15 133 läst · 33 svar
15k läst
33 svar
Plomberat säkrings/elskåp?
Medlem
· Västra Götaland
· 239 inlägg
Om man skall köra på skarvlösningen så tänker jag att det då är snyggare att kapa huskabeln en bit ner på stolpen för att dra upp denna i skåpet och ha lite att arbeta med för en ihopskarvnign med nya kabeln. Sen lägger man på en ny bit här ifrån ner på huskabeln och skarvar i en mindre box. Det känns ju snyggare än att ha en skarvbox med en in - en ut i denna utanpåliggande skarvbox istället för en in två ut här
Bara som upplysning, är man behörig installatör FÅR man bryta plomberingen och SKA i samband med det kontakta nätägaren. Det finns inga behöriga som inte får/kan bryta en plombering, får man inte det är man inte behörig att utföra elinstallationer över huvud taget. Olika nätägare har lite olika rutiner men dom känner den behörige till eller så ringer denne nätägaren och dom löser "problemet", men som sagt det ska vara en behörig.
TS se nu till att detta slutar lika bra som din övning med fläktinkopplingen.
Minst sagt virriga beskrivningar i tråden och som många svarat ska ni inte bryta plomberingen om ni inte känner till rutinerna där, och ännu mindre börja skarva och grena med dosor på befintliga utgående kabel. Har du inte möjlighet till en bild på skåpet, det säger allt och vore intressant att se.
Ofta eller alltid finns en plint där man kopplar utgående kabel det gör det säkert här också, den ligger normalt så till att den inte sitter i plomberade utrymmet men alla varianter har funnits. Och säkringarna är före mätaren och de som bestämmer abonnemangets fasta pris så om ni kopplar där är det helt fel, en ren 10:a från förra tråden. Att tänka på är även att om ni ska lägga nya kabeln parallell med befintlig måste arean vara minst lika annars är det lätt att det blir en 10:a till.
Minst sagt virriga beskrivningar i tråden och som många svarat ska ni inte bryta plomberingen om ni inte känner till rutinerna där, och ännu mindre börja skarva och grena med dosor på befintliga utgående kabel. Har du inte möjlighet till en bild på skåpet, det säger allt och vore intressant att se.
Ofta eller alltid finns en plint där man kopplar utgående kabel det gör det säkert här också, den ligger normalt så till att den inte sitter i plomberade utrymmet men alla varianter har funnits. Och säkringarna är före mätaren och de som bestämmer abonnemangets fasta pris så om ni kopplar där är det helt fel, en ren 10:a från förra tråden. Att tänka på är även att om ni ska lägga nya kabeln parallell med befintlig måste arean vara minst lika annars är det lätt att det blir en 10:a till.
En sak att tillägga
Du äger inte stolpen, även om den står på din mark.
Dosor mm får inte monteras hur som helst på stolpen.
Materielet på stolpen ska monteras så att det går att gå upp i stolpen med stolpskor.
Monteringssättet avslöjer ofta vem som varit i farten.
Sitter nuvarande kabel på distans eller är den skyddad med kraftigt kabelskydd. den nya kabeln ska monterat på ett skyddat och med för stolpmontage avsedda grejer.
Blir lite fundersam vad har du valt för kabel till nya centralen?
Kör du TN-C eller TN-S till nya centralen? Dvs. PEN eller PE + N
Även detta är noga att veta, efter som du förmodligen har ett TN-C idag.
så ska du skarva in dej på husets kabel så måste PEN vara minst 10mm2
Du äger inte stolpen, även om den står på din mark.
Dosor mm får inte monteras hur som helst på stolpen.
Materielet på stolpen ska monteras så att det går att gå upp i stolpen med stolpskor.
Monteringssättet avslöjer ofta vem som varit i farten.
Sitter nuvarande kabel på distans eller är den skyddad med kraftigt kabelskydd. den nya kabeln ska monterat på ett skyddat och med för stolpmontage avsedda grejer.
Blir lite fundersam vad har du valt för kabel till nya centralen?
Kör du TN-C eller TN-S till nya centralen? Dvs. PEN eller PE + N
Även detta är noga att veta, efter som du förmodligen har ett TN-C idag.
så ska du skarva in dej på husets kabel så måste PEN vara minst 10mm2
Vi har ganska ofta brutit plomberingen på stolpen hos min far dom brukar kunna gå om man var lite slarvig och startade hö fläkten för snabbt och säkringarna går till 2 fastigheter. Jag tror han ringde till elbolaget första gången det hände men sen har vi bytt själva utan att säga till dom brukar plombera om dom när dom läste av elmätaren utan att gnälla så det verkade inte så allvarligt.
