Bor i ett nybyggt hus och bytte ut all ”gammal” el mot Plejd för tre år sen. Frun sa att det var utkastade pengar men jag skulle vilja påstå att det är hon som använder de smarta sakerna mest. Sen att man kan prata med huset var ju totalt onödigt. Nu står hon där och säger till att tända köksbordet till 100% eller det ena eller det andra. Otroligt smidigt!

Det är billigare med Plejd än med vanliga dimmers. Vill man inte använda det smarta i Plejd så fungerar allting precis som vanligt och man märker inte ens om att det är smart.

Jag använder inte skymningsrelä utan astrouret. Satt att det ska tändas en viss tid innan solnedgång och släckas en viss tid efter solnedgång. Jag personligen tycker att ett relä är utkastade pengar när astrouret fungerar klockrent. Men det går att koppla in och det går att få en brytare till ytterbelysningen om man vill det. Brytaren kan vara trådlös och placeras var du vill eller den kan vara en del i den fasta installationen.

Det jag tycker bäst om med Plejd är att det bara funkar. Det strular inte och appen är direkt. Ingen fördröjning alls!
Vi har tex ställt in så att vissa lampor tänder sig själv vid vissa tidpunkter och släcker sig själv vid andra tidpunkter. Dubbelklickar jag på en knapp när jag kommer hem så tänds ett visst schema upp i huset och när jag går och lägger mig så dubbelklickar jag på en annan knapp och då släcks allt efter vad man ställt in.

Skulle jag gjort samma resa idag så hade jag gjort precis likadant. Otroligt nöjd med Plejd och deras produkter.

• Gilla
Woundedknee och 8 till
  • Laddar…
Nissens
K korthoga skrev:
Bor i ett nybyggt hus och bytte ut all ”gammal” el mot Plejd för tre år sen. Frun sa att det var utkastade pengar men jag skulle vilja påstå att det är hon som använder de smarta sakerna mest. Sen att man kan prata med huset var ju totalt onödigt. Nu står hon där och säger till att tända köksbordet till 100% eller det ena eller det andra. Otroligt smidigt!

Det är billigare med Plejd än med vanliga dimmers. Vill man inte använda det smarta i Plejd så fungerar allting precis som vanligt och man märker inte ens om att det är smart.

Jag använder inte skymningsrelä utan astrouret. Satt att det ska tändas en viss tid innan solnedgång och släckas en viss tid efter solnedgång. Jag personligen tycker att ett relä är utkastade pengar när astrouret fungerar klockrent. Men det går att koppla in och det går att få en brytare till ytterbelysningen om man vill det. Brytaren kan vara trådlös och placeras var du vill eller den kan vara en del i den fasta installationen.

Det jag tycker bäst om med Plejd är att det bara funkar. Det strular inte och appen är direkt. Ingen fördröjning alls!
Vi har tex ställt in så att vissa lampor tänder sig själv vid vissa tidpunkter och släcker sig själv vid andra tidpunkter. Dubbelklickar jag på en knapp när jag kommer hem så tänds ett visst schema upp i huset och när jag går och lägger mig så dubbelklickar jag på en annan knapp och då släcks allt efter vad man ställt in.

Skulle jag gjort samma resa idag så hade jag gjort precis likadant. Otroligt nöjd med Plejd och deras produkter.
@RoAd har du läst detta? Det är precis detta det handlar om…

• Haha
  • Gilla
Sittställning och 1 till
  • Laddar…
Har du läst invändningarna mot plejd? Det är inte det där dessa handlar om. Att det finns nöjda plejdanvändare är det nog ingen som tvivlar på.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Plejd är inga dåliga produkter - Tvärtom, de funkar riktigt bra till de de är avsedda för.
Problemet är att det varken är billigt eller ett hemautomationssystem, så vi kan väl enas om att sluta använde de attributen när vi pratar om Plejd?

