Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag menar inte juridiskt ansvar. Jag menar vår kulturella syn på ansvar.
Ja, och jag delar inte uppfattningen. Vi har exempelvis ett tämligen långtgående arbetsmiljöansvar för företag just för att den enskilde inte är ansvarig för det hen gör på jobbet.

Att avsaknaden av personligt ansvar smittat av sig till vissa ledande företrädare inom framförallt politiken kan jag väl hålla med om är besvärligt (jag tar upp det då jag tror att det är en del i din syn på problemen med vår ansvarskultur) då det är milsvidd skillnad på att vara anställd och att vara förtroendevald, men jag håller helt enkelt inte med om synen på att det inte finns någon att utkräva ansvar från i särskilt många situationer.

Att vi har en skadeståndsrätt med väldigt lite ideella skador, som gör att det inte är värt att bråka om ett förmodligen avskrivet trästaket tror jag spelar betydligt större roll i att sånt här aldrig tar sig längre än till en knuten näve i fickan eller ett par irriterade inlägg på ett nätforum.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Sewen Sewen skrev:
Nä inget regnr. Men de har ju erkänt att de snöröjde den aktuella tiden så det borde väl gå att få fram på nåt sätt.

Nä. Är väl en 20-25 spjälor som behöver bytas. Två överliggare, och ett par längsgående som är av. Kan man dra ur skruvarna ur spjälorna ur de längsgående som gått av går ju spjälorna att skruva fast igen så klart.
Ta reg Nr nästa gång plogisen kommer ;)

Sewen Sewen skrev:
Idag fick hon besked av trafikkontoret att hon inte får nån ersättning. Så här kommenterar entreprenör och driftingengör:
Efter att gått igenom bildmaterialet kan det konstateras att
gångbanan är för trång för att utföra halkbekämpning med maskin,
således kan plogbilen inte kört in i staketet under
snöröjningsuppdraget.
Bildmaterialet visar inte heller några hjulspår
som tyder på att plogbilen ska ha kunnat halka och backat in i
staketet. Entreprenören anser att skadan inte uppkommit efter
sammanstötning med entreprenörens fordon.
Den argumentationen är ju rent nonsens, avståndet mellan framaxeln och yttersta delen av bladet är ju bortåt två meter, har traktorn glidit baklänges är det ju inget konstigt att det går mot staketet.
Argumntet att gångbanan är oröjd håller inte.
Trafikförsäkringen, inget snack.
En orange traktor med snöplog renar en snötäckt väg nära bebyggelse under vintern.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Det som stör mest är väl kanske att de påstår att det inte kan ha hänt.

Dels skriver de att gångbanan är för trång för att ploga med maskin. Det stämmer inte! Jag såg de göra det igår. Se bild (har en film också men lyckas inte ladda upp den här)
Iom att plogbladet går att göra bredare än gatan om man vill så blir det ju heller inga hjulspår på trottoaren.

Stoppade gubbarna som körde och frågade lugnt och sansat om tips hur vi kunde komma vidare. Han kollade sina papper och sa att det va Swedavia som hade hand om plogningen och sa att jag kunde kontakta nån chef där..
Edit: det är inte en sån här stor maskin som åkte in i staketet utan enl grannen en mindre plogbil som syns på bilden i första inlägget men ändå. Detta visar iaf att det går att ploga trottoaren med maskin och dessutom göra det utan hjulspår.
Sewen Sewen skrev:
således kan plogbilen inte kört in i staketet under
snöröjningsuppdraget. Bildmaterialet visar inte heller några hjulspår
som tyder på att plogbilen ska ha kunnat halka och backat in i
staketet. Entreprenören anser att skadan inte uppkommit efter
sammanstötning med entreprenörens fordon.

• Snötäckt gata, skymning, parkerade bilar, snöplog, trädbeklädda kullar, förbudsskylt, stadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Videon

A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag menar inte juridiskt ansvar. Jag menar vår kulturella syn på ansvar.
det ser vi ju varje dag i vårt mångkulturella samhälle, skinkätare och icke skinkätare

• Arg
kashieda
  • Laddar…
Unikt namn
Sewen Sewen skrev:
Menar kommunen att de handlat upp manuell halkbekämpning av trottoaren, eller hur ska man tolka det här? 🤔

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
Sewen Sewen skrev:
Det som stör mest är väl kanske att de påstår att det inte kan ha hänt.

