9 597 läst · 35 svar
10k läst
35 svar
Plint med hög belastning
Bumpar tråden lite.
Hur gick det med carport/loft-bygget?
Intressant att läsa tråden då jag skall bygga en carport med liknande spec.
Takstolar skall fästas i ladugavel. 6,5 meter från gaveln har jag grävt ner två rör 1000x300 mm som vilar på armerade markplattor 400x400 mm, som i sin tur ligger på några decimeter tjock bädd av paddad singel. På de båda plintarna skall två telefonstolpar monteras, ca 2,5 meter långa, och mellan dessa en 6 meter lång I-balk i stål, på vilka takstolarna skall vila. Tanken är att sätta råspont och lägga lertegel som tak. Yttergavel och ena gaveln närmast ladan skall kläs med panel.
Låter det rimligt eller sparkar någon fullständigt bakut över mina planer?
Hur gick det med carport/loft-bygget?
Intressant att läsa tråden då jag skall bygga en carport med liknande spec.
Takstolar skall fästas i ladugavel. 6,5 meter från gaveln har jag grävt ner två rör 1000x300 mm som vilar på armerade markplattor 400x400 mm, som i sin tur ligger på några decimeter tjock bädd av paddad singel. På de båda plintarna skall två telefonstolpar monteras, ca 2,5 meter långa, och mellan dessa en 6 meter lång I-balk i stål, på vilka takstolarna skall vila. Tanken är att sätta råspont och lägga lertegel som tak. Yttergavel och ena gaveln närmast ladan skall kläs med panel.
Låter det rimligt eller sparkar någon fullständigt bakut över mina planer?
Hej!
det slutade med att jag gjorde garaget något längre och skippade carport helt så kan tyvärr inte ge dig någon vägledning.
Jag har inte kompetensen att räkna på ditt bygge men känslan säger ju att det är väl tilltaget. Tänk på att du behöver fästa ordentligt i laduväggen också.
det slutade med att jag gjorde garaget något längre och skippade carport helt så kan tyvärr inte ge dig någon vägledning.
Jag har inte kompetensen att räkna på ditt bygge men känslan säger ju att det är väl tilltaget. Tänk på att du behöver fästa ordentligt i laduväggen också.
Att det nästan aldrig blir som man först tänkt sig..? 🤔A Amrich skrev:
Jag har ytterligare en likadan I-balk som skall placeras på stolpar fästa i ladugaveln. Takstolarna kommer således ligga på I-balk i båda ändar.
Ja visst är det konstigt… På samma sätt blir allting alltid krångligare än man tänkt sig… och tar längre tid… Och dyrare.gazzton skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden