20 968 läst · 62 svar
21k läst
62 svar
Pocket hole jig - vilken är "the shit"?
Ja det är en bra poäng.. som gammal HD-ägare vet jag att det suger att vara i "-träsket...S SvanteC skrev:
Läste på sidan:
Material
Glasarmerat nylon
Borrhål i jigg 2 st Ø 9 mm
Avstånd mellan borrhål 22 mm
Tvingkompabilitet Kreg tvingar, med tallriksanhåll
Materialtjocklekar12mm, 16mm, 19mm, 22mm, 25mm, 28mm, 31mm, 35mm, 38mm
Lät lite som mm men jag har ingen aning - du har säkert rätt..
Ja precis, men ser bara tum på bilderna =) får klura lite på detta!T turbo100 skrev:Ja det är en bra poäng.. som gammal HD-ägare vet jag att det suger att vara i "-träsket...
Läste på sidan:
Material
Glasarmerat nylon
Borrhål i jigg 2 st Ø 9 mm
Avstånd mellan borrhål 22 mm
Tvingkompabilitet Kreg tvingar, med tallriksanhåll
Materialtjocklekar12mm, 16mm, 19mm, 22mm, 25mm, 28mm, 31mm, 35mm, 38mm
Lät lite som mm men jag har ingen aning - du har säkert rätt..
har denna och i princip kan du använda lämplig kullrig skruv så länge du hittar en bits av tillräcklig längd . Kregs egna må vara bra men är i princip bara en skärande kullrig skruv för deras speciella bitsT turbo100 skrev:
Tusen Tack - har massa långa bits från min favvo-butik LidlM myrstack skrev:
Är skalan i millimeter eller tum på din Kreg R3-int?
Jag klarar mig med 100 mm bits om jag använde min minsta skruvdragare. Skulle inte funka med 18V:aren.T turbo100 skrev:
Vinkeln är inte så stor. Att ha en lång förlängare går bara med långa bits då hålet blir rätt djupt. Har då inte hittat nån bitshållare/förlängare som går in i hålet.
Produkter som diskuteras: "bitshållare"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Min är i tum då jag köpte den från någon av britterna. Skalan använder jag i princip aldrig dock utan jag brukar köra lite mer på känsla. Kregs system bygger iofs på att använda skalan i kombination med rätt skruvlängd men jag finlirar sällan.T turbo100 skrev:
den bits som följer med är nog upp mot 150-180 lång vilket behövs om man som jag kör en 18v primärt till borrning. Kör man med någon borrmaskin med mindre huvud går kanske kortare bits men ner mot 100mm tror jag oavsett blir svårt då det är rätt flack vinkel på hålet man borrar med jiggen. Hittar du dessutom någon skruv med skalle känslig för vinkel så ska du absolut gå på väldigt långa bits. Kregs fyrkantiga fäste är acceptabelt tolerant men inte i klass med torx enligt mig
Jag köpte som bekant en Wolfcraft-jig.
Sen första hålet får jag det här skitresultatet:
Är det utrustningen, ämnet eller skit bakom spakarna som är orsaken?
Renskär man hålet ser det ok ut, men det ska väl inte behövas?
Sen första hålet får jag det här skitresultatet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det utrustningen, ämnet eller skit bakom spakarna som är orsaken?
Renskär man hålet ser det ok ut, men det ska väl inte behövas?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ska vara millimeter skala på alla kregs produkter som säljes i EU. Vad jag har läst mig till, ska klicka hem en 520pro när proffsmagasinet har nån bra drive på den nästa gång (brukar vara ner sänkta med jämna mellan rum).T turbo100 skrev:
Hålet med Kregs standardborr blir ungefär som din efterbild utan någon annat moment än att blåsa bort spånet så något är galet med din jigg/borr.C Chentin skrev:
Hur ser borret ut? Inte så jiggen vobblat runt?
Den ser bra ut - har du någon aning var dom hamnar på vid bra pris?Poppe1992 skrev:
Är deras 1/2" motsvarande 12 eller 13mm eller funkar det med båda?
Tror jag avvaktar 520pro oxå om den inte springer iväg... Pinga tråden om du ser nåt bra erbjudande!
Jag och (hoppas) alla andra gör samma
Blev likadant för mig med min wolfcraft. Men blir rent och fint när man skuritC Chentin skrev: