Efter att ha satt in Plejd i precis hela huset är jag supernöjd med systemet och alla möjligheter som det ger. Däremot är det en detalj som jag inte lyckas fixa när det gäller scenarion.
Jag vill släcka (eller tona ner) en lampa en viss tid efter solnedgång (t.ex. 15 minuter efter att solen har gått ner). Jag vill alltså inte släcka vid soluppgången eller vid någon fast tid, utan jag vill att lampan ska släckas X minuter efter astrourets solnedgång.
Är det någon som har hittat en bra lösning för detta? Eller är det så enkelt att det är något jag missar?
Jag kan så klart tända en lampa X minuter innan/efter solnedgång och släcka en lampa Y minuter innan/efter soluppgång, men jag hittar inte att Plejd har en lösning om man vill göra tvärt om.
Syftet är att ha en lampa som lyser som mest intensivt vid solnedgången, för att sedan landa på ett mer dämpat sken en stund efter att solen har gått ner.
Jag vill släcka (eller tona ner) en lampa en viss tid efter solnedgång (t.ex. 15 minuter efter att solen har gått ner). Jag vill alltså inte släcka vid soluppgången eller vid någon fast tid, utan jag vill att lampan ska släckas X minuter efter astrourets solnedgång.
Är det någon som har hittat en bra lösning för detta? Eller är det så enkelt att det är något jag missar?
Jag kan så klart tända en lampa X minuter innan/efter solnedgång och släcka en lampa Y minuter innan/efter soluppgång, men jag hittar inte att Plejd har en lösning om man vill göra tvärt om.
Syftet är att ha en lampa som lyser som mest intensivt vid solnedgången, för att sedan landa på ett mer dämpat sken en stund efter att solen har gått ner.
Bästa svaret
Prova att göra med veckour, sätt läge på enheten till det du vill ha den sen välj att den aktiveras efter solnedgång.
Om jag fattar det rätt med det du vill göra.
För bättre styrning kan man koppla Plejd till Home Assistant och styra där. Inget jag gjort för plejden här är bara för ny belysning som elektriken satt som inte behöver tändas av rörelse etc.
För bättre styrning kan man koppla Plejd till Home Assistant och styra där. Inget jag gjort för plejden här är bara för ny belysning som elektriken satt som inte behöver tändas av rörelse etc.
Strålande! Stort tack @drömmenomlandet. Jag hade låst in mig på att astrouret var vägen framåt, och därmed totalt förbisett den mycket större flexibiliteten i veckouret.D drömmenomlandet skrev:Prova att göra med veckour, sätt läge på enheten till det du vill ha den sen välj att den aktiveras efter solnedgång.
Har nu kunnat programmera schemaläggningen med två lampor som flexar mellan varandra i samband med solnedgången (hög/låg kelvin), för att sedan övergå till ett mer dovt/passivt kvällsljus. Återigen tack för lösningen!
Klicka här för att svara