Ja men det rörde sig ju bara om att byta säkring i ett fall där kunden inte ska göra det och därav plombering, och inte försökte ni öppna och koppla in något där heller. Att börja rota i mätarskåpet på omätta sidan är inget som man ska rekommendera av flera skäl, det brukar ses som allvarligt och samtidigt misstänkt.
Medlem
· Västra Götaland
· 239 inlägg
Oj har fanns det ju svar som jag missat.
Visst har jag en riktig bild på skåpet. Har sedan trådstart försöka få tag i elektriker men då vi bor lite avsides och alla verkar fullsketna så är det rent omöjligt att få tag i någon.
Såhär ser det ut just nu, i väntan på inkoppling:
Visst har jag en riktig bild på skåpet. Har sedan trådstart försöka få tag i elektriker men då vi bor lite avsides och alla verkar fullsketna så är det rent omöjligt att få tag i någon.
Såhär ser det ut just nu, i väntan på inkoppling:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 239 inlägg
Tobbe, hur är du säker på det? Är det inte mer logiskt att ha säkringarna efter mätaren...?
Byt mätarskåpet till ett riktigt, i ditt skåp kan du inte få en sida som är "konsumentens och en sida som plomberas för nätägaren. Man ska inte "blanda" mätt och omätt ström. Visst går det att bygga om men det blir inget billigare och definitivt sämre. Ett nytt mätarskåp kostar några tusenlappar men då får man på köpet möjligheten för en elcentral med säkringar om man så önskar.
Medlem
· Västra Götaland
· 239 inlägg
Elmont, som nämnts innan så är ju inte skåpet "mitt". Gissar jag får begära ny installation från vattenfall i så fall? Känns omotiverat dyrt?
Vem äger då skåpet ????? Det är normalt kunden som äger mätarskåpet och allt som hör till utom elmätare och inkommande kabel. Jag har aldrig hört atlas om att nätägaren äger mätarskåpet även om dom äger stolpen det siter på.
Lådan innehåller både mätt och omätt ström, därför är den plomberad.LimpTheGimp skrev:
Var säkringarna sitter i relation till mätaren går inte att utröna utan att öppna lådan, men troligen sitter dom före mätaren.
Ni måste få ut en behörig elektriker eller en firma med behörig elektriker som har samarbete med er elleverantör. Samarbetet är inga märkvärdigheter, handlar ofta om att bara registrera sig hos nätägaren, denne vill ju ha någon liten koll på vilka som är och pillrar på deras prylar längst ut i sitt elnät.
Detta kommer ni inte förbi oavsett hur ni gör, vare sig mätarskåpet bytts eller behålls osv.
Ja ni kan ju agera helt olagligt också, men det finns en helt uppenbar risk att det kan komma surt efter. Nätägarna är inte alls lika slappa som polisen eller ESV i att försöka spåra upp elektriska olagligheter. *
Så ta tag i detta nu, kontakta en elektriker/firma som kan fixa detta.
edit:
* Dvs här är det sämsta stället att fuska med el ...
Redigerat:
Hmm, läste det här och kollade min egen anläggning... ursäkta om jag kapar lite i tråden...Mikael_L skrev:
Jag har samma konstruktion som TS, 3 huvudsäkringar i ett skåp innan själva mätaren. Mätaren är ordentlig tplomberad av nätägaren men "lådan" som huvudsäkringarna sitter i har ingen plombering, vad jag kan se. Då skulle jag i princip kunna skruva bort locket och koppla in mig innan mätarna?
Jag har nyligen köpt huset så jag förmodar att det varit på detta sätt länge. Borde jag kontakta nätägaren? Kan man få böter eller något om de upptäcker detta?
Nja, tveksamt. De har ett väldigt dåligt bevisläge att du har gjort något olagligt.Yaken skrev:
Men det är ju absolut inget fel i att du kastar iväg ett mail till elbolaget att det inte verkar vara plomberat, och sen sparar mailet.
Då är ju bollen deras, och du har bevis för att du gjort vad du kunnat.