J Jonte Karlsson skrev:
Reponsen från Plejd-anhängarna brukar vara att sånt är det ingen som behöver göra någonsin. Jag har försökt få Nissens att föra en vettig diskussion kring detta förut men kontentan är alltid att om det inte går att göra med Plejd så är det verkligheten som har fel och inte Plejd.

Om min fru pekar på en bordslampa eller taklampa och säger att hon vill kunna dimra och styra den i telefonen så är det för mig en invstering på 79:- (zigbeelampa på Ikea) och arbetstid på cirka en minut om jag jobbar långsamt. Öppna appen och tryck på inkludera enhet. Vänta cirka 5 sekunder. Klart.
J Jonte Karlsson skrev:
Reponsen från Plejd-anhängarna brukar vara att sånt är det ingen som behöver göra någonsin. Jag har försökt få Nissens att föra en vettig diskussion kring detta förut men kontentan är alltid att om det inte går att göra med Plejd så är det verkligheten som har fel och inte Plejd.

Om min fru pekar på en bordslampa eller taklampa och säger att hon vill kunna dimra och styra den i telefonen så är det för mig en invstering på 79:- (zigbeelampa på Ikea) och arbetstid på cirka en minut om jag jobbar långsamt. Öppna appen och tryck på inkludera enhet. Vänta cirka 5 sekunder. Klart.

Med Plejd snackar vi först inköp av dimmer/relä, kablage och annat som kan tänkas behövas. Sedan väntetid och framförkörningsavgift innan elektrikern ens börjar peta på grejerna. Och det finns förstås ingen garanti att det finns fysiskt utrymme för att installera något relä. Och hoppsan, här var inte rätt kablar framdragna, då drar det iväg. Sedan är det också standard i Plejd-världen att elektrikerna kräver egen tillgång till systemet "för att kunna hjälpa kunden", så det är bara att hosta fram alla koder.

Den här "enkelheten" som Nissens pratar om är inget annat än en illusion.

Med Plejd snackar vi först inköp av dimmer/relä, kablage och annat som kan tänkas behövas. Sedan väntetid och framförkörningsavgift innan elektrikern ens börjar peta på grejerna. Och det finns förstås ingen garanti att det finns fysiskt utrymme för att installera något relä. Och hoppsan, här var inte rätt kablar framdragna, då drar det iväg. Sedan är det också standard i Plejd-världen att elektrikerna kräver egen tillgång till systemet "för att kunna hjälpa kunden", så det är bara att hosta fram alla koder.

J Jonte Karlsson skrev:

Du vet att Plejd även har smartpluggar?..som inte kräver någonting mer än 2 hål i väggen och din fru med enkelhet kan lägga till den enheten i valfri grupp i plejdappen…själv utan din hjälp.

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
R
Roga1337 Roga1337 skrev:
Du vet att Plejd även har smartpluggar?..som inte kräver någonting mer än 2 hål i väggen och din fru med enkelhet kan lägga till den enheten i valfri grupp i plejdappen…själv utan din hjälp.
Den kan inte dimma lampan.

Så det är helt korrekt att man i plejds fall måste installera en dosdimmer. Inte supersmidigt eller billigt, och man får hoppas att man inte behöver flytta lampan :)

Runt en hundring för en dimbar lampa låter bättre tycker i.a.f. jag.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vad menar du?
En bordslampa inkopplad i smartpluggen inlagd i samma grupp som övriga lampor kan använda samma scheman.

Jag lade till två smartpluggar matrum och biorum och min fru fick själv ”installera” smartpluggen i vardagsrummet mha guiden i appen.

Roga1337 Roga1337 skrev:
Vad menar du?
En bordslampa inkopplad i smartpluggen inlagd i samma grupp som övriga lampor kan använda samma scheman.
Men inte dimma lampan om man skulle vilja

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Kanske är i fel tråd men vad blev det för uppdatering i dim02?
Såg att den skulle uppdateras.

Nissens Nissens skrev:
...De flesta vet inte ens vad öppna protokoll eller öppen källkod är. Och för de flesta är det heller inte någon begränsning.
Okej, men jag undrade ju mer hur du kunde veta att ”slutet system” endast uppfattas som en nackdel av några få, i regel av de som har hemautomatisering som hobby.

Om jag inte visste bättre kunde jag nästan tro att du glider undan frågan och istället flyttar fokus lite.

...och just det...
Nissens Nissens skrev:
Du umgås väl mest med den minoriteten som har hemautomation som en hobby.
Det här låter ju också nästan som att du presenterar fakta... i så fall, hur vet du att det förhåller sig så?

