Wiser eller Plejd

  • Antal röster
    388
  • Omröstningen stängd .
rocklind rocklind skrev:
Fördelen är att det är enkelt, stabilt och trots vad många säger enkelt att använda i hem automation.
Styr allting via home assistant vilket också gör att vill jag kan jag få den att samverka med t.ec wiser
Hur styr du Plejd med HA? Kör du med HACS-tillägget som finns och använder HA som gateway? Alltså utan Plejds gateway?
 
R
rocklind rocklind skrev:
Nackdelen med Plejd är att de saknar förbrukningsmätning
Och termometrar, fuktighetsmätare, ljussensorer, närvarosensorer, rgb(ccw)-styrning, jalusistyrning, larm, etc etc.

Det är helt enkelt ett belysningssystem, som med lite bonn-hack kan fås att styra lite andra saker också.

rocklind rocklind skrev:
Styr allting via home assistant vilket också gör att vill jag kan jag få den att samverka med t.ec wiser
Då har du ju för länge sedan gått från plejds USP att vara tokenkla och hade gjort bättre i att skaffa något annat system som faktiskt är direkt kompatibelt med HA utan att förlita sig på tredjepartshack.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Då har du ju för länge sedan gått från plejds USP att vara tokenkla och hade gjort bättre i att skaffa något annat system som faktiskt är direkt kompatibelt med HA utan att förlita sig på tredjepartshack.
Det där är en mycket bra poäng! Den stora anledningen till att välja Plejd är ju användarvänligheten. Att integrera det med vadsomhelst utom Google Home eller Apple Homekit är ju typ definitionen av oanvändarvänligt...
 
  • Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Om Plejd å ena sidan ska vara superenkelt så kan det väl å andra sidan inte krävas att man ska använda hack från tredje part för att integrera det i ett system. Det gör det för alla system förutom google home och homekit.



Menar du google home? Ja en del, hur så?



Att integrera plejd i system de inte stödjer (nästan alla) ÄR svårt eftersom deras protokoll är stängt.



Ok, hur kopplar jag in en termometer på detta vis. Termometer, inte termostat. Jag vill gärna se hur varmt det är i rummen här hemma. Vill gärna att fuktigheten visas också.
Att använda tredjepartskomponenter är ju enbart positivt, det finns ju oändligt med prylar som går att använda.
Vi vet redan att du har helt andra krav än de flesta, du vill mäta ljusstyrka vid varje givet tillfälle, och tydligen temperaturer också. Jag och sannolikt 95% av alla användare har inte de behoven. Sannolikt skall just du kika på något annat system…
 
R
Nissens Nissens skrev:
Att använda tredjepartskomponenter är ju enbart positivt, det finns ju oändligt med prylar som går att använda.
Haha, nej. Det är klart det är bättre att använda en integrerad sensor i de allra flesta fall. Och om du skulle hitta något särfall så kan ju alla andra system också ansluta en extern sensor på sina ingångar.

https://sonoff.tech/product/gateway-and-sensors/snzb-03/

Här har du en rörelsedetektor som pratar zigbee. Liten som en tändsticksask och batteridriven. Kostar en dryg hundralapp. Menar du att din implementation med en extern sensor som ansluts med kabel till en plejdpuck för 500:- som måste monteras i en dosa och drivas med 230V är bättre, smidigare, enklare?

Nissens Nissens skrev:
Vi vet redan att du har helt andra krav än de flesta, du vill mäta ljusstyrka vid varje givet tillfälle, och tydligen temperaturer också.
Nej, jag tror att rätt många skulle vara intresserade av att se temperatur i olika utrymmen. Och att styra saker vid olika temperatur (eller ljusstyrkor för den delen) känns inte helt orimligt heller så binära lösningar som du förespråkar är begränsande.

Behöver jag nämna effektmätning i dessa tider? Hur löser ni med Plejd det?

Nissens Nissens skrev:
Jag och sannolikt 95% av alla användare har inte de behoven.
Så alla dessa produkter från andra tillverkare saknar en egentlig målgrupp? Jag tvivlar på det om jag ska vara ärlig :)

Nissens Nissens skrev:
Sannolikt skall just du kika på något annat system…
Oroa dig inte. Plejd har aldrig varit aktuellt ;)
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Jag tycker att frågan är fel ställd. Borde vara "Ska jag satsa på Plejd eller en öppen lösning".

