23 852 läst · 55 svar
24k läst
55 svar
Plywood alt annat material bakom våtrumsgips?
1. Borra bara genom kaklet. Du ska kunna se tätskiktsfolien. tryck i mjukfog och skruven.bece skrev:Bra video, men efter jag sett den dök ett par fundering upp. Jag hoppas att det är okej att jag ställer frågorna här eftersom vi ändå talar våtrumsvägg.
1: I videon säger man att man bara ska borra igenom kaklet, men i instruktionerna står att man ska borra igenom kakel och tätskikt. Kan man anta att det är instruktionsdokumentet som är korrekt?!?
2: Varför ska man lämna 10mm mellan plywood och golv? Ska det även vara en glipa emellan plyfaskivorna i sidled?
3: Ska man ställa våtrumsskivorna dikt an mot golvet?
2. Behövs bara göras vid betongplatta pga fukt. Har du golvspån kan man ställ dem emot golvet. ingen glipa i sidled. Tvivlar på att man behöver ha någon rörelsefog där.
3. Våtrumsskivor är ej av organiskt material. Dem kan alltså ställas emot golvet.
Mvh
Redigerat:
bece skrev:Bra video, men efter jag sett den dök ett par fundering upp. Jag hoppas att det är okej att jag ställer frågorna här eftersom vi ändå talar våtrumsvägg.
1: I videon säger man att man bara ska borra igenom kaklet, men i instruktionerna står att man ska borra igenom kakel och tätskikt. Kan man anta att det är instruktionsdokumentet som är korrekt?!?
2: Varför ska man lämna 10mm mellan plywood och golv? Ska det även vara en glipa emellan plyfaskivorna i sidled?
3: Ska man ställa våtrumsskivorna dikt an mot golvet?
På punk 1 skulle jag säga, borra genom kaklet och skruva genom tätskikt, jag har själv förr gjort som så att jag borrat genom allt och sen kört i silicone men det om man tänker efter hur det skulle se ut från andra sidan så faller det sig ganska naturligt att skruva istället, tänk dig följande: borrar du ett hål rakt igenom allt och sen trycker in silicone så fastnar det inte i och runt själva tätskiktet utan trillar ut bakom och du istället bara kör igenom kaklet sen i med silicone och skruva så pressar ju skruven med sig siliconet och det fastnar i skruvens skåror och sluter tätt i väggen, sen ska man ju såklart undvika att borra alls för det blir ju en svag punkt i hela badrummet, finns väldigt bra och starka dubbelhäftade tejper numer
På fråga 2 så om jag inte nu har helt galet fel så sväller ju allt material lite då och då och kan då spricka om det inte är en liten glipa, sen är det väl även så att OM det skulle komma in lite fukt så kommer det inte in i plyfan (och gips) skulle dom ligga dikt an mot golvet kommer dom suga åt sig fukten underifrån, ska dock inte vara en glipa mellan dom i sidled vad jag vet iaf
Fråga 3 är lite samma sak våtrumsskivan ska inte heller ligga dikt an mot golvet, en liten glipa även här
Andersast skrev:
Skippa glipan i hörnen skulle jag tro
på 2:an är jag osäker men är det "vanligt" dubbelgipsat så kanske man skulle bytt ut det till våtrumsskiva skulle vara min vilda gissning men kanske bara går att slänga på våtrums folie men iom att det inte är i direkt kontakt med vatten.
Fyller i lite här för er som läser i efterhand:
1. I ritningen för säker våtrumsvägg som man kan ladda ner så står det att man ska ha en rörelsefog på 1mm/m mellan plyfaskivorna i sidled.
2. I instruktionen så framgår det precis som morbidhans skriver att det man vill undvika är att borra ett hål rakt igenom så att man trycker ut silikonen på andra sidan. Jag tolkar dubbeltydigheten mellan instruktion och video som att man måste borra ju genom kaklet och man ska INTE borra i plyfan och vad gäller tätskiktet så är det så tunt och nära kaklet att de inte tänkt på att någon skulle fundera på om man ska borra igenom det ena men inte det andra. Dvs lyckas man undvika att borra igenom tätskiktet är det väl bra, men det är inte något som de lyfter upp som kritiskt....
Det är alltså MIN tolkning ...
1. I ritningen för säker våtrumsvägg som man kan ladda ner så står det att man ska ha en rörelsefog på 1mm/m mellan plyfaskivorna i sidled.
2. I instruktionen så framgår det precis som morbidhans skriver att det man vill undvika är att borra ett hål rakt igenom så att man trycker ut silikonen på andra sidan. Jag tolkar dubbeltydigheten mellan instruktion och video som att man måste borra ju genom kaklet och man ska INTE borra i plyfan och vad gäller tätskiktet så är det så tunt och nära kaklet att de inte tänkt på att någon skulle fundera på om man ska borra igenom det ena men inte det andra. Dvs lyckas man undvika att borra igenom tätskiktet är det väl bra, men det är inte något som de lyfter upp som kritiskt....
Det är alltså MIN tolkning ...
Väcker en gammal tråd och undrar om detta sätt (våtrumsvägg 2012) att montera fortfarande gäller?
