113 487 läst · 1 345 svar
113k läst
1,3k svar
Plejd - vad är grejen?
Nu har jag inte fakturan tillgänglig, den ligger i stugan.useless skrev:
Men det rörde sig om några hundralappar? under 500 i alla fall.
Den stora "kostnaden" i soppan är att vi nu inte kan/vill anlita den enda lokala elfirman igen för framtida arbeten, då förtroendet är förbrukat (åt båda håll).
Den enda fördelen jag själv kunde se med denna lilla magiska dosa var att den öppnade upp möjligheter att slå av/på vvb på distans via uppkoppling, men hela den grejen föll platt när jag insåg att dosan i sig inte klarade av att koppla upp sig utan någon "basstation" som kostade otroligt mycket för mycket för att motivera sin nytta ur mitt perspektiv.
Enligt Nissens så är det här fake news, trots att man ser såna här berättelser regelbundet på olika forum. Alla är nämligen nöjda med Plejd och elektriker har absolut inget egenintresse i att installera det. Att elektriker installerar det utan att kund begärt det är en myt.K Kasken skrev:
Källa: Nissens och diverse elektriker
Visst är det också ironiskt att den generation som absolut inte gillar att hålla på med styrning av elektriska apparater (Källa: Nissens) oftast är de som installerar det.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 163 inlägg
Plejd har redan hoppat på Matter-tåget, men det har väl inte hänt så mycket på den fronten plus att det är väl inte puckarna direkt som kommer kommunicera Matter (eftersom det inte är Thread) utan deras gateway i så fall.R Roman86 skrev:Jag tror nog att jag ger upp, och sammanfattar att ingen kan förklara varför man behöver publika adresser på sina prylar...
Men den dagen Plejd hoppar på Matter tåget, tror det är bara en fråga om speciellt om schneiders grejer börjar få fart i Sverige, så kan alla av dagens plejd ägare glädjas med att vara lika integrerade som alla andra. Och ha full möjlighet att välja mellan att automatisera mera eller bara vara nöjda med att tända och släcka
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
//Patrik
Det förfaller väl mycket konstigt när man ser Plejd's hemsida?Patrik_Hed skrev:
Men de är ju med på argumenten om varför man bör/ska vara med.
Sen kan det inte vara många mjukvarutimmar som behövs för att göra gatewayen kompatibel!
https://www.plejd.com/sv-se
Renoverare
· Gävleborg
· 8 163 inlägg
Jo, det är ibland lite dubbeltydigt när det kommer till Plejd. Tidigare har dom själv sagt att dom inte är ett hemautomationsystem utan endast pysslar med belysning och nu planerar dom att släppa en golvvärmetermostat för elektrisk golvvärme som inte alls har med belysning att göra.P paralun skrev:
Alla som håller på med Plejd vet att det gäller att ha is i magen och tålamod när det gäller nya funktioner och produkter.
T.ex. så var det en stor efterfrågan tidigare på frånslagsfördröjning/timer på deras Plejd-puckar. Det dröjde hyfsat långt tid tills att funktionen äntligen kom, men då gällde den endast reläpuckar OCH om man valde i inställningarna att reläpucken skulle styra övrig last och inte belysning. Utrullning av frånslagsfördröjning på dimmerpuckar skulle komma vid ett senare skede. Tror det var 2019-2020 den första utrullningen var, medans vi fortfarande väntar på den andra.
MEN, lösningsorienterad som vi elektriker är så har många hittat en "work-around" som känns fantastiskt sofistikerad! Man tar helt enkelt en reläpuck och syr utgången till ingången och skapar en frånslagsfördröjning i den pucken. Sedan kan man välja att styra en eller flera dimmerpuckar i anläggningen med den reläpucken.
Plejd är fantastiskt! Deras produkter löser devis uppgiften, sen får man själv vara lite påhittig för att få det att funka som man vill.
//Patrik
Det handlar ju om gatewayen som steg 1 och enligt de själva så är man numera även kompatibel med Google Home. Utifrån vad jag läst tidigare så var det bara Apples Homekit, så det kanske sakta går framåt?Patrik_Hed skrev:Jo, det är ibland lite dubbeltydigt när det kommer till Plejd. Tidigare har dom själv sagt att dom inte är ett hemautomationsystem utan endast pysslar med belysning och nu planerar dom att släppa en golvvärmetermostat för elektrisk golvvärme som inte alls har med belysning att göra.
Alla som håller på med Plejd vet att det gäller att ha is i magen och tålamod när det gäller nya funktioner och produkter.
