Har länge sneglat på en Kreg pocket hole jig (720:n) men den blir bara dyrare och dyrare för varje gång jag kollar.
Finns det något bra alternativ eller är det den som gäller?

Vad kör panelen med för skruv?

Det är dags nu!

• Gilla
Smuttgubben och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
Jag har en wolfcraft undercover. Det är väl inte det mest använda verktyget i samlingen men dom där få gångerna som man vill göra pocket holes så funkar det utmärkt.
En googling ger 326 kr på Amazon... och en massa andra jiggar som funkar på samma sätt för lägre pris, det är stegborren som är dyr i sammanhanget.

• Gilla
Chentin
  • Laddar…
Wolcraft, fanns på Hornbach för något år sen för runt 300 eller vad det var.

Funderar mycket bra. Skruv från biltema likaså.

Är det finare möbler eller projekt använder jag inte pocket holes utan försöker göra snyggare fogar.

• Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Börja med wolfcraftjiggen, den har ett hyfsat pris och funkar till mycket. När du övat och snickrat en massa saker och kommit på att du faktiskt måste ha något bättre så kan det vara dax att välja någon av alla jiggar som Kreg har. Men då vet du bättre vad du ”måste ha”. Är förresten inte kregprylarna graderade i tum? Det finns flera fabrikat, förresten.

• Gilla
F_man och 1 till
  • Laddar…
Kör kreg direkt. Så dyra är dom inte. Jag Kör på deras skruv också. Användbar till det mesta. Men se till att tvinga ihop ordentligt när du skruvar bara. Finns gott om YT videos hur du går till väga.

• Gilla
Chentin och 1 till
  • Laddar…
J Jdel skrev:
Kör kreg direkt. Så dyra är dom inte. Jag Kör på deras skruv också. Användbar till det mesta. Men se till att tvinga ihop ordentligt när du skruvar bara. Finns gott om YT videos hur du går till väga.
(y)
Finns det någon lämplig svensk återförsäljare eller är det idealo.de som gäller (som så ofta)?

Hyvlar.se har ett antal modeller från Trend, som jag uppfattar litet billigare än Kreg. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av dem, men jag tänkte nog slå till på det alternativet i framtiden.

• Gilla
Chentin
  • Laddar…
F F_man skrev:
Wolcraft, fanns på Hornbach för något år sen för runt 300 eller vad det var.

Funderar mycket bra. Skruv från biltema likaså.

Är det finare möbler eller projekt använder jag inte pocket holes utan försöker göra snyggare fogar.
Vilka Biltemaskruv kör du till Wolfcraftjiggen?

Cheesen
J john.h skrev:
Vilka Biltemaskruv kör du till Wolfcraftjiggen?
4X40 kullrig skalle använder jag 90% av gångerna.

• Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
lerpoel
doctorrobert Robert Liljenström skrev:
Hyvlar.se har ett antal modeller från Trend, som jag uppfattar litet billigare än Kreg. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av dem, men jag tänkte nog slå till på det alternativet i framtiden.
Hyvlar.se har också Kreg, om man nu vill gå den vägen.

• Gilla
Chentin
  • Laddar…
J Jdel skrev:
Tycker spontant deras skruv är omotiverat dyra och svåra att få tag i jmf med Biltemas..

• Gilla
pjgb
  • Laddar…
C
Frustrator Frustrator skrev:
Tycker spontant deras skruv är omotiverat dyra
Tycker du?
Proffsmagasinet tar t.ex. 72 spänn för ett 100-pack Kreg vanlig blankförzinkad skruv = 72 öre/st. Förvisso plus frakt då.
På Biltema kan du komma undan med ungefär samma peng för ett 200-pack, men Kreg-skruven har i sammanhanget ett antal fördelar - "rätt" dimensioner, självborrande spets och, får man förmoda, en geometri på huvudet som är optimerad för ändamålet.

C Chentin skrev:
(y)
Finns det någon lämplig svensk återförsäljare eller är det idealo.de som gäller (som så ofta)?
googla ”kreg pocket hole jig” så dyker några Svenska upp.

F.ö. skulle jag se till att ha R3:an så man kan borra verandaräcken som jag gjorde med min Wolfcraft.

engs
C cpalm skrev:
Kreg vanlig blankförzinkad skruv = 72 öre/st.
Det här tycker jag är problemet med deras egna skruv, de verkar inte ha någon riktig rostfri skruv typ A2-klass.

https://www.proffsmagasinet.se/mask...g-sml-c2x250-125-skruv-64-mm-125-pack-1590020

"försedd med 3 styck antikorrisionslager" låter som nått från marknadsföringsavdelningen, hur bra håller något ytskick om man råkar slinta med bitsen?

Annars känns det inte som något man använder i volym så priset / skruv är underordnat.

• Gilla
Gamla Farbrorn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.