71 136 läst · 1 019 svar
71k läst
1,0k svar
Plejd, varför så populärt?
Min tanke var rätt enkeltAlfredo skrev:
Ärvde denna frys vid köp av villa, vet att den är från ikea, vilket jag vet är dålig kvalite, så behöver veta när frysens kompressor går sönder
Det var för något år sedan jag satte upp larmet
Men jag har ju inte skrivit "vi"...?Nissens skrev:
Jag börjar tro att du möjligen har svårt att förstå det skrivna ordet.
Jamen du skrev att jag "lägger så mycket energi på att skriva om andra system än Plejd".Nissens skrev:
Jag bara undrade vilka system du menar att jag lägger ner så mycket energi att skriva om? Varför kan du inte specificera?
Nej, han kan inte det. Då skulle det bli för uppenbart, till och med för honom själv, att han svamlar.jbr skrev:Men jag har ju inte skrivit "vi"...?
Jamen du skrev att jag "lägger så mycket energi på att skriva om andra system än Plejd".
Jag bara undrade vilka system du menar att jag lägger ner så mycket energi att skriva om? Varför kan du inte specificera?
Han kan inte heller svara på frågor som är annat än ”Visst är Plejd är bra?”.
Det är bara att inse att han uppfyller alla rekvisit för ett troll och konstatera att han, i allt som har med hemautomation (om man nu får inkludera Plejd där) är ett också.
@WorkingclassheroW wimanx skrev:Problemet med Plejd är att det är enbart för belysning på/av/dimmer, precis så som philips hue fungerar
Det är lite irriterande att okunninga elektriker låser in lika okunniga kunder i plejd, för om kund vill utöka till andra funktioner är det bara att riva och är pengar i sjön
Shelly har belysning, men även temperatur/fukt mätare, vattendetektorer, rörelse detektorer, mäta strömförbrukning, brandlarm, termostater osv, alltså fler möjligheter, behöver inte använda shelly appen om du inte vill, går att använda tex homeassistant istället, använder wifi som transport
Schnedier Wiser har samma möjligheter som shelly, men är mer stängd standard men är enklare för en användare och elektriker, använder zigbee som transport
Så problemet är om du går plejd eller hue vägen, är du fast med enbart belysning, kan vara bra i en lägenhet, men i villa vill du som ägare veta mer hur din villa mår, tex fukt i källaren, badrum, vad drar el osv osv
Tänk bort belysning, det är bara en liten del av alla möjligheter
Det citerade inlägget är djupt färgat av någon som inte förstår varför Plejd har sådana framgångar.
Jag rekommenderar att du tex går in på Plejds supportsida på Facebook, där träffar du på användare som ger en helt annan bild. Här på byggahus finns det en skara med stort teknikintresse som har mycket liten förståelse för att de flesta människor saknar det intresset.
Plejd har självklart fokus på belysning, men används i en mängd tillämpningar, tex poolstyrning, värmesystem, bilvärmare etc.
De kommer strax ut med styrning av jalusier också, vilket kanske är större utanför än i Sverige.
Jag har en hyfsat stor villa och stort friliggande garage med Plejd ”överallt” och jag är i motsats till den citerade skribenten supernöjd med detta. Det bara fungerar. Nu har jag ingen fukt i huset, hade jag haft det så hade jag åtgärdat det istället för att koppla in någon fuktmätare i min fasta elinstallation. 😊
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Punkt 1 & 2 skulle jag gärna ha. Har dock inte en jäkla aning om hur man ens börjar. Jag får nån form av låsning i hjärnan när nån börjar snacka ”mumbo-jumbo”.tveksamt skrev:I grund och botten är det fantasin (och den egna kunskapen, som man kan läsa sig till) som sätter gränserna. Att tända och släcka lampor på distans har på något vis blivit bilden i gemene mans huvud för ett smart hem, men man kan göra så mycket mer.
Bara som exempel på vad man (jag) kan göra:
1. Laddar bilen när det är billigast, utan inskränkningar att den är laddad när jag behöver den.
2. Styr min värmepump och varmvatten till när det är optimalt, sett till komfort, elpris och användande.
3. Varning om strömmen går i svärfars sommarstuga så någon kan åka dit och se över problemet innan vattnet fryser.
4. Låter sonen spela musik fritt från sina spellistor på spotify i vårt ljudsystem via rfid-taggar och en dedikerad läsare för detta.
Punkt 4 förstår jag inte ens hur det är tänkt eller vad syftet är.
Tycker du själv stt du skriver om Plejd?jbr skrev:Men jag har ju inte skrivit "vi"...?
