Skumpe
TRJBerg TRJBerg skrev:
En liten fundering: kan det vara på plats att kontrollera förbindelserna i elskåpet till PEN/jord/nolla dvs typ rycka i kablar och kolla att förbindelserna är riktigt gjorda? Även detsamma för faserna.
Vet inte hur rimligt det skulle vara.
Jag har gjort det avseende säkringen det gäller. Det ser normalt ut, inget avvikande att känna eller se.

Skumpe Skumpe skrev:
Nej allting fungerade i huset utom dessa uttag som verkar sitta på en egen säkring utan något annat på säkringen. Säkringen heter Vu sovrum.
Skumpe Skumpe skrev:
Nej allting fungerade i huset utom dessa uttag som verkar sitta på en egen säkring utan något annat på säkringen. Säkringen heter Vu sovrum.
Skumpe Skumpe skrev:
Nä jag tänker inte lämna det men frågan är nu hur man felsöker utan att felet finns längre.
Skumpe Skumpe skrev:
Jag kan inget om el, men har erfarenhet av uttag som slutade fungera till och från i kök och v-rum. Till slut kom vi på att det bara inträffade om det var extremt blött/fuktigt ute. Vi lyckades få en elektriker att komma med kort varsel när felet uppstod och höll i sig under en regnig period. Visade sig hänga ihop med uterummet som satt på samma säkring (?) som köket och v-rummet. Kan inga fler detaljer om hur han löste det tyvärr, men du skrev att din säkring heter Vu sovrum. Har det något med utebelysning att göra kanske. Och som kan påverkas av fukt?

Jag verkar inte fatta hur man svarar på inlägg, försöker igen. :)

Jag kan inget om el, men har erfarenhet av uttag som slutade fungera till och från i kök och v-rum. Till slut kom vi på att det bara inträffade om det var extremt blött/fuktigt ute. Vi lyckades få en elektriker att komma med kort varsel när felet uppstod och höll i sig under en regnig period. Visade sig hänga ihop med uterummet som satt på samma säkring (?) som köket och v-rummet. Kan inga fler detaljer om hur han löste det tyvärr, men du skrev att din säkring heter Vu sovrum. Har det något med utebelysning att göra kanske. Och som kan påverkas av fukt?

• Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Det måste vara glapp nånstans då, för problemet har försvunnit. Det är konstigt att det bara uppkommer och sen försvinner så här.
Garanterat glappkontakt i fösta uttaget!Berodde på att du lossade uttaget och då rörde kablarna på sig i första uttaget med kontakt igen.Kan bildas en kolfilm eller vad det heter,över kablarna vid dålig kontakt!!Större risk vid låga belastningar,Led??Är väl detta att räkna med i alla dessa uttag med snabbanslutningar.Lossa kablarna och kolla att det är bra kontakt,kan bli varmgång med brandrisk som följd.(Det du gjort nu innan är inget du får göra själv om du inte är utbildad Elektriker!!!)

TRJBerg TRJBerg skrev:
En liten fundering: kan det vara på plats att kontrollera förbindelserna i elskåpet till PEN/jord/nolla dvs typ rycka i kablar och kolla att förbindelserna är riktigt gjorda? Även detsamma för faserna.
Vet inte hur rimligt det skulle vara.
Jag har också funderat över om detta skulle kunna handla om fel på PEN (lnkommande jord/nolla från elnätet). Men det låter ju som att allt annat fungerar utan konstigheter.

Men annars kan man få skumma fenomen i stil med att felet ”försvinne” om man kör igång en stor trefas apparat (ex elpanna).

Skumpe
R Rollerörkrök skrev:
Garanterat glappkontakt i fösta uttaget!Berodde på att du lossade uttaget och då rörde kablarna på sig i första uttaget med kontakt igen.Kan bildas en kolfilm eller vad det heter,över kablarna vid dålig kontakt!!Större risk vid låga belastningar,Led??Är väl detta att räkna med i alla dessa uttag med snabbanslutningar.Lossa kablarna och kolla att det är bra kontakt,kan bli varmgång med brandrisk som följd.(Det du gjort nu innan är inget du får göra själv om du inte är utbildad Elektriker!!!)
Tack men jag är helt obrydd om vad som är lagligt eller inte när det gäller detta. Det kan ha hänt fler olagliga saker i mitt liv. Möjligen har jag nån gång kört för fort, eller inte lämnat in något jag hittat till polisen. Kanske jag har piratkopierat något. Vem vet? Jag tror inte jag är ensam i så fall.