Vill du ha en nedstängd, proprietär, begränsad, svindyr, funktionslös lösning baserad på hittepåprotokoll och som primärt är till för belysning, från ett företag lovar och lovar och lovar saker men som utvecklar i samma takt som en pensionerad snigel rör sig och som när som helst kan tröttna eller bli uppköpta i syfte att läggas ner och som då gör att systemet blir nästintill obrukbart, så är Plejd ett fantastiskt bra val.

Vill du ha en öppen lösning som du kan utvecklas och växa med, där du inte är bunden till en specifik tillverkare eller specikt protokoll, där du kan välja och vraka bland miljontals produkter och system och kunna hänga med i utvecklingen och kunna ansluta enheter som du idag inte ens vet att du kommer äga och göra automationer som du idag inte vet att du inte kommer kunna klara dig utan, så är en annan lösning ett bättre val.

Gå nu inte på larviga argument som att Plejd är ett bättre val tack vare dess enkelhet. Att installera och använda ett stabilt system som tänder och släcker en lampa är jättelätt med Plejd, det är helt sant. Men det är dock minst lika lätt med i princip vilket annat system som helst och dessutom till en bråkdel av kostnaden. Man har dock då samtidigt möjlighet att utöka systemet och göra det så komplext som man vill, men man måste inte.

Många på det här forumet kommer dock förespråka Plejd. En stor del brukar vara såna som blivit vilseledda av sina elektriker att Plejd är ett bra val (eftersom det är enkla pengar för elektrikerna, se 1000 andra trådar om detta). Det brukar vara klent med konstruktiva argument från såna personer, förmodligen för att de är arga och besvikna på sig själva för att de lät sig luras och att deras besvikelse och avundsjuka blir till förnekelse där de nu försöker övertyga sig själva och andra att de gjort ett bra val. För att få en mer nyanserad bild bör du läsa lite på andra forum där förbannade Plejd-ägare berättar hur de blivit lurade av sin elektriker eller hur de gick in i detta för de trodde att det var ett hemautomationssystem eller att Plejd skulle hålla alla löften de gett genom åren. Det kan också vara kul att kolla runt lite vilka andra system och produkter och möjligheter som finns på marknaden, så att du vet vad det är du väljer bort om du skulle välja Plejd.

Lycka till med ditt val.
Är väl snarare så att Plejd gör det som de flesta kunder vill. så kan man visa kunden plejd-appen, och det är tillräckligt för de flesta. Skulle man börja meka in någon z-wave dimmer eller annan sort och försöka förklara för kunden att "du måste även skaffa en hubb för att styra den." Och så är det alltid någonting som strular. Det flesta är inte intresserade av att behöva plugga 100HP för att kunna dimmrar lampan i köket, haha.

Nu finns ju wiser också, så det kanske är lättare? Min tolkning av alla de här z-wave, zigbee, etc är att det är en enda röra.. Jag har fått mitt hem att fungera med en homey och massa blandade protokoll. Men det tog inte 5 min som med plejd..
 
  • Gilla
foppa och 1 till
  • Laddar…
Du kanske ska kolla på knx istället? Fast då snackar vi helt andra pengar!
 
112 Fantastiska inlägg men dessvärre så känns brytare på väggen eller till och med stearinljus närmare :oops:

Skämt å sido, En annan vill ju ha möjlighet till allt utan att göra jobbet, dvs ett enkelt system som kan mycket till minsta möjliga bekymmer. Tycker det låter mer so Wiser för mig även om Plejd har det smutt med integrerade drivers. Sen verkar det riktigt najs om man sätter sig in i Home assistant med olika Zigbee-enheter men då krävs det lite mer och där saknas primär tid och tålamod...
 
  • Gilla
Allroad och 1 till
  • Laddar…
M masterjohn skrev:
Grymt bra med alla infallsvinklar. Finns ju verkligen många för och nackdelar med de flesta systemen.

Om man skulle köra på shelly, är det deras app som gäller då?? Verkar vara varierade recensioner om man kikar runt.
Att ställa denna typ av fråga(ursprungsfrågeställningen) i ett forum som detta, är som att fråga om de heter Kex(Tj-ljud) eller Kex (K-ljud).. du kommer och har fått mängder av olika svar och inget kommer vara så tydligt exakt för ditt ändamål…

Du måste nästan försöka se dig själv lite in i framtiden för att göra rätt vägval. Har du redan nu ett litet intresse av hem automation så kommer det troligtvis bara bli större när du väl börjar. Är du det minsta intresserad av teknik eller hur saker fungerar, då kommer ditt intresse för hem automation öka.. vill du mäta och kunna styra din elförbrukning bättre? Styra vatten på sikt? Rullgardiner?

Om ovan, välj absolut inte plejd och nöj dig inte med Wiser..

om du bara vill och vet att du bara vill styra belysning kan Plejd vara en väg, men sen kommer du till att du vill styra en vanlig fönsterlampa och då är det extremt onödigt att sätta in en plejdpuck, då vill du troligtvis ha en zigbee lampa enbart..

Jag skulle såfall välja en mer generell lösning såsom HA eller Homey Pro (du kan garanterat fynda en bättre begagnad Homey nu eftersom de släpper en helt ny modell).
Sedan kan du börja med ett märke/protokoll (zigbee, z-wave, Wi-Fi etc) och öka på allteftersom behoven dyker upp.

HA anses vara lite mer ”pulande” med men när du väl fått kläm på det så är det en bra setup!
Homey skulle jag säga är lite mer plug n play, där du kan börja som en novis med enkla flöden tex och sedan ju mer du vill sätta dig in i det och bli avancerad så har du advanced flow och script att tillgå.

jag har personligen testat de flesta olika lösningarna och protokollen och kör numera Homey tillsammans med IKEA Gateway(du lägger in hela Gatewayn som en enhet i Homey och får de bästa av 2 världar) har även några plejdpuckar som elektrikern tvunget ville sätta men de lever sitt egna liv utan koppling till resten av världen…. Men det är för att jag hittat att denna setupen fungerar för mina behov och den tid jag har att lägga på det…

men till syven och sist, det är dina nuvarande och framtida behov som behöver styra vad du ska välja
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Tjoloho Tjoloho skrev:
Att ställa denna typ av fråga(ursprungsfrågeställningen) i ett forum som detta, är som att fråga om de heter Kex(Tj-ljud) eller Kex (K-ljud).. du kommer och har fått mängder av olika svar och inget kommer vara så tydligt exakt för ditt ändamål…

Du måste nästan försöka se dig själv lite in i framtiden för att göra rätt vägval. Har du redan nu ett litet intresse av hem automation så kommer det troligtvis bara bli större när du väl börjar. Är du det minsta intresserad av teknik eller hur saker fungerar, då kommer ditt intresse för hem automation öka.. vill du mäta och kunna styra din elförbrukning bättre? Styra vatten på sikt? Rullgardiner?

Om ovan, välj absolut inte plejd och nöj dig inte med Wiser..

om du bara vill och vet att du bara vill styra belysning kan Plejd vara en väg, men sen kommer du till att du vill styra en vanlig fönsterlampa och då är det extremt onödigt att sätta in en plejdpuck, då vill du troligtvis ha en zigbee lampa enbart..

Jag skulle såfall välja en mer generell lösning såsom HA eller Homey Pro (du kan garanterat fynda en bättre begagnad Homey nu eftersom de släpper en helt ny modell).
Sedan kan du börja med ett märke/protokoll (zigbee, z-wave, Wi-Fi etc) och öka på allteftersom behoven dyker upp.

HA anses vara lite mer ”pulande” med men när du väl fått kläm på det så är det en bra setup!
Homey skulle jag säga är lite mer plug n play, där du kan börja som en novis med enkla flöden tex och sedan ju mer du vill sätta dig in i det och bli avancerad så har du advanced flow och script att tillgå.

jag har personligen testat de flesta olika lösningarna och protokollen och kör numera Homey tillsammans med IKEA Gateway(du lägger in hela Gatewayn som en enhet i Homey och får de bästa av 2 världar) har även några plejdpuckar som elektrikern tvunget ville sätta men de lever sitt egna liv utan koppling till resten av världen..

men till syven och sist, det är dina nuvarande och framtida behov som behöver styra vad du ska välja

Det första jag var inne på var Homie Pro och tänkte då köra Wiser i den. Samtidigt känns det lite overkill att starta med om jag bara skall tända och släcka lite lampor.

