Skumpe
H Hybro skrev:
Kanske betydligt lugnare att inte göra något alls?
Invänta tills ev fel visar sig igen och att inget mer händer...
Någonstans måste man dra en gräns mellan att inte göra något och ta in NASA som demonterar huset i sina beståndsdelar och med elektronmikroskop letar sprickor i ledare. Så är det ju verkligen.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Äsch... Jag försökte bara vara till hjälp.
Försök glömma allt jag skrev.

Kalla in en rejäl elektriker i stället.

Jag har bara pysslat med elektronik och lite annat.

Over and out...
 
  • Gilla
Skumpe
  • Laddar…
TRJBerg
Det där med värmekamera kan vara bra! Speciellt med gammal eller amatörmässig eldragning.
Så lämpligen belastar man elnätet i huset på något sätt (elelement (lösa t ex) vintertid, spis, ugn, tvättmaskin, torktumlare, vattenkokare igång). Och går runt med värmekamera mot väggar (även vägguttag), elskåp och grendosor.

Anekdot:
För många år sedan hade mina föräldrar låtit bygga sitt nya hus. Kvalitetsbygge och med riktiga elektriker. Bl a hade de infravärme på balkongen (stor, längs hela fasaden), med vridströmbrytare inomhus infällt i väggen. Ca 6kW infra.
En dag gick mamma förbi brytaren och såg att indikationslampan lös men brytaren var i avslaget läge. Hon försökte vrida på den men den satt fast. Hon kände sedan på väggen - den var brännhet!
Hon stängde förstås av huvudbrytaren och tillkallade elektriker.
Tydligen hade originalelektriken dragit 1,5mm2 kabel vid installationen. Kanske också slarvig montering av strömbrytaren.

Hade hon inte sett det hade huset brunnit upp. Typiskt hade det upptäckts m h a värmekamera. Det här var f ö kring 1975.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det där med värmekamera kan vara bra! Speciellt med gammal eller amatörmässig eldragning.
Så lämpligen belastar man elnätet i huset på något sätt (elelement (lösa t ex) vintertid, spis, ugn, tvättmaskin, torktumlare, vattenkokare igång). Och går runt med värmekamera mot väggar (även vägguttag), elskåp och grendosor.

Anekdot:
För många år sedan hade mina föräldrar låtit bygga sitt nya hus. Kvalitetsbygge och med riktiga elektriker. Bl a hade de infravärme på balkongen (stor, längs hela fasaden), med vridströmbrytare inomhus infällt i väggen. Ca 6kW infra.
En dag gick mamma förbi brytaren och såg att indikationslampan lös men brytaren var i avslaget läge. Hon försökte vrida på den men den satt fast. Hon kände sedan på väggen - den var brännhet!
Hon stängde förstås av huvudbrytaren och tillkallade elektriker.
Tydligen hade originalelektriken dragit 1,5mm2 kabel vid installationen. Kanske också slarvig montering av strömbrytaren.

Hade hon inte sett det hade huset brunnit upp. Typiskt hade det upptäckts m h a värmekamera. Det här var f ö kring 1975.
Jag är inte säker på att det är så mycket amatörmässigt egentligen i grundinstallationen. Det var för mycket ledare i för liten hatt på framförallt ett ställe, men annars har jag hittat lite senare tillkomna grejer som utan tvekan är amatörmässigt. T.ex. lösa spänningssatta ledare i en infälld dosa bakom ett skåp. Men det vet jag gjordes av föregående ägare Herr Elektriker-Om-Man-Kisar.

Men centralen ser ut som centraler gör mest. Det är ingen stjärna som varit här och installerat när det begav sig, det är inte så man blir tårögd när man öppnar skåpet, men det är definitivt en elektriker som varit här.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg
Skumpe Skumpe skrev:
Jag är inte säker på att det är så mycket amatörmässigt egentligen i grundinstallationen. Det var för mycket ledare i för liten hatt på framförallt ett ställe, men annars har jag hittat lite senare tillkomna grejer som utan tvekan är amatörmässigt. T.ex. lösa spänningssatta ledare i en infälld dosa bakom ett skåp. Men det vet jag gjordes av föregående ägare Herr Elektriker-Om-Man-Kisar.

Men centralen ser ut som centraler gör mest. Det är ingen stjärna som varit här och installerat när det begav sig, det är inte så man blir tårögd när man öppnar skåpet, men det är definitivt en elektriker som varit här.
Min kommentar var mer allmän. Det där med amatörmässighet mm var inte riktat just till dig. Mera att just värmekamerametoden är för lite använd.
Men med tanke på misstanken om glapp etc i kontaktpunkter kanske det kan vara något.
 
