20 971 läst · 62 svar
21k läst
62 svar
Pocket hole jig - vilken är "the shit"?
Tänker också handla en jigg, valen står mellan
Kreg K520 ca 1500:-
Kreg K720 ca 2000:-
Trend Pro 1500:-
Trend:en ser smidig ut (https://www.trend-eu.com/ph-jig-ak-pro-pocket-hole-jig-kit), tycker 520 känns konstig med "pistolgreppet" och 720 nästan lite för dyr (och stor). Någon med erfarenhet av dessa?
Kreg K520 ca 1500:-
Kreg K720 ca 2000:-
Trend Pro 1500:-
Trend:en ser smidig ut (https://www.trend-eu.com/ph-jig-ak-pro-pocket-hole-jig-kit), tycker 520 känns konstig med "pistolgreppet" och 720 nästan lite för dyr (och stor). Någon med erfarenhet av dessa?
T turbo100 skrev:Ja det är en bra poäng.. som gammal HD-ägare vet jag att det suger att vara i "-träsket...
Läste på sidan:
Material
Glasarmerat nylon
Borrhål i jigg 2 st Ø 9 mm
Avstånd mellan borrhål 22 mm
Tvingkompabilitet Kreg tvingar, med tallriksanhåll
Materialtjocklekar12mm, 16mm, 19mm, 22mm, 25mm, 28mm, 31mm, 35mm, 38mm
Lät lite som mm men jag har ingen aning - du har säkert rätt..
Väcker lite liv i denna tråd med en dum nybörjarfråga: innebär det alltså att jiggen inte kan användas för exempelvis reglar? Är 38 mm tjocklek max?
Kregs Jigg går att använda till grövre material men det man tappar vid grövre material är att snabbt kunna ställa in skalan på jiggen och då komma ut exakt i mitten på materialet. För mig som kör lite på känsla är begränsningen då snarare vad tvingen pallar så länge men accepterar var hålen hamnar
Du kan vara lugn! Hade inga problem med att bygga ett mindre verandaräcke av 45x70 med hjälp av min Wolfcraft. Lite eftertanke om hållfasthet och passande. Leta fram lämpligt långa skruv.Robertfroberg skrev:
Tack för svar! Hur gjorde du då med borren för att fästa i regeln eftersom, om jag förstår det rätt, jiggen inte har inställningar över 38 mm?B Blejdarn skrev:
Vet någon om det finns ett alternativ till Kreg för tjockare material?
Man struntar i inställningarna och improviserar. Jiggen har ju lutande styrning för borren. Lägg den på arbetsstycket så att borren kan föras ner längs sidan av stycket. För in den lösa borren, sikta och anpassa placeringen så att du får önskat resultat. Räcker inte borren kan du kompletteringsborra i stycket i efterhand utan jigg. Prova i en bit skrot och IMPROVISERA. Du kör ju lite utanför boxen!
Det blev en Trend Pro Pocket Hole Jig, 1500:- på Amazon i höstas. Går även under namnet Masca Pro.
Har provat lite och den känns stabil och ger bra resultat:
Två frågor: för det första, borrar jag till det djup som jiggen föreslår har jag ca 17mm trä kvar att dra skruven mot
Finns det någon anledning att borra grundare, och på så sätt få mer trä kvar vilket då kanske skulle bli starkare? Det ska bli spjälor i ett staket/spalje så det kommer att utsättas för viss kraft. Eller övertänker jag nu igen?
För det andra, vilken skruv ska man köra med? Ska var ute så det bör väl vara A2 med kullrigt huvud, vilket inte är så vanligt. Några tips?
Jag prövade att dra en vanlig trallskruv men då sprack det nästan direkt:
Har provat lite och den känns stabil och ger bra resultat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Två frågor: för det första, borrar jag till det djup som jiggen föreslår har jag ca 17mm trä kvar att dra skruven mot
Logga in
Skapa konto
Finns det någon anledning att borra grundare, och på så sätt få mer trä kvar vilket då kanske skulle bli starkare? Det ska bli spjälor i ett staket/spalje så det kommer att utsättas för viss kraft. Eller övertänker jag nu igen?
För det andra, vilken skruv ska man köra med? Ska var ute så det bör väl vara A2 med kullrigt huvud, vilket inte är så vanligt. Några tips?
Jag prövade att dra en vanlig trallskruv men då sprack det nästan direkt:
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
I princip går det inte att borra så mycket grundare då skruvskallen i så fall kommer att titta fram.P pfb skrev:
Väl medveten om att jag fått kraftiga mothugg när jag skrivit det tidigare i tråden har jag använt Kregs originalskruv. Tycker de har bra kvalitet och sortiment, är rimligt prissatt och jag får en skruv som är explicit anpassad för ändamålet.
Men oavsett skruv är det så klart alltid känsligt att skruva längs med fiberriktningen.
Biltema har skruv med kullrig skalle som jag tycker funkar ganska bra med de hål som blir med Kregs stegborr.Det ser ut som att skruven är ganska grunt i ämnet - är stoppet korrekt inställt?
När du säger grunt, menar du att jag borde borrat djupare? Kanske är vinkeln som luras. Här har jag ha borrat enligt mallen och skruvat med medföljande skruv:B badtastex skrev:
Logga in
Skapa konto
Mäter djupet med en pinne och markerar med ett streck
Logga in
Skapa konto
Ser ut att vara ca 15mm djup till skruvskallen
Logga in
Skapa konto
Och lite mer ämne kvar. Ser det galet ut?
Ska skruva en tvärregel 45x45 mellan två stående 45x45 och den ska vara ca 45 graders lutning.
Det är en "konstruktion inne i ett växthus för att kunna binda upp plantor som ska följa takvinkeln" om det förklarar, är detta bra med pocket jij eller ska man köra plywood på "sidorna" för stabilitet - inte så snyggt dock..
Det är en "konstruktion inne i ett växthus för att kunna binda upp plantor som ska följa takvinkeln" om det förklarar, är detta bra med pocket jij eller ska man köra plywood på "sidorna" för stabilitet - inte så snyggt dock..
Om du vill undvika något annat material så kanske det finns vinkeljärn eller mindre spikplåtar som kan användas? Eller så köper du en jigg och testarT turbo100 skrev:Ska skruva en tvärregel 45x45 mellan två stående 45x45 och den ska vara ca 45 graders lutning.