Dels skriver de att gångbanan är för trång för att ploga med maskin. Det stämmer inte! Jag såg de göra det igår. Se bild (har en film också men lyckas inte ladda upp den här)
Iom att plogbladet går att göra bredare än gatan om man vill så blir det ju heller inga hjulspår på trottoaren.

Stoppade gubbarna som körde och frågade lugnt och sansat om tips hur vi kunde komma vidare. Han kollade sina papper och sa att det va Swedavia som hade hand om plogningen och sa att jag kunde kontakta nån chef där..
Edit: det är inte en sån här stor maskin som åkte in i staketet utan snarare en mindre bil som syns på bilden i första inlägget men ändå. Detta visar iaf att det går att ploga trottoaren med maskin och dessutom göra det utan hjulspår.
är det maskinen som påstås backa in i staketet?
edit såg att du skrev att det inte var så
men vad är det för mindre bil?
ingenting öht påvisar en bil?

Unikt namn Unikt namn skrev:
Menar kommunen att de handlat upp manuell halkbekämpning av trottoaren, eller hur ska man tolka det här? 🤔
Ja du, det undrade jag också när jag såg deras svar.

A
Fotografen Fotografen skrev:
Den argumentationen är ju rent nonsens, avståndet mellan framaxeln och yttersta delen av bladet är ju bortåt två meter, har traktorn glidit baklänges är det ju inget konstigt att det går mot staketet.
Argumntet att gångbanan är oröjd håller inte.
Trafikförsäkringen, inget snack.
[bild]
om hjullastaren glidit baklänges kommer inte bladet in i staketet

• Haha
Myckling
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
är det maskinen som påstås backa in i staketet?
edit såg att du skrev att det inte var så
men vad är det för mindre bil?
ingenting öht påvisar en bil?
Bil=plogbil 😆 Det var så jag menade iaf. Något oklart inser jag nu... Kommer från att grannen sa "Plogbilen gled baklänges in i staketet. Det var inte den stora utan den mindre bilen.". Men ska ändra i inlägget så inte fler missförstår.

A
Sewen Sewen skrev:
Bil=plogbil 😆 Det var så jag menade iaf. Något oklart inser jag nu... Kommer från att grannen sa "Plogbilen gled baklänges in i staketet. Det var inte den stora utan den mindre bilen.". Men ska ändra i inlägget så inte fler missförstår.
men vad är det för bil? inget som syns på bilderna i alla fall
vi ser en mindre och en större hjullastare med snöblad

• Gilla
Novisorisk och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ge dig. I ett sånt fall är det helt solklart att entreprenören kommer att få ta det på sin fordonsförsäkring. Jag har fö varit med om exakt samma sak med en grannes staket som blev nerkört av min entreprenör. Det var inte mycket att pipa om, entreprenören åkte på det så det visslade om det.
Jag har inte nämnt något om att det inte kommer bli utfallet rättsligt men kommunen har ju redan gett sitt besked i frågan. Dvs det blir ingen ersättning, är du av annan åsikt så får TS mor ta det vidare rättsligt, ett hot om stämning kommer inte ändra detta besked från kommunen och det var lite det mitt svar också handlade om. Det dom har fått är en utsaga och lite bilder på ett trasigt staket, kommunen kommer ju inte begära in vittnen utan dom är bara nån form av mellanhand då det är entreprenören som är den skyldiga i detta.

electroluxaren skrev:
men vad är det för bil? inget som syns på bilderna i alla fall
vi ser en mindre och en större hjullastare med snöblad
Jadu inte vet jag. Har bara grannarnas vittnesmål och de sa typ att plogbilen körde in i ditt staket. Inte den stora utan den lilla bilen(plogbilen TS anm.).
Sen om de inte vet eller inte tyckte det var väsentligt att klargöra om det va en traktor, plogbil, hjullastare, atv eller nåt annat som snöröjde vet jag inte.

• Gilla
Ådunder
  • Laddar…
Min lokala erfarenhet är att kommunen ersätter plogskadad egendom och sedan debiterar entreprenören. Den enskilde chauffören nekar ofta till händelsen då det ju innebär en liten prestigeförlust i att ha varit klantig.

Stod bla en gång och tittade när plogbilen smällde in sidovingen i en lyktstolpe så armaturen rasade ner. Anmälde detta till kommunen och återkopplingen var att chauffören nekade. Jag skickade bilder på stolpen och skador samt att jag kunde vittna vid en tvist. Då tog entreprenören på sig ansvaret och ersatte skadan.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.