Däremot är jag mån om att det ska bli rätt.

Det kan vara som du säger ,glapp i uttaget. Det såg inte så ut, alla ledare satt fast när man drog i dom. Och det finns inga tecken i något uttag att det blivit varmt. Men det är tänkbart absolut.

• Gilla
  • Älska
jnse och 2 till
  • Laddar…
Skumpe
H hempularen skrev:
Jag har också funderat över om detta skulle kunna handla om fel på PEN (lnkommande jord/nolla från elnätet). Men det låter ju som att allt annat fungerar utan konstigheter.

Men annars kan man få skumma fenomen i stil med att felet ”försvinne” om man kör igång en stor trefas apparat (ex elpanna).
Jag hann inte systematiskt kontrollera alla andra säkringar men det finns ju lampor, spotlights, köksfläkt, kyl/frys, tvättmaskin etc som var igång när felet uppstod och de var opåverkade. Spisen som väl är den enda flerfasiga apparaten i huset gissar jag var däremot inte igång. Så den kan jag inte säga säkert fungerade.

Om fenomenet att felet försvinner av en stor trefasförbrukare skall inträffa, så måste det vara en apparat/maskin som belastar alla 3 faserna lika med hög belastning. Den kan i så fall skapa en egen lokal nollpotential även om nollans förbindelse med elnätet är bruten. Så länge den är igång.

men det låter som sagt inte som något sådant här.

• Gilla
Skumpe
  • Laddar…
I trådens första inlägg så har TS mätt upp 230V mellan jord och nolla. Detta utesluter(*) att problemet beror på säkringar.

Eftersom även spänningen mellan jord och fas är korrekt så kan det rimligen inte vara något annat än nollan som är/var problemet.

Efter att TS talat om att det inte heller finns någon jordfelsbrytare specifikt för den gruppen utan de jordfelsbrytare som finns i anläggningen går även till andra förbrukare som är opåverkade, så inte heller det kan vara orsaken.

Så felet finns/fanns i kableringen (inkluderande anslutningar och mellanliggande kopplingsdosor) mellan elcentral och uttagen som uppvisade problemen.

---

Sedan skulle använt Wago 773-8 toppklämmor istället för dubbla öppningbara 221-415 i den proppfulla kopplingsdosan. Öppningsbara Wago börjar bli lite riskabelt med så många ledare och så trångt, gillar inte risken för att man oavsiktligt öppnar en när man slåss med att få in allt i dosan. Wago 773-8 fungerar inte med RX (lampsladd), men sådan ska det ändå inte finnas i kopplingsdosorna.

---

(*) Jag förutsätter att ingen installerat tvåpoliga dvärgbrytare, detta används bara i specialfall för att bryta fas+nolla, förekommer inte i normala villainstallationer i Sverige.

Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Skumpe
D dan_norstedt skrev:
I trådens första inlägg så har TS mätt upp 230V mellan jord och nolla. Detta utesluter(*) att problemet beror på säkringar.

Eftersom även spänningen mellan jord och fas är korrekt så kan det rimligen inte vara något annat än nollan som är/var problemet.

Efter att TS talat om att det inte heller finns någon jordfelsbrytare specifikt för den gruppen utan de jordfelsbrytare som finns i anläggningen går även till andra förbrukare som är opåverkade, så inte heller det kan vara orsaken.

Så felet finns/fanns i kableringen (inkluderande anslutningar och mellanliggande kopplingsdosor) mellan elcentral och uttagen som uppvisade problemen.

---

Sedan skulle använt Wago 773-8 toppklämmor istället för dubbla öppningbara 221-415 i den proppfulla kopplingsdosan. Öppningsbara Wago börjar bli lite riskabelt med så många ledare och så trångt, gillar inte risken för att man oavsiktligt öppnar en när man slåss med att få in allt i dosan. Wago 773-8 fungerar inte med RX (lampsladd), men sådan ska det ändå inte finnas i kopplingsdosorna.