Jamen du skrev att jag "lägger så mycket energi på att skriva om andra system än Plejd".
Har du gett ett svar på trådens rubrik?
Nej, du förordar andra system, och det är ju lustigt att du gör det i en Plejd tråd.
Jo, det har jag ju tagit upp många gånger. Det är märkligt att så många som inte använder Plejd, och uppenbarligen inte är Plejds målgrupp ändå skriver i Plejdtrådarna.jbr skrev:
Antagligen är det något slags bekräftelsebehov. 😊
Det är problematiskt om enstaka individer har en alldeles egen nomenklatur.Nissens skrev:
Att tidsstyra en cirkulationspump innebär inte "poolstyrning".
Vad du menar när du skriver orden värmesystem och bilvärmare förstår jag inte riktigt så det får du gärna utveckla.
Ja, jag skriver mycket om Plejd. Jag pekar ut dess svagheter så att den som ställer frågor om hemautomationssystem inte förleds att tro att Plejd tillhandahåller ett sådant.Nissens skrev:
Du skrev att jag "lägger så mycket energi på att skriva om andra system än Plejd".
Varför kan du inte specificera vilka system?
Då har uppenbarligen även det gått dig förbi, att många av de som belyser svagheterna i att använda ett belysningssystem för hemautomation även är innehavare och användare av Plejds produkter. Bland dessa finns även ett antal elektriker.Nissens skrev:
Du kan med plejd slå av/på en brytare, om det är belysning eller till något annat är samma sak, det verkar allt plejd kan göraNissens skrev:Det citerade inlägget är djupt färgat av någon som inte förstår varför Plejd har sådana framgångar.
Jag rekommenderar att du tex går in på Plejds supportsida på Facebook, där träffar du på användare som ger en helt annan bild. Här på byggahus finns det en skara med stort teknikintresse som har mycket liten förståelse för att de flesta människor saknar det intresset.
Plejd har självklart fokus på belysning, men används i en mängd tillämpningar, tex poolstyrning, värmesystem, bilvärmare etc. De kommer strax ut med styrning av jalusier också, vilket kanske är större utanför än i Sverige.
Jag har en hyfsat stor villa och stort friliggande garage med Plejd ”överallt” och jag är i motsats till den citerade skribenten supernöjd med detta. Det bara fungerar. Nu har jag ingen fukt i huset, hade jag haft det så hade jag åtgärdat det istället för att koppla in någon fuktmätare i min fasta elinstallation. 😊
Att styra jalusier finns redan för shelly, wiser osv, inget konstigt eller spännande
Men plejd saknar allt annat, så som ”hur mycket el drar din pool?”, ”vilken temperatur och fukt har mitt garage på vintern?” osv
Du har fel om fukt, du har alltid fukt överallt, frågan är bara i vilken luftfuktighets kvot du har i ditt hus och garage
Du vet inte mycket verkar det, att mäta fukt+temperatur görs inte i någon fast installation, går att få med usb-ström eller via batterier (som håller i 1+ år)
Men inte jag som inte vet min fukt kvot i badrum, eller hur ”hur lång tid tar det att gå från 100%fukt efter dusch i badrum till normala nivåer?”, där det kan tyda på dålig ventilation eller inte
Men är man nöjd att inte veta, då är man nöjd att inte veta mer, okunnighet är även den rätt skön, slippa tänka på eventuella problem
Om du vill veta mer måste du riva ur och kasta plejd eller köra 2 olika system
Tror inte att du bestämmer definitionen. Jag har för mig att det var även uppvärmingen man styrde eftersom den kostade. Vem har skrivit något om cirkulationspump?jbr skrev:
Man kan styra det med Plejd förstås. Med bilvärmare menas förstås elektrisk kupé/motorvärmare.jbr skrev:
Du beskriver vad du upplever som svagheter ja, uppenbarligen är det många som har en annan uppfattning. Att man inte kopplar in en fuktmätare i sin fasta elinstallation lär det vara en mycket liten minoritet uppfattar vara en svaghet. Nästan ingen har det behovet.jbr skrev:
Har du någonsin frågat dig själv varför du har ett behov av att skriva om det i en tråd där man vill veta hur det kommer sig att Plejd är så populärt? Lite konstigt är det.
Nej, du får själv skriva om dina system, helst i en tråd som handlar om dom. 😊jbr skrev:
Det är helt uppenbart att du inte förstår att många är väldigt nöjda med Plejd. Du påstår tex att Plejd inte är för villaägare. Bara det påståendet visar ju på kraftigt begränsade insikter.