  • Gilla
Skumpe och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
TRJBerg TRJBerg skrev:
Min kommentar var mer allmän. Det där med amatörmässighet mm var inte riktat just till dig. Mera att just värmekamerametoden är för lite använd.
Men med tanke på misstanken om glapp etc i kontaktpunkter kanske det kan vara något.
Tack för tipset!
 
Skumpe Skumpe skrev:
Det finns tre huvudsäkringar
230V mellan jord och alla tre huvudsäkringarna.
Troligen dålig kontakt vid en av fas-skruvarna vid inkommande eller utgående vid effektmätsren.
 
  • Gilla
L55
  • Laddar…
Skumpe
H HAGB skrev:
Troligen dålig kontakt vid en av fas-skruvarna vid inkommande eller utgående vid effektmätsren.
Jag är rätt obenägen att känna på dom men det såg inte löst ut. Jag kanske kan knacka på nån isolerad del och se om det rör sig. Men vi börjar hamna på ett område där medicinen är farligare än sjukdomen.
 
H HAGB skrev:
Troligen dålig kontakt vid en av fas-skruvarna vid inkommande eller utgående vid effektmätsren.
Nu var det ju inte så att någon fas saknades...
 
  • Gilla
1234bjorn och 3 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Hej kära Byggahus!

Några uttag bara la av igår. De sitter på en gemensam säkring i elcentralen som inte löst ut.
Om man bryter säkringen så får man 0,0V i uttagen oavsett hur man mäter.
Om man sätter på säkringen får man följande

Nolla-fas= 1,34V
Nolla-jord= 230V
Fas-Jord= 230V

Uttagen har fungerat felfritt under mer än ett decennium sedan installation. Det som är fel är alltså plötsligt uppkommet sedan igår.

Vad är fel?
Bild på uttaget med ovan mätningar:
[bild]

Förtydligande:
Detta är ett av fem uttag som samtidigt fått samma fel.
Häromdagen blev jag ute för samma sak i stort sett. Kom hem och tyckte lvp stod och avvisade väl länge (som jag trodde) Satte sedan på kaffe och det brukar koka upp rätt snabbt men det tog väldigt länge. Lyse fungerade i flera rum men inte i vardagsrummet där inget fungerade utom dataskärmen som stod och blåflashade. Var upp och kollade mina säkringar och allting var OK så då gick jag ut och kollade i elskåpet. Jodå, en av huvudsäkringarna var trasig. Hände senast för 10-15 år sedan. Stängde av kundströmbytaren, bytte säkring och slog på igen och nu fungerade allting helt normalt. Så kolla huvudsäkring om du inte redan gjort det och håll inte på och krångla med annat
 
  • Gilla
  • Ledsen
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
J Jamtstårsa skrev:
Häromdagen blev jag ute för samma sak i stort sett.
Nej, du var ute för något helt annat.
 
  • Gilla
1234bjorn och 6 till
  • Laddar…
Jag skulle nog bytt ut samtliga torixar, på neutral och jord. Jag tror att är det problem någonstans så är det i kopplingsdosorna.
Passa på och kolla alla skruvarna i centralen. Framförallt jord och neutral
 
  • Gilla
Aloupeus och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
En liten fundering: kan det vara på plats att kontrollera förbindelserna i elskåpet till PEN/jord/nolla dvs typ rycka i kablar och kolla att förbindelserna är riktigt gjorda? Även detsamma för faserna.
Vet inte hur rimligt det skulle vara.
 
Skumpe
J Jamtstårsa skrev:
Häromdagen blev jag ute för samma sak i stort sett. Kom hem och tyckte lvp stod och avvisade väl länge (som jag trodde) Satte sedan på kaffe och det brukar koka upp rätt snabbt men det tog väldigt länge. Lyse fungerade i flera rum men inte i vardagsrummet där inget fungerade utom dataskärmen som stod och blåflashade. Var upp och kollade mina säkringar och allting var OK så då gick jag ut och kollade i elskåpet. Jodå, en av huvudsäkringarna var trasig. Hände senast för 10-15 år sedan. Stängde av kundströmbytaren, bytte säkring och slog på igen och nu fungerade allting helt normalt. Så kolla huvudsäkring om du inte redan gjort det och håll inte på och krångla med annat
Tack det är kollat!
 
Skumpe
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag skulle nog bytt ut samtliga torixar, på neutral och jord. Jag tror att är det problem någonstans så är det i kopplingsdosorna.
Passa på och kolla alla skruvarna i centralen. Framförallt jord och neutral
Det är gjort på den aktuella säkringen. Skruvarna i centralen sitter också när det gäller denna säkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.