Plankorna är spikade i både tak- och golvregel samt skråspikade sinsemellan med 3-4 5"spik så dom glipar inte. Är max ojämnhet under gipset 2 mm?
 
injonil skrev:
nino, ja, sätter du en skruv i dubbla osb som inte går igenom blir det ok. Går skruven igenom är det inte ok.
...samtidigt som en skruv som går igenom en 15 mm plywood är OK.
 
Precis!
 
Nej precis, är lite lustigt för i våtrumsväggen så ska skruven igen :)
 
Lånar tråden lite,
Får man använda sig av råspont under våtrumsgipset? dvs 120x22
 
Javisst, men det blir ingen våtrumsvägg.
 
Nä ingen våtrumsvägg 2014 eller vad den kallas men är det gokämt? Fast man kanske skulle köpa med plyfa ändå blir ju enklast att hålla sig till sånt som är vedertaget
Kikade på beijer å de har våtrumsplyfa 15mm är det verkligen sån man skall ha? Räcker det inte med vanlig plyfa 15mm?
 
Redigerat:
Jag postade en youtube länk på första sidan tror jag, där har jag för mig att man använde "vanlig" flyfa 15mm.
Huruvida det är godkänt med råspont under vette tusan men rent spontant känns det inte som att det skulle vara ok.
 
I många hus sitter det råspont på väggarna bakom gipsen och då sätter man våtrumsskivan mot detta.
När man bygger upp nytt sätter vi däremot plyfa 15mm.
 
T
morbidhans skrev:
Jag postade en youtube länk på första sidan tror jag, där har jag för mig att man använde "vanlig" flyfa 15mm.
Huruvida det är godkänt med råspont under vette tusan men rent spontant känns det inte som att det skulle vara ok.
Varför skulle inte det kännas OK? Råsponten är ju 7 mmm tjockare är plyfan så det borde bli ännu bättre och båda består som sagt av trä:rolleyes:
 
Nä du har rätt hittade ett inlägg från en plattsättare som sa att det var ok med råspont men det tog längre tid. Men ja det blir väl inte "våtrum 2014" eller vad det heter men funkar säker, kolla med försäkringsbolaget bara så dom inte har något specifikt krav :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.