Hej låste dörren som vanligt idag men när jag kommer hem kan jag inte låsa upp. Det är omöjligt att vrida tillbaka det. Det går inte att låsa upp inifrån heller. Har testat med 2 olika nycklar. Några tips? Kan jag själv borra upp det utan att ringa en låssmed?
Har du smort låset? För det är den vanligaste felorsaken.
Det är ett connect tillhållarlås.
Om låset sitter ut mot en högtrafikerad gata t.ex Hornsgatan i Stockholm så kan de bli smog i låshuset samt kan det ibland dras in smuts i låset om man har undertryck i huset.
Det du kan göra är att vrida nyckeln utan våld fram och tillbaka tills du har blåsor i båda händerna och hoppas att låset går upp.
Kontrollera även att nyckelaxet är skadat eller att den är böjd i axet, det kan bli så om man tappar nyckeln och då kan man försiktigt försöka rikta "pinnarna" på "flaggan".
Det är ett connect tillhållarlås.
Om låset sitter ut mot en högtrafikerad gata t.ex Hornsgatan i Stockholm så kan de bli smog i låshuset samt kan det ibland dras in smuts i låset om man har undertryck i huset.
Det du kan göra är att vrida nyckeln utan våld fram och tillbaka tills du har blåsor i båda händerna och hoppas att låset går upp.
Kontrollera även att nyckelaxet är skadat eller att den är böjd i axet, det kan bli så om man tappar nyckeln och då kan man försiktigt försöka rikta "pinnarna" på "flaggan".
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kalkavlagringar på klinker som inte går att få bort
Badrum -
Går det inte låsa upp dörren med nyckel på ett BG5000
Fönster & Dörrar -
Stegskydd går inte att hitta?
Byggmaterial & Byggteknik -
Duschblandare med två rörkopplingar existerar inte?
Badrum -
Tidigare ägare har inte skaffat bygglov - men säger sig fått ok ?
Juridik