När Plejd kom med HomeKit-kompabiliteten började jag fundera. Då skulle man kunna köra HomeKit tillsammans med Plejd och Ikea Dirigera så borde man ju få "Ett" system. Men så tänker man ett varv till så blir det mer Wiser med möjligheterna att ansluta andra grejer och mer uttalat Matterstöd i framtiden.
....Sen börjar funderingarna om igen.
 
M masterjohn skrev:
Det första jag var inne på var Homie Pro och tänkte då köra Wiser i den. Samtidigt känns det lite overkill att starta med om jag bara skall tända och släcka lite lampor.

När Plejd kom med HomeKit-kompabiliteten började jag fundera. Då skulle man kunna köra HomeKit tillsammans med Plejd och Ikea Dirigera så borde man ju få "Ett" system. Men så tänker man ett varv till så blir det mer Wiser med möjligheterna att ansluta andra grejer och mer uttalat Matterstöd i framtiden.
....Sen börjar funderingarna om igen.
Homey är absolut overkill om det endast är tända och släcka lampor vanligt.. men är det enbart de du vill göra tror du, framöver?

och pratar vi bara om att tända och släcka lampor så finns de en hel värld med kul smartigheter man kan göra.. några IKEA RGB lampor, ett smart flow och vips så har du en perfekt discosetup till Nyårsfesten..

Eller en hemmabyggd adventsljustake ute som tänder och släcker varje ljus av sig själv beroende på om det är första eller sista advent?

då räcker det inte med Apple homekit

endast fantasin sätter dina gränser
 
  • Snötäckt terrass med julbelysning, mörk byggnad, juldekorationer och upplysta stolpar i kvällsmörkret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Freddies och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Om Plejd å ena sidan ska vara superenkelt så kan det väl å andra sidan inte krävas att man ska använda hack från tredje part för att integrera det i ett system. Det gör det för alla system förutom google home och homekit.



Menar du google home? Ja en del, hur så?



Att integrera plejd i system de inte stödjer (nästan alla) ÄR svårt eftersom deras protokoll är stängt.



Ok, hur kopplar jag in en termometer på detta vis. Termometer, inte termostat. Jag vill gärna se hur varmt det är i rummen här hemma. Vill gärna att fuktigheten visas också.
Har du kopplat plejd till home så du vet att det är komplicerat? Du vill bara vara negativ mot plejd, det är din inställning fast att det fins enkla lösningar om man vill ha flera system. Det är samma som jag skulle vara det till alla andra system, men det är jag inte. Jag valde plejd för dom andra inte hade det jag ville ha och har fortfarande inte kommit med det, och du valde nå annat för dom hade det du ville ha. Nu sa jag ex. brandvarnaren, inte någon termometer.

Jag känner ingen som vill styra något annat än lite belysning. Och då är plejd ett billigt alternativ. Likaså som jag enbart vill styra belysning och kanske starta en mtorvärmare o värmefläktar. Mer behov har inte dom flesta.
 
  • Gilla
  • Haha
ptlf och 2 till
  • Laddar…
R
Tjoloho Tjoloho skrev:
IKEA RGB lampor
Bara för sakens skull, Ikea har så vitt jag vet inga RGB-lampor. De har lampor med lite olika färger, men det går inte att steglöst ställa in vilken man vill. De kallar dem inte heller för RGB.
 
M masterjohn skrev:
Det första jag var inne på var Homie Pro och tänkte då köra Wiser i den. Samtidigt känns det lite overkill att starta med om jag bara skall tända och släcka lite lampor.
Som nyss sagts i tråden: En Homie för att styra lampor är rejält mycket overkill. I så fall kanske en Google Nest-skärm skulle vara mer lagom? Kostar ju ett antal tusen mindre än Homie. Men möjligheterna till att automatisera blir ju väldigt begränsade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.