(Jag säger som en nyanserad medlem skrev tidigare i ett inlägg)
Nissens Nissens skrev:
Din härskarteknik funkar inte min vän.:)

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
R
Roga1337 Roga1337 skrev:
Vad menar du?
Jag menade det jag skrev, att den inte kan dimma lampan.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Du har ju rätt i sak men du är ändå ute och cyklar i och med att det saknar relevans.
Sittställning Forlowt skrev:
Vem fan har en bordslampa !??!, Det går med plejd men för en lampa hade jag hellre använt en annan lösning.

Vilket jag också påpekat jag gjort för en armatur jag har hängandes som tillkomm senare i renoveringen och har därför inte samma trådar och jag tänker inte köp en Plejd för en lampa. Där använder jag en smartlife wifi lampa på astrour som faktiskt fungerar klockrent, men jag rör aldrig inställningarna för den heller.

• Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Här i senare delen av videon ger Plejds VD lite perspektiv vad gäller Matter o Homey bl.a. Den bilden han har är typ 180 grader mot vad hahobbyisterna här i tråden tror sig veta. Eftersom Plejd är med i Connectivity Standard Alliance som driver Matter, så lär de ha koll. :)

D
Nissens Nissens skrev:
Du umgås väl mest med den minoriteten som har hemautomation som en hobby. Inget fel i det, men de flesta bryr sig inte. De flesta vet inte ens vad öppna protokoll eller öppen källkod är. Och för de flesta är det heller inte någon begränsning.
De flesta bryr sig nog och det skulle vara enkelt att förklara för dem, man kan ju beskriva öppna protokoll som deras Wifi, de kan ha lite olika märken och lite olika ålder på enheterna, det funkar och de pratar med varandra, därifrån kan man beskriva proprietära protokoll, då skulle varje märke och kanske varje generation från samma märke, ha varsin dedikerat anslutningspunkt och de skulle sannolikt inte kunna kommunicera med varandra. Enkelt beskrivet och då kommer alla säga att självklart ska vi använda öppna protokoll.

• Gilla
  • Älska
Patrik_Hed och 5 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Du har ju rätt i sak men du är ändå ute och cyklar i och med att det saknar relevans.
R RoAd skrev:
Ja ni har helt rätt att dessa ej går att dimmra (jag är mer vaken nu;)
Å andra sidan har vi aldrig haft det behovet med just smartpluggarna till bordslampor som juletid byts mot Adventsstakar & Julstjärnor. Vi är fullt nöjda med Astroursfunktionen där:D
…men nu med denna nyfunna vetskap, kan jag inte annat än att bli förbannad på mig själv och ifrågasätta ifall jag valt fel Teknik ifrån början…

Mitt inlägg var mer riktat mot kontexten i Jontes inlägg gällande det beskrivna böket & krånglet med Plejdsystemet i samband med att frun pekat på en bordslampa som hon ville lägga till i befintliga systemet och styra med sin telefon. (y)

• Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
R
Roga1337 Roga1337 skrev:
Ja ni har helt rätt att dessa ej går att dimmra (jag är mer vaken nu;)
Å andra sidan har vi aldrig haft det behovet med just smartpluggarna till bordslampor som juletid byts mot Adventsstakar & Julstjärnor. Vi är fullt nöjda med Astroursfunktionen där:D
…men nu med denna nyfunna vetskap, kan jag inte annat än att bli förbannad på mig själv och ifrågasätta ifall jag valt fel Teknik ifrån början…

Mitt inlägg var mer riktat mot kontexten i Jontes inlägg gällande det beskrivna böket & krånglet med Plejdsystemet i samband med att frun pekat på en bordslampa som hon ville lägga till i befintliga systemet och styra med sin telefon. (y)
Fast Jonte pratade också om att just dimma. Men bra att du är vaken nu i.a.f. :)

R
D djac skrev:
De flesta bryr sig nog och det skulle vara enkelt att förklara för dem, man kan ju beskriva öppna protokoll som deras Wifi, de kan ha lite olika märken och lite olika ålder på enheterna, det funkar och de pratar med varandra, därifrån kan man beskriva proprietära protokoll, då skulle varje märke och kanske varje generation från samma märke, ha varsin dedikerat anslutningspunkt och de skulle sannolikt inte kunna kommunicera med varandra. Enkelt beskrivet och då kommer alla säga att självklart ska vi använda öppna protokoll.
En mycket bra liknelse.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Nej, de flesta bryr sig inte, de vet inte ens vad det är.

Du har rätt rent tekniskt, men väldigt få bryr sig faktiskt.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.