elmont skrev:
Vem äger då skåpet ????? Det är normalt kunden som äger mätarskåpet och allt som hör till utom elmätare och inkommande kabel. Jag har aldrig hört atlas om att nätägaren äger mätarskåpet även om dom äger stolpen det siter på.
Kan bara hålla med elmont gällande ägarskapet.

För ca sex år sedan bytte vi mätarskåpet, från ett smalt 60-talsskåp till ett modernt med medialåda & överspänningsskydd.
Köpte hem skåpet själv, kontaktade en elektriker, elektrikern kontaktade nätägaren, både elektrikern och nätägaren kom ut samtidigt, nätägaren bröt servicesäkringarna, elektrikern bytte mätarskåpet, kommer ej ihåg vem som kopplade in mätaren, nätägaren plomberade inkommande & mätaren, nätägaren satte i servicesäkringarna.

För två år sedan flyttade vi mätarskåpet, förfarandet blev liknande ovan.

Kostnaden var ca 1500kr till nätägaren bägge gångerna, elektrikern kostade ca 2000kr bägge gångerna (om jag mins rätt). Skåpet kostade ca 5000kr.

Nätägaren (eller av nätägaren inhyrd) kopplade med stor säkerhet in elmätaren för det gör inte elektrikern normalt. Han lämnar skåpet med hela ledningar som sedan "mätarmontören" klipper av när h*n kopplar in mätaren.

När mätarskåpet byttes så var jag hemma (arbetade på distans), nätägaren var med hela tiden, men när mätarskåpet flyttades var jag på jobbet så då vet jag inte om nätägaren var på plats hela tiden.
När mätarskåpet byttes så upptäcktes att vi och vår ena granne låg på samma servicesäkringar, detta flyttades om samtidigt.

Om utgående el (till huset) är till höger så ser det ut som den kabeln har mindre area,
Beronde på vilken typ av plint som finns i centralen i mätarskåpet så kan det krävas mellanlägg då olika areor ansluts.

Säkringarna sitter före mätaren!
Om inte. så är något fel!

Det sitter en plint för utgående kabel under samma lock.

Tänkvärt är att om locket tas av så finns det öppna spänningsförande delar.
Även om mätarsäkringarna skruvas ur.
+ att inkommande kabel "nedledning" brukar vara avsäkrade 160A när det är luftledning. Detta trots att "nedledningen" (ledning från luftledningen ner till mätarskåpet) ofta är 6 eller 10mm2.

Ser inget direkt hinder att använda ditt befintliga skåp, men ett nytt är nytt och har lite bättre plintar samt inkommande och utgående el har separata utrymmen.

Inget kopplingsarbete ska göras i ditt mätarskåp när det finns spänning in i skåpet.
Risken för strömgenomgång eller ljusbågsolyckor är mycket stor.

Redigerat:
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.