T.ex. så var det en stor efterfrågan tidigare på frånslagsfördröjning/timer på deras Plejd-puckar. Det dröjde hyfsat långt tid tills att funktionen äntligen kom, men då gällde den endast reläpuckar OCH om man valde i inställningarna att reläpucken skulle styra övrig last och inte belysning. Utrullning av frånslagsfördröjning på dimmerpuckar skulle komma vid ett senare skede. Tror det var 2019-2020 den första utrullningen var, medans vi fortfarande väntar på den andra.
MEN, lösningsorienterad som vi elektriker är så har många hittat en "work-around" som känns fantastiskt sofistikerad! Man tar helt enkelt en reläpuck och syr utgången till ingången och skapar en frånslagsfördröjning i den pucken. Sedan kan man välja att styra en eller flera dimmerpuckar i anläggningen med den reläpucken.
Plejd är fantastiskt! Deras produkter löser devis uppgiften, sen får man själv vara lite påhittig för att få det att funka som man vill.
//Patrik
https://www.plejd.com/sv-se/produkter/GWY-01
Renoverare
· Gävleborg
· 8 163 inlägg
Google Home-stöd har alltid funnits, men Homekit kom för drygt en månad sen. Efter flera års väntan.P paralun skrev:
Men ja, det går framåt. Det går inte bakåt i alla fall. Man får glädjas åt det lilla.
//Patrik
Tjau, det som restar är då sannolikt mycket lite mjukvaruarbete för att vara helt kompatibelt med Matter och Plejd kan styras från vilken gateway som helst som likaså är Matterkompatibel.Patrik_Hed skrev:
Då kan man tex enkelt integrera Ikea med Plejd, Hue med Plejd osv mycket bättre lösningar för slutanvändaren.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 163 inlägg
Yes! Men även om det inte är så mycket jobb, så är det en del annat Plejd jobbar med att lyckas få ut före. Så kan ta en del tid för den delen.P paralun skrev:
//Patrik
Jo vi får nog snabbt reda på vad de väljer nu när Matter rullas ut. Jag kan inte se att de kan ta frågan i någon form av "långbänk" och hoppas att Matter får problem.Patrik_Hed skrev:
Det är kanske dags att stänga tråden. Den funkar ju bara som gratisreklam?Hmm... Det verkar som man behöver stänga ett antal trådar...J Jonte Karlsson skrev:Åh herregud. Efter milslånga trådar där det ältats om vad Plejd är och inte är och framförallt missuppfattningen att Plejd är ett hemautmationssystem när det i själva verket är ett nedlåst, proprietärt, begränsat, dyrt belysningssystem. Och det växande problemet med att elektriker vilseleder folk att betala dyrt för vad de tror är ett hemautomationssystem. Ja då kommer det alltså en klargörande aritkel som bokstavligen inleds med "Plejd är ett system för hemautomation".
Vi tar det väl igen för niohundrade gången: Plejd är inte ett system för hemautomation
Läs gärna på Plejds hemsida. De försöker inte ens själva sälja in det det som ett hemautomationssystem. För det är det inte. Elektriker bör sluta med det. Forumskribenter bör sluta med det. Artikelskribenter bör sluta med det. Bara sluta.
Precis som vanligt i alla sådana här artiklar så används begrepp lite hur som helst och man blandar hela tiden ihop styrenhet, centralenhet, gateway osv, och drar en massa felaktiga slutsatser utifrån det.
Innan Plejd-klubben går till full attack igen vill jag bara uppmana er att först läsa övriga tretusen trådar om detta ämne. Chansen att ni skriver något som inte redan skrivits hundratals gånger förut är ganska låg.
Finns det ingen Moderator här som kastar ut särintresserna?
Plejd får väl hålla till på sin egen sajt och tala om hur bra dom är?
Redigerat:
Har du inte läst rubriken på tråden?R RogerHql skrev:
Det var exakt det jag skrev, men du klippte bort det i citatet.Alfredo skrev:
Självklart kan en elektriker föreslå lösningar, men som jag skrev skall det som utförs vara överenskommet. Om du citerar mig igen vore det bra om du inte klipper bort det en gång till.
I just detta fallet hade en Plejdlösning kunnat uppfylla funktionen, kanske till ett lägre pris beroende på hur mycket jobb kabeldragningen innebar. Appen behöver man inte installera eller använda över huvudtaget om man inte vill, den blir bara en bonus.
I så fall är det många trådar som skall stängas, typ de flesta under ämnet hemautomation m.m.R RogerHql skrev:
Det är ju inte Plejd som skriver här, det är ett öppet forum med en rubrik som kan ge en fingervisning till dig…
Om du inte gillar att det skrivs positivt om Plejd, så kan du ju undvika de trådarna som har ”Plejd” i rubriken.