ansvar för det de gör och påpeka gärna för den politiska ledningen att man ogillar det dessa politiker gjort.

Och nej, jag har inte medvetet utelämnat fel begångna av politiker från M, MP, S, och KD.

Redigerat:
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Nu tar hon time out.

Dvs, slutar jobba men behåller lönen. Tänk om man kunde göra det när man tycker det blir lite jobbigt på jobbet...

Jag tycker att när politiker gör sådana här saker, så borde ansvaret gå lite vidare än bara just den som fifflat.

I många av fallen som tagits upp senaste året så är det orimligt att det inte skulle vara känt, eller iallafall finnas misstankar hos politikerns nära kolleger.

Ex. hur har man resonerat när man nominerar en person där det rimligen borde finnas misstankar om oegentligheter?

Just det här med den här lägenheten är svårt att veta något om vad kolleger kan ha känt till. Men om vi tänker resefifflet som uppdagades hos politiker i flera partier i höstas som exempel. Men även en sådan här sak med lägenheten, om partierna skall kunna upprätthålla den demokratiska trovärdigheten, så måste det bli slut på fifflandet. De borde inrätta någon form av interna etikkomitteer som granskar partiets ledamöter när det gäller reseräkningar, representation, boendekostnader osv. För en persons förtroende så räcker det inte att man följer lagar och regler, det måste gå att moraliskt försvara agerandet.

Fario Fario skrev:
Jag kan säga detta om det. Jag menar inte allvar med att det skall vara förbjudet att gnälla på politiker. Visserligen finns det människor som vill förbjuda allt möjligt utan minsta förståelse att det kan medföra kostnader i pengar och annat och till och med politiker som vill förbjuda sådant som redan är förbjudet men gnälla är ju en rättighet. Jag är dock personligen trött på en sorts slapp attityd där man gnäller om att allt är skit och politiker vill bara gynna sig själva och sjukvården är i kris och tjänstemän vill göra det besvärligt för en med deras regler bla bla bla. Därför min tanke om att man faktiskt någon gång kunde fundera på vad man själv gör för ett bättre samhälle.

Och jag skiljer också på att gnälla på politiker som en princip och att lyfta de som faktiskt gör fel (även om det inte alltid är ett regelbrott). Vi har en från L som tänjer på möjligheten för bidrag för boende, en från C som tafsat på kvinnor, en från SD som anställt sig själv som sin sekreterare med dubbel lön och så vidare. Uppmärksamma dem, låt dem ta ansvar för det de gör och påpeka gärna för den politiska ledningen att man ogillar det dessa politiker gjort.

Och nej, jag har inte medvetet utelämnat fel begångna av politiker från M, MP, S, och KD.
Bra förtydligande, då är vi överens. :)

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.