Jag beskrev ju i början av tråden hur ja tycker att du skall göra med armering. Nu kan ja inte räkna på laster och marktryck så om du sätter två plintar per sida vet ja inte om du behöver fundament. Men OM du behöver det så armerar du botten på fundamentet med en matta eller dylikt och sen sätter du b-järn (ett järn som har en fot bockad i 90') upp i pelarna och sen uppe i pelarn sätter du n-järn (en bockad 4 kant av armering) på b-järnens utsida. N-järnen gör så att pelarna blir starkare och klarar av hög belastning. Annars finns risken att pelarn spricker. Jag hade monterat 4 b-järn per pelare. Och sen kört n-järn på c/c 100 för att safea. B-järnen kan du köra 12mm kamjärn och 10mm kamjärn som n-järn alternativt allt i 12mm.

Du kan kör på plintjärn och pallningsbrickor som tål hög belastning. Metallshims kanske är att föredra. Men se till att n-järnen blir tillräckligt stora för att få plintjärnen på insidan av armeringen. Vad för storlek/dimension på plintjärnen du behöver vet jag dock inte.

Som jag även skrev tidigare så är jag inte någon konstruktör utan bara en simpel snickare. Så de där är bara hur jag hade gått tillväga. Så dom som är duktiga på att räkna eller sitter på konstruktörs kunskaper får gärna rätta mig om jag har fel. Det där bygger enbart på dom erfarenheter jag har dragit genom åren på olika byggen.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
B
Jag hade nog gjutit en balk i marknivå under bärlinan (hela vägen) för att slippa oroa sig för att en plint sjunker med tiden.
 
  • Gilla
Knight och 1 till
  • Laddar…
En balk låter som ett osäkert kort med hänsyn till tjälen i backen. Det blir egna plintar!
 
  • Grundarbete med gjuten plint och armeringsjärn under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Charles Löfblad och 1 till
  • Laddar…
Jo precis så där (y) lite tätare mellan n-järnen bara. Antar att det inte är fundamentet du ska göra nu va? Iom att det ser ut att vara under ett hus tänkte ja. Blir pelarna 250x250 mm?
 
Mikael_L
För att bära 30,40 eller 80 kN, typ sådana laster klarar säkert en betongpelare/plint även om den bara är 100x100.
Det beror förstås massor på den fria knäcklängden också, men i detta fallet så kan betongplinten vara så klen som det öht är möjligt att armera och få ett OK täckskikt, vilket i praktiken innebär att plinten troligen måste vara minst 150x150 ändå. (Och ha en armeringskorg på 80x80.)
Och man måste ju kunna vibrera betongen också, vilket även det sätter en nedre gräns för hur smal betongpelare det går att få till.
 
Sen måste ju även stolpjärnen gå ner i formen på insidan av byglarna. Så det blir ju limträpelaren dimension som styr minsta måttet på formen iom att limträpelarna ska passa ner mellan stolpjärnen. Plus som sagt att de e ett helvete å gjuta nått som är så klent.
 
Tack @Snickarkirre för bra beskrivning! Jag ska försöka få till något liknande.

Bilden är lånad men då har jag något att utgå från.

Vad menar du med att det är ett helvete att gjuta?

Hur minimerar jag riskerna för luftfickor osv när jag gjuter en plint?
 
Misstänkte att de va att den va lånad. Ja menade att det är ett helvete att gjuta nått som är 100x100mm som Mikael_L skrev. Är svårt att få i betongen och få den att flyta ut bra när de blir så tajt mellan järnen och stolpjärnen blir i vägen. Men du slipper ju de iom att du ändå tänkt att göra dom större. En betongvibb e absolut bäst. Finns att hyra på hyrfirmor. Annars så får du ta ett armeringsjärn och försöka vibba ut de genom att dra järnet upp och ner, sen att knacka med en hammare på formen funkar ox bra.

