31 915 läst · 44 svar
32k läst
44 svar
Plattan slår av och på, går det att fixa?
Troligtvis är bimetallen så slut i sig så det du gör är att knäcka tempen vid ett visst tillfälle och själva linjäriteten uteblir helt eller delvis.
Dvs du tappar funktionaliteten vid alla andra inställningar.
Iom att bimetallen redan är dålig så kommer den bli sämre och till slut inte alls fungera.
Dvs du tappar funktionaliteten vid alla andra inställningar.
Iom att bimetallen redan är dålig så kommer den bli sämre och till slut inte alls fungera.
Det är vad Sneck skriver i inlägg #23. Och det verkar mycket rimligt.S Smoothie skrev:
@electroluxaren. Du skriver i inlägg #29 att den kommer att slå av innan det blir så varmt att saker smälter. Sedan skriver du i inlägg #31 att den inte påverkas av omgivningstemperatur. Jag pratar alltså inte om temperaturen i rummet utan temperaturen inne i spisen på den plats där regulatorn sitter. Det är ju fråga om en bimetall. Hur skulle den kunna vara okänslig för omgivningstemperatur? Känner du till något systematiskt tillvägagångssätt för att justera regulatorn?
Bimetallen värms av en eltråd samtidigt som plattan.
Den värmen överstiger kraftigt omgivningstemperaturen under alla kända driftsförhållanden.
En frisk dvs. ny regulator injusteras med skruven vi ser på bilden ifrån fabrik som därefter lackas. Då får man korrekt förspänning på bimetallen.
Justeringar på en förbrukad bimetall görs självklart inte.
Såvida man inte fortsätter att fylla på luft i bildäcket fast det är punktering.
Den värmen överstiger kraftigt omgivningstemperaturen under alla kända driftsförhållanden.
En frisk dvs. ny regulator injusteras med skruven vi ser på bilden ifrån fabrik som därefter lackas. Då får man korrekt förspänning på bimetallen.
Justeringar på en förbrukad bimetall görs självklart inte.
Såvida man inte fortsätter att fylla på luft i bildäcket fast det är punktering.
När man läser exempelvis Asko:s produktbeskrivningar så står det att hällen (infraröda) har övertemperaturskydd så jag antar att alla hällar har det. Med andra ord är bara bimetallen i vredet bara till för att kunna reglera effekten och jag är inte så orolig att jag skall skada hällen. Någon lackning av skruven finns inte på min Bosch.
Rätt eller fel men jag jämförde den dåliga plattan (höger sida närmast fronten) med en som jag var nöjd med (höger sida närmast väggen). Jag tog lika 2 kastruller som passade på respektive diameter och fyllde med 3cm vatten i vardera. Jag satte på båda plattorna och väntade tills någon av dem slog ifrån. Om den lilla yttre zonen slog ifrån först vred jag insexskruven ytterligare lite motsols och lät hela rasket svalna och bytte vatten. Jag testade sedan igen och upprepade tills jag fick ganska lika frånslag mellan zonerna.
Innan jag justerade på detta sätt ätt var jag tvungen att sätta vredet på 7-8 för att hålla en liten kastrull småkokande med ägg utan lock. Nu räcker det med 4-5. Om sedan såsen bränner för lätt i botten med locket på och läge1-2 har jag nog skruvat för mycket. Den såsen den sorgen.....
Rätt eller fel men jag jämförde den dåliga plattan (höger sida närmast fronten) med en som jag var nöjd med (höger sida närmast väggen). Jag tog lika 2 kastruller som passade på respektive diameter och fyllde med 3cm vatten i vardera. Jag satte på båda plattorna och väntade tills någon av dem slog ifrån. Om den lilla yttre zonen slog ifrån först vred jag insexskruven ytterligare lite motsols och lät hela rasket svalna och bytte vatten. Jag testade sedan igen och upprepade tills jag fick ganska lika frånslag mellan zonerna.
Innan jag justerade på detta sätt ätt var jag tvungen att sätta vredet på 7-8 för att hålla en liten kastrull småkokande med ägg utan lock. Nu räcker det med 4-5. Om sedan såsen bränner för lätt i botten med locket på och läge1-2 har jag nog skruvat för mycket. Den såsen den sorgen.....
Produkter som diskuteras: "insexskruven"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Jag satte en stekpanna med 3 dl vatten på plattan och tog tiden från kall platta till att den slog av. Utan justering tog det varje gång 2 min.
Justerade därefter vredet motsols men fick fortfarande precis samma tid vid varje försök, dvs 2 min. För att kontrollera att vredet hade någon effekt alls justerade jag vredet medurs istället. Då gick tiden ner markant till 45 sek, så vredet verkar fungera.
Tyvärr är det nog överhettningsskyddet som slår till på min spisplatta? Tack ändå för ett bra tips Sneck!
Justerade därefter vredet motsols men fick fortfarande precis samma tid vid varje försök, dvs 2 min. För att kontrollera att vredet hade någon effekt alls justerade jag vredet medurs istället. Då gick tiden ner markant till 45 sek, så vredet verkar fungera.
Tyvärr är det nog överhettningsskyddet som slår till på min spisplatta? Tack ändå för ett bra tips Sneck!
Kontrollera att kastruller och stekpannor är jämna och rena i botten annars slår överhettningsskyddet ifrån då pannorna inte kan ta upp värme tillräckligt snabbt. Hade samma problem när jag gick från gasspis till kermaikhäll iom flytt. Visade sig att pannorna var helt igensotade under. Efter lite svinto funkar dubbelzonerna på min cylinda spis som de ska.
Tack alla för hjälp utifrån tråden Jag hade liknande problem men det hjälpte inget att justera skruven med insexnyckel. Byte av Värmeregulator 0202 däremot fixade problem med att plattan bara var på under 8 och lilla plattan slog av nästan direkt. Kostnad för reglaget 2024 hos Bosch ca 900kr med frakt. Den skulle finnas även hos tysk reservdelsfirma för ca 60€+6 men var väntetid 10 dagar pga slut i lager.
900 kr är värt att slippa mer återkommande tjat 😅
900 kr är värt att slippa mer återkommande tjat 😅
Hade problem på min electrolux glaskeramikhäll. Stora plattan slog av hela tiden och maten kokades mer än stektes.
På min satt termostaten bredvid plattan och den insexakruven skulle skruvas in/ medurs. Nu funkar plattan som den borde.
Detta görs på egen risk. Min spis köpte jag begagnad så jag vet inte om den alltid varit så här.
På min satt termostaten bredvid plattan och den insexakruven skulle skruvas in/ medurs. Nu funkar plattan som den borde.
Detta görs på egen risk. Min spis köpte jag begagnad så jag vet inte om den alltid varit så här.
Vad gör skruven? Justerar du termostaten eller sitter den löst?B Bios skrev:Hade problem på min electrolux glaskeramikhäll. Stora plattan slog av hela tiden och maten kokades mer än stektes.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur förvara penslar för tjära mellan strykningar?
Färg, Måla & Tapetsera -
Gipspluggar - hur kan man få bort hela pluggen ur väggen (gipsplattan)
Byggmaterial & Byggteknik -
Ikea diskmaskin vatten på bottenplattan – rinner ut genom två små svarta slangar?
Vitvaror -
Vattenmätaren snurrar när vi slår på trädgårdsslangen utan att vi använder den.
Vatten & Avlopp -
Säkring går ibland när jag slår på strömbrytare på grenuttag
El