---

(*) Jag förutsätter att ingen installerat tvåpoliga dvärgbrytare, detta används bara i specialfall för att bryta fas+nolla, förekommer inte i normala villainstallationer i Sverige.
Tack för tankarna om orsaken till felet. Det finns flera i tråden som säger något annat men jag är själv inne på att det var glapp i någon av de tomtehattar jag bytte avseende nollan.

Valet av Wago gjordes efter vad jag hade hemma. Jag gillar inte Wago som inte är öppningsbara däremot, så jag kommer sannolikt aldrig använda sådana. Oavsett är det en stor uppgradering mot hur det tidigare var.

Jag hade inte dragit lampsladd någonstans själv men så som det är nu med lampsladd från takdosa till spotlights så har jag svårt att se att det är farligt. Det är ju dubbelisolerad sladd och det ligger i innertaket. Varje lampsladd kan heller inte belastas mer än en spotlight.

Hur ska jag förstå att du säger att det inte kan ha med en säkring att göra? Är det bara en slump att uttagen som blev berörda av felet ligger på samma säkring?

• Gilla
lob
  • Laddar…
Även om de öppningsbara Wago bör vara Ok så ser det amatörmässigt ut. Just saying. (Man tar i nödfall ut ledare från en Wago 773 genom att vrida och dra lite lätt samtidigt - men är det mer än enstaka ledare bör man klippa och ta fram en ny.)

Lampsladdar är inte gjorda för fast installation, och är dessutom bara dimensionerade för att klara den anslutna lampans/apparatens ström, vid öppen förläggning, medan en kabel för fast installation sak dimensioneras för ledningsnätets avsäkring, dvs. ska även ta hänsyn till saker som kortslutningar via genomspikning. Vilket i praktiken betyder minst 1,5mm2. Lampsladden måste också gå att ta loss utan verktyg vilket gör att den är lätt att byta vid skador. Så en apparatsladd där det ska vara installationskabel ger en riskförhöjning, men det kan diskuteras om det är signifikant - felet är vanligt.

Det är ingen slump att uttagen som blev berörda ligger på samma säkring, eftersom det enligt regelverket ska vara så att jord, nolla och fas ska dras sammanhållet, och man får inte dela jord från elcentralen mellan grupper. Så om man inte har fuskat så landar uttagens nolla i nollskenan i samma elcentral som säkringen sitter i.

(Är det en uppsplittrad trefasgrupp så har de visserligen oftast delvis gemensam jord, men då tillhör alla faserna samma grupp, så samma sak gäller var nollan slutar - men i ditt fall framgår det att det inte är en trefasgrupp.)

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
C
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Angående artikeln är jag av uppfattningen att det är "mindre förlåtande" som är problemet med 773. Men om man försöker dra i ledaren efter montage (för att ledaren ska sätta sig och för att kontrollera att den sitter ordentligt), samt lägger några sekunder på att kontrollera att ledaren bottnat ordentligt samt greppat alla kardeler genom den genomskinliga plasten så ska det inte vara problem.

Ska dock påpekas att jag sett ledare som vandrat ut ur en öppningsbar 222 med tiden då den haft dragbelastning. 773 klor bör vara klart bättre på den punkten.

Och, ja, jag har också sett en halvsmält 773:a, men den tog vi på lukt samt värmekamera - det visade sig att bara 3 av de 7 kardelerna på en av ledarna satt korrekt i klämman.

Men jämfört med Torix eller Ubåt så ser jag 773 som mer förlåtande - båda dessa kräver att du vet hur hårt du ska "dra", i en 773 kan du kontrollera att allt blev rätt tills du är helt nöjd.

O
D dan_norstedt skrev:
Även om de öppningsbara Wago bör vara Ok så ser det amatörmässigt ut. Just saying.
Skitsnack. Att springa runt och tro att Wago 221-produktfamiljen säljs för "amatörer" och det är "amatörmässigt" att använda dem är säger mer om dig själv än något annat. Du kan ju prova att besöka Wagos monter på nästa elmässa och förklara din åsikt så får du se vad de säger. Rapportera gärna tillbaks vad de tyckte om "Era produkter är för amatörer och det ser amatörmässigt ut när det används". Jag skulle säga tvärt om att det ser både prydligt och proffsigt ut när Waga 221-familjen används. Något som däremot ser amatörmässigt ut är när gamla stötar hämtat ut en låda tomtehattar på närmaste museum och sedan våldfört sig på en elanläggning.