• Gilla
  • Älska
guggen och 9 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
@RoAd har du läst detta? Det är precis detta det handlar om…
Vi börjar med att du läser vad jag skriver, och argumenterar mot det istället för att bygga halmgubbar. Ok?

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D
P P-KAR skrev:
Jag har förstått att detta är den stora Plejd-tråden...

Vi skall bygga nytt och vår elektriker verkligen älskar Plejd. Inte ens när jag sade att jag helst vill ha en vanlig dimmer i vardagsrummet ville han inte att vi skulle sätta in detta. Det var mycket mer prisvärt med att sätta Plejd istället för en vanlig dimmer. Eftersom vår elektriker fullkomligt älskade detta system så drog jag öronen åt mig.

Själv har jag ingen koll på Plejd och är egentligen bara ute efter att kunna reglera ljuset snabbt och smidigt, jag vill inte ha en app eller en massa konstiga klick-kombinationer på lampknappen för att få till ett bra ljus i vardagsrummet. Eller är det lätt att enkelt dimmra i flera steg med plejd när du väl står i vardagsrummet och har handen på kontakten?

Det som kändes mest dumt var att jag inte kunde få till en enkel strömbrytare för ytterbelysningen med Plejd. Elektrikern vägrar i princip att installera en av och på kontakt, då det tydligen skulle göra att plejdpucken "tappar minnet" och alla ens inställningar för ytterbelysningen nollades om man använde strömbrytaren, förstod jag det som. Har jag förstått det rätt angående ytterbelysningen?

Jag tycker det känns jäkligt konstigt att ha en ytterbelysning på huset som inte går att tända via en strömbrytare på insidan. Samtidigt förstår jag om det är najs att kunna programmera in när på dygnet ytterbelysningen skall tändas. När jag tog skymningsrelä skakade han bara på huvudet och sade att det är dyrare och plejd gör det bättre.

Nu har vi gått med på att låta elektrikern installera Plejd i stora delar av huset, men det finns fortfarande rum för att ångra sig. Är Plejd så bra?
Ja, det blir säkert debatt här men jag tror elektrikern har rätt, för elektriker så är det nog den bästa produkten, om den är bäst för dig beror på personliga preferenser, du hittar mycket diskussioner här om detta.

Sammanfattat kan man säga att PLEJD är bra på att ersätta just strömbrytare, tidur, etc, nu vill ju många snabbt ta nästa steg i sin hemautomation och dessutom blir allt mer uppkopplat och då är PLEJD inte bra. Det är ett slutet system med fokus på det enkla och isolerade.

Jag tror du hade tjänat på att läsa på eller prata med någon bekant som kanske gick in i hemautomation lite tidigare.

• Gilla
Ossian K Olsson och 5 till
  • Laddar…
Plejd är hemautomationens Apple. Det är snyggt, dyrt, fungerar och även farmor kan använda det.

Men vill du göra någonting utanför deras lilla box så är du rökt.

• Gilla
guggen och 14 till
  • Laddar…
Sittställning
Tja,

Efter ett par år med Plejd kan jag konstatera att jag använder det ändå med en viss automatisering.

När jag gå på morgonen så trycker jag en gång på strömställare vid sovrummet och vardagsrummet, kök och hall tänds upp i behaglig nivå jag valt i appen.

När jag går och lägger mig trycker jag 2 ggr på samma knapp och då släcks hela huset (jag vet amazing !!)

När jag gå hemifrån har jag också programmerat knappen vid ytter dörren så att allt släcks (2 klick) eller 1 klick (tändas)

Sen har jag några extra ström ställare med andra scenarier som gör att köket får lite mer ljus när man lagar mat etc.

Kort fattat så är det KANON, ingen app behövs användas och man kan få alla puckar i hemmet att lira med alla knappar.

5av5 brödrostar

• Gilla
  • Haha
Limpdjuret och 5 till
  • Laddar…
P
Sittställning Forlowt skrev:
Tja,

Efter ett par år med Plejd kan jag konstatera att jag använder det ändå med en viss automatisering.

