Nej det är en krånglig väg att gå.

Men för oss DIY’are så är det bra! (y):D

• Gilla
leby
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Nej det är en krånglig väg att gå.
Men för oss DIY’are så är det bra! (y):D
Sant fast för min del så är det nog inte värt det, det är bara deras CTR-01 som har funktioner jag inte hittat på någon annan.

• Gilla
Jnyman
  • Laddar…
Om Plejd nu ändå är jobbigt, finns det något som helst skäl att inte I stället välja Shelly eller Z Wave? Om nu priset inte är så känsligt utan man vill kunna få till funktioner. Verkar ju som att Pkejd blir rätt jobbigt så fort man vill göra något mer än bara det enklaste.

A Anders_Nilsson skrev:
Om Plejd nu ändå är jobbigt, finns det något som helst skäl att inte I stället välja Shelly eller Z Wave? Om nu priset inte är så känsligt utan man vill kunna få till funktioner. Verkar ju som att Pkejd blir rätt jobbigt så fort man vill göra något mer än bara det enklaste.
Enkelheten och jag har aldrig haft några problem med att den inte reagerar/misslyckas med en tändning. Nackdelen är ju att den i dagsläget inte stödjer (en smidig) integration med andra system.

leby leby skrev:
Sant fast för min del så är det nog inte värt det, det är bara deras CTR-01 som har funktioner jag inte hittat på någon annan.
Led-10 är väl ganska unik?
Största anledningen till att jag valde Plejd

D
J Jnyman skrev:
Enkelheten och jag har aldrig haft några problem med att den inte reagerar/misslyckas med en tändning. Nackdelen är ju att den i dagsläget inte stödjer (en smidig) integration med andra system.
Idag hade jag nog personligen, om man nu inte vill bygga en egen Home Assistan/Domoticz, gått med ngt färdigt och supportat, med brett stöd för protokoll, tex Animus och sedan valt de enheter som passar bäst, tex Z-Wave eller annat. Då får man ju tex inkludering i Home Kit på köpet.

Ett z-wave närverk använder sig även det av meshteknik, så det missar inte heller några tändningar.

Möjligen är plejd lite bättre på dimning av ledlampor, jag har själv haft lite problem med mina fibaropuckar och vissa ledlampor.

D
alm82 Andreas La Motte skrev:
Ett z-wave närverk använder sig även det av meshteknik, så det missar inte heller några tändningar.

Möjligen är plejd lite bättre på dimning av ledlampor, jag har själv haft lite problem med mina fibaropuckar och vissa ledlampor.
Använder du Fibaros bypass?

alm82 Andreas La Motte skrev:
Ett z-wave närverk använder sig även det av meshteknik, så det missar inte heller några tändningar
Ett mesh-nätverk ger inga såna garantier, bara bättre räckvidd.

Det som krävs är en bekräftelse från pucken. Nexa har ju bara mottagare, den svarar inte så det är o.jligt att veta om lampan är tänd eller släkt.

Är det två tändningar per puck på Fibaro?

J Jnyman skrev:
Är det två tändningar per puck på Fibaro?
Inte helt säker på vad du menar men om du pratar om bypass så är det ifall du vill dimma en lampa med väldigt låg förbrukning. Det är väl typ ett motsstånd.

Fick annars just besked att mina 2 första shelly dimmrar är skeppade, ska bli kul att se hur de är jämfört med de Qubino och Fibaro som jag har idag. Priset är ca hälften...

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Led-10 är väl ganska unik?
Största anledningen till att jag valde Plejd
Den hade jag nog inte sett, har inte haft det behovet, men oj så dyr! Men du har rätt, som kombo är den nog lite unik.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Ett mesh-nätverk ger inga såna garantier, bara bättre räckvidd.

Det som krävs är en bekräftelse från pucken. Nexa har ju bara mottagare, den svarar inte så det är o.jligt att veta om lampan är tänd eller släkt.
Ja, z-wave använder sig givetvis av svar och omsändningar. Det är väl bara de enklaste lösningarna typ nexa 433mhz som kör med principen "skicka och hoppas på det bästa"

leby leby skrev:
Inte helt säker på vad du menar men om du pratar om bypass så är det ifall du vill dimma en lampa med väldigt låg förbrukning. Det är väl typ ett motsstånd.

Fick annars just besked att mina 2 första shelly dimmrar är skeppade, ska bli kul att se hur de är jämfört med de Qubino och Fibaro som jag har idag. Priset är ca hälften...
Plejd har utgång för två tändningar på varje krondimmer. Praktiskt om man har en taklampa och en fönsterlampa så behöver man bara en puck.

Måste man ha två Fibaro eller zwawe puckar för att styra två lampor? I så fall blir det ju lite dyrare med zwave.

J Jnyman skrev:
Måste man ha två Fibaro eller zwawe puckar för att styra två lampor? I så fall blir det ju lite dyrare med zwave
"Det beror på." :)

Vad jag vet så finns det ingen Z-wave-dimmer med dubbla utgångar. Däremot så finns det reläpuckar med dubbla utgångar.

De flesta puckarna har 2 eller 3 styringångar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.