Blir fundamenten synliga så rekommenderar jag dig att även skjuta fast trekantslist i hörnen och även längst upp runt formen så att säga. De blir mycket snyggare plus att hörnen inte blir så känsliga om man skulle råka slå emot dom med något. Annars finns det risk att det spricker ur bitar från hörnen. Men det är absolut inget måste.
 
Det var många som kände sig manade... Grovt räknat kommer pelarlasten på mittpelaren att vara i storleksordningen 50 kN. Utomhus kräver det 115x115 limträ. Sand är sämre än morän, räkna med 100 kPa. Fundamentet behöver alltså vara 0,5 kvm, t.ex. 700x700 mm. Eftersom 100 kPa = 100 kN/kvm, så är 50/x=100. x=50/100, dvs 0,5.
 
J justusandersson skrev:
Det var många som kände sig manade... Grovt räknat kommer pelarlasten på mittpelaren att vara i storleksordningen 50 kN. Utomhus kräver det 115x115 limträ. Sand är sämre än morän, räkna med 100 kPa. Fundamentet behöver alltså vara 0,5 kvm, t.ex. 700x700 mm. Eftersom 100 kPa = 100 kN/kvm, så är 50/x=100. x=50/100, dvs 0,5.
Tack igen! Tacksamt att se riktiga siffror på det!

Några följdfrågor:

Du skrev lasten på mittpelaren. Skiljer sig kraften åt på de olika pelarna?

Jag misstror inte alls dina beräkningar, tvärtom! Nu ska jag visserligen ha loft men jag har sett på forumet hur vissa bygger carport med färdiga 700mm färdiga plintar som, om jag förstått det rätt, inte innehåller armering över huvudtaget. Hur kan det hålla? Visst räknade du med två plintar på varje sida plus att ena änden är fäst i garaget? Dvs varje limträbalk har tre stöd?
 
Lasten på mittpelaren är högst, därför räknade jag på den. Varje limträbalk har tre stöd. Färdiga plintar är sällan armerade men heller knappast gjorda för så stora laster som det blir i ditt fall. Bred carport med loft, Norrland, hjälper till. Dessutom ska du ner rätt djupt. Jag tror inte det finns något alternativ till armerade plintar.
 
Jag förstår!

Ett problem som dyker upp är att det går en avloppsledning i närheten av plintarnas position så jag vet inte om en fot på 70x70cm ryms. 40x40 skulle nog fungera men det kanske inte är tillräckligt då..

@justusandersson vad säger du om mitt förslag om att låta limträpelarens botten vila på plinten med pallningsbricka? Eller finns det bättre alternativ?

Stolpjärnens uppgift blir då bara att hålla den på plats och då kanske inte dem behöver vara så kraftiga.
 
Det är fundamentets yta, 0,5 kvm, som är viktigt, inte att det är absolut kvadratiskt. Limträpelaren ska vila på plinten med bara en fuktspärr mot betongen. Inte så noga vad den består av bara den tål belastningen.
 
Mikael_L
A Amrich skrev:
Jag misstror inte alls dina beräkningar,
Det är bra. Ty justusandersson är den helt klart vassaste på forumet i detta (iaf som delar med sig rikligt av sin kunskap). Jag litar förbehållslöst på utsagorna.


Jag tänkte bara nämna lite om betongpelarens dimension.
Det är ju två olika areor som diskuteras, dels vad själva pelaren måste ha (här har jag ju nämnt att 100x100mm rätt garanterat räcker, men däremot måste den nog ändå bli ca 150x150mm för att vara möjlig att armera och vibrera och allt det där.

Sen måste pelaren i underkant ha en större dimension, för att marken i sig har inte samma tryckhållfasthet som betong, där måste man antingen gjuta någon liten platta, eller låta hela pelaren har betydligt grövre dimension ett på något annat vis få tillräckligt med area som kraften sprids ut över själva marken.

Ett snabbt sätt att bygga gjutform är att ta papprör för gjutning. Då får du runda betongpelare som stöd för limträpelarna ovan mark.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.