När jag gå på morgonen så trycker jag en gång på strömställare vid sovrummet och vardagsrummet, kök och hall tänds upp i behaglig nivå jag valt i appen.

När jag går och lägger mig trycker jag 2 ggr på samma knapp och då släcks hela huset (jag vet amazing !!)

När jag gå hemifrån har jag också programmerat knappen vid ytter dörren så att allt släcks (2 klick) eller 1 klick (tändas)

Sen har jag några extra ström ställare med andra scenarier som gör att köket får lite mer ljus när man lagar mat etc.

Kort fattat så är det KANON, ingen app behövs användas och man kan få alla puckar i hemmet att lira med alla knappar.

5av5 brödrostar
Haha. Detta är precis sånt jag vill höra! Riktigt relevant information om hur smart systemet är tänkt att fungera.

• Gilla
pdov och 2 till
  • Laddar…
P P-KAR skrev:
Haha. Detta är precis sånt jag vill höra! Riktigt relevant information om hur smart systemet är tänkt att fungera.
Att tänka på är att Plejd bara är till för att sköta belysning och sådant som man kan slå på eller av genom att stoppa i eller dra ur stickkontakten. Du kan slå på och av ett element, men du inte använda det för att ställa om termostaten på samma element. Du kan tidsstyra motorvärmaren, men inte få tillslaget att ta hänsyn till vilken temperatur det är ute. Du kan få lampor att tändas när du kommer hem och släckas när du lämnar hemmet. ...men om vi ska återknyta till Nissens nyligt nämnda exempel så kan du inte få avisering från Plejd när du har fått post i brevlådan. :D

• Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
men om vi ska återknyta till Nissens nyligt nämnda exempel så kan du inte få avisering från Plejd när du har fått post i brevlådan. :D
Jahapp, nu fick jag en till grej på bucket-listan.

• Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Plejd är hemautomationens Apple. Det är snyggt, dyrt, fungerar och även farmor kan använda det.

Så enkelt att det blir svårt...

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Att tänka på är att Plejd bara är till för att sköta belysning och sådant som man kan slå på eller av genom att stoppa i eller dra ur stickkontakten. Du kan slå på och av ett element, men du inte använda det för att ställa om termostaten på samma element. Du kan tidsstyra motorvärmaren, men inte få tillslaget att ta hänsyn till vilken temperatur det är ute. Du kan få lampor att tändas när du kommer hem och släckas när du lämnar hemmet. ...men om vi ska återknyta till Nissens nyligt nämnda exempel så kan du inte få avisering från Plejd när du har fått post i brevlådan. :D
Eftersom du inte har koll:
https://news.cision.com/se/plejd/r/plejd-visar-ny-produktkategori-pa-eliaden,c3576834

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Ja, det blir säkert debatt här men jag tror elektrikern har rätt, för elektriker så är det nog den bästa produkten, om den är bäst för dig beror på personliga preferenser, du hittar mycket diskussioner här om detta.

Sammanfattat kan man säga att PLEJD är bra på att ersätta just strömbrytare, tidur, etc, nu vill ju många snabbt ta nästa steg i sin hemautomation och dessutom blir allt mer uppkopplat och då är PLEJD inte bra. Det är ett slutet system med fokus på det enkla och isolerade.

Jag tror du hade tjänat på att läsa på eller prata med någon bekant som kanske gick in i hemautomation lite tidigare.
Så du bortser helt ifrån att användare är ruggigt nöjda med Plejd?
Det vittnar flera om här i tråden och kundundersökningar säger samma sak. (Nej, tänker inte länka till dem igen)
Beror det på att du inte klarar av att ta till dig informationen eller har du svårt att acceptera det?

• Haha
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
O
Nyfniken Nyfniken skrev:

Hahahah! Plejd är hemautomationes Doro! Tuffaste funktionen är ”astrour”!

• Gilla
  • Älska
  • Haha
fremax och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.