DVS Enbart 15mm byggplywood + våtrumsskiva om man ska slippa kortslingar. (Känns som att reglerna ändras så ofta, så det är lika bra att fråga)
Jag har dessutom cc60 i mitt badrum, måste jag regla upp till cc30/45 eller finns det system för cc60?
DVS Enbart 15mm byggplywood + våtrumsskiva om man ska slippa kortslingar. (Känns som att reglerna ändras så ofta, så det är lika bra att fråga)
Jag har dessutom cc60 i mitt badrum, måste jag regla upp till cc30/45 eller finns det system för cc60?
Redigerat:
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Säker vatten har den på sin hemsida.
Regler för Våtrumsvägg.
Jag hade också cc60 när jag byggde mitt badrum. Löste det så att jag reglade upp med extra 45x45 mellan de befintliga samt använde 19 mm plyfa istället för 15 mm. De känns väldigt stabila. Hade inte möjlighet att riva väggarna totalt och köra med 45x70. Använde sedan Cascos Wetstopsystem med folie.
Regler för Våtrumsvägg.
Jag hade också cc60 när jag byggde mitt badrum. Löste det så att jag reglade upp med extra 45x45 mellan de befintliga samt använde 19 mm plyfa istället för 15 mm. De känns väldigt stabila. Hade inte möjlighet att riva väggarna totalt och köra med 45x70. Använde sedan Cascos Wetstopsystem med folie.
Vart kan man hitta 15mm- plywood?
Ingen (Byggmax, K-rauta, Bygghemma, Hornbach (enl. nätkatalog), Beijer) verkar ha det hemma. De enda som verkar ha annat än 12mm är Bauhaus och den är 21mm, vilket känns både onödigt tjockt och onödigt dyrt... :/
Ingen (Byggmax, K-rauta, Bygghemma, Hornbach (enl. nätkatalog), Beijer) verkar ha det hemma. De enda som verkar ha annat än 12mm är Bauhaus och den är 21mm, vilket känns både onödigt tjockt och onödigt dyrt... :/
Beijer har http://www.beijerbygg.se/store/priv...våtrumsplywood-p30-15x2500x898-10222500089815
Har de inte hemma får du väl be dem ta hem åt dig. Hornbach visar vad jag vet ingenting på nätet så dom kan ha om du åker dit eller ringer.
Har de inte hemma får du väl be dem ta hem åt dig. Hornbach visar vad jag vet ingenting på nätet så dom kan ha om du åker dit eller ringer.
Mm, får nog be dem beställa hem.
Hornbach har bara sina "erbjudandekataloger" på nätet, men där brukar vanligt konstruktionsmaterial stå med (byggskivor, gips, isolering, m.m.) och där fanns bara 12mm. Men de kan säkert ta hem om man säger till.
Vad är det för skillnad på våtrumsplywood och konstruktions-/byggplywood?
Hornbach har bara sina "erbjudandekataloger" på nätet, men där brukar vanligt konstruktionsmaterial stå med (byggskivor, gips, isolering, m.m.) och där fanns bara 12mm. Men de kan säkert ta hem om man säger till.
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Jag bygger ofta med 15mm plyfa och handlar på Hornbach utanför Malmö och de brukar ha den hemma.kurre_kul skrev:Mm, får nog be dem beställa hem.
Ett tips är att mäta upp hur stora skivor du behöver och göra en numrerad bra lista.
Börja t.ex direkt till vänster i badrummet och gå runt rummet.
Sen kan du med lätthet räkna ut hur många skivor som behövs och i vissa fall kanske en skiva kan användas till ett par mindre i badrummet beroende på hur de sågas.
Sen samlar du ihop antalet skivor du behöver och pratar snällt med personen som sköter sågen, så ställer de upp och sågar skivorna till dig i de mått du kommit fram till. (Om de nu har såg i er butik.)
Det sparar SJUKT mycket jobb jämfört med att stå hemma och såga själv och till nästan inga pengar alls...
Husägare
· Gräsmark, Värmland
· 15 inlägg
Lånar tråden lite då jag har lite funderingar om detta. Kan man ersätta 15 mm plyfa med dubbelt lager OSB? Borde ju kunna limskruva den i värsta fall, eller? Råkar ha en trave OSB liggande men ingen plyfa när jag ska fixa mitt badrum.
kurre_kul skrev:
Köpte på Bygma (Örnsköldsvik) som hade hemma, samt att Sundsvalls K-rauta hade hemma även om det inte gick att söka fram på nätet
Kan kan man alltid men du frångår ju reglerna som är uppsatta för just Våtrumsvägg2012 om du gör så. Säger inte att det du vill göra är sämre eller håller sämre, men den enda konstruktion som är testad och godkänd på papper som Våtrumsvägg 2012 är just 15mm plywood + skiva. Så vill du följa reglerna så gäller 15mm....Christer Haglund skrev:
Husägare
· Gräsmark, Värmland
· 15 inlägg
Även om det inte är helt enligt reglerna, borde inte OSB+OSB+WAB-skiva på 95 regel c-c 60 ha tillräcklig böjstyvhet och hålla för att skruva upp en dörr till en 80 cm duschhörna utan att f-bolaget hakar upp sig allt för mycket? Skenan till dörrfästet kommer att hamna max 15 cm från väggregel.