D dan_norstedt skrev:
enligt regelverket ska vara så att jord, nolla och fas ska dras sammanhållet, och man får inte dela jord från elcentralen mellan grupper.
Är det verkligen så? Om du är i branschen föreslår jag att du letar reda på den gamla artikeln ifrån "Elinstallatören" där Mats går igenom den typen av missförstånd och myter. Det där är ett av de exempel han tar upp. Hans åsikt är tydlig: Det finns INGET krav på att skyddsjord inte får delas eller att den ens måste dras som en del av gruppledningen. Om du har en annan åsikt får du gärna maila honom och sen återkomma med svar, alternativt själv leta upp den regelparagraf du anser stödjer din åsikt.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Skitsnack. Att springa runt och tro att Wago 221-produktfamiljen säljs för "amatörer" och det är "amatörmässigt" att använda dem är säger mer om dig själv än något annat. Du kan ju prova att besöka Wagos monter på nästa elmässa och förklara din åsikt så får du se vad de säger. Rapportera gärna tillbaks vad de tyckte om "Era produkter är för amatörer och det ser amatörmässigt ut när det används". Jag skulle säga tvärt om att det ser både prydligt och proffsigt ut när Waga 221-familjen används. Något som däremot ser amatörmässigt ut är när gamla stötar hämtat ut en låda tomtehattar på närmaste museum och sedan våldfört sig på en elanläggning.
Om du läser de tidigare inläggen så ser du att det jag pratar om hur det blev här, med dubbla 221 ii en trång dosa. Som jag skrev ovan, "öppningsbara Wago börjar bli lite riskabelt med så många ledare och så trångt",

Jag beklagar om du fått intrycket att jag tycker 221 är skräp. Överensstämmer inte alls med verkligheten.

Jag är också av uppfattningen att "one size fits all" inte är en bra filosofi. Allt har sin plats, 221 och 773 har olika styrkor och svagheter. (Det finns även enstaka tillfällen där Torix och Ubåtar är att föredra, men de är inte många, och speciellt Torix kräver sin man för montage. Sedan finns det crimp och lödning också som också är bästa val i vissa situationer.)

D dan_norstedt skrev:
Det är ingen slump att uttagen som blev berörda ligger på samma säkring, eftersom det enligt regelverket ska vara så att jord, nolla och fas ska dras sammanhållet, och man får inte dela jord från elcentralen mellan grupper. Så om man inte har fuskat så landar uttagens nolla i nollskenan i samma elcentral som säkringen sitter i.
O Oldfart skrev:
Är det verkligen så? Om du är i branschen föreslår jag att du letar reda på den gamla artikeln ifrån "Elinstallatören" där Mats går igenom den typen av missförstånd och myter. Det där är ett av de exempel han tar upp. Hans åsikt är tydlig: Det finns INGET krav på att skyddsjord inte får delas eller att den ens måste dras som en del av gruppledningen. Om du har en annan åsikt får du gärna maila honom och sen återkomma med svar, alternativt själv leta upp den regelparagraf du anser stödjer din åsikt.
Ordet "jord" i slutet av meningen var en ren felskrivning, det skulle stått "nolla", jag vet mycket väl att man får dela jord. Det jag avsåg att skriva var alltså följande:

Det är ingen slump att uttagen som blev berörda ligger på samma säkring, eftersom det enligt regelverket ska vara så att jord, nolla och fas ska dras sammanhållet, och man får inte dela NOLLA från elcentralen mellan grupper.

(Sedan skrev jag inte heller att jord måste dras sam en del av gruppledningen, och hur sammanhållet är en tolkningsfråga, men om man väljer en väldigt avvikande matningsväg för jorden så kommer man åtminstone i konflikt med anläggningens överskådlighet och risker. Det är möjligt att du har rätt att inte finns några explicita regler om detta utan att det bara är tolkningar. Men det är dock lite off-topic i den här tråden eftersom jord inte är/var problemet.)

Har du en länk till Mats artikel i Elinstallatören, kan inte hitta någon sådan på deras hemsida.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.