31 915 läst · 44 svar
32k läst
44 svar
Plattan slår av och på, går det att fixa?
En keramisk häll värmer lika mycket utan panna. Men en stekpanna som är ojämn i botten fungerar sämre än en som är plan i botten. Jag tar upp det eftersom han säger att det spelar roll vilken stekpanna han använder.
Båda stekpannorna är helt plana. Den ena är tunnare och relativt lättdriven, medan den andra är gjutjärn och mer tungdriven. Gjutjärnspanna har för övrigt en blygsam plakett på handtaget.A Avemo skrev:
Redigerat:
Jag har nu haft tid och möjlighet att byta energiregulator mellan dubbelplattorna. Det var lite spännande för en novis att öppna upp spisen och se om allt skulle fungera igen efteråt. I verkligheten var det mer pilligt än på youtube, eftersom det satt fast saker i bakänden av hällen också.
Tyvärr hjälpte det inte att byta energiregulator. Resultatet blev att den större dubbelplattan som passar bäst för stekpannan kanske blev lite sämre och att den andra (avlånga) dubbelplattan möjligen fick något bättre fart. Det blev inte i alla fall inte som jag hade hoppats, men tack ändå för er hjälp!
Det blir med andra ord troligen en ny induktionsspis...
: )
Tyvärr hjälpte det inte att byta energiregulator. Resultatet blev att den större dubbelplattan som passar bäst för stekpannan kanske blev lite sämre och att den andra (avlånga) dubbelplattan möjligen fick något bättre fart. Det blev inte i alla fall inte som jag hade hoppats, men tack ändå för er hjälp!
Det blir med andra ord troligen en ny induktionsspis...
: )
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 519 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 519 inlägg
Det var väldigt korroderat på kontakter och massa vätska som torkat ovanpå regulatorn, det är inte bra. Var står spisen? I ett våtutrymme?
Min nuvarande finska Cylinda glaskeramikspis har fungerat utan problem i 20 år, så de kan fungera bra under lång tid. Dock är min spis ren invändigt vid kopplingar och plattor och inte sönderfrätt.
Min nuvarande finska Cylinda glaskeramikspis har fungerat utan problem i 20 år, så de kan fungera bra under lång tid. Dock är min spis ren invändigt vid kopplingar och plattor och inte sönderfrätt.
Det är nog en synvilla i så fall. Det finns inga tecken på vätska som torkat, varken på regulatorerna eller någon annanstans inuti spisen. Det ligger t ex en isoleringsduk under som är helt jämnvit. Jag såg inte heller tecken på ovanlig korrosion.MultiManOriginal skrev:
Det du ser är nog damm? För damm finns det mycket av, som du kanske ser på bifogad bild.
Fick samma problem med att en värmezon slog av för tidigt och hittade din tråd. Efter lite klurande så såg jag det lilla hålet för en insexnyckel och när man justerar den motsols så slår termostaten av senare. Det löste problemet på min Bosch-spis.
Aha ok? Det låter ju bra Har du någon bild, eller kan visa på en sprängskiss el liknande?S Sneck skrev:
Det lilla hålet för insexnyckeln syns på dina eminenta bilder i tråden så jag tog en skärmdump och markerade på den. Jag justerade lite drygt ett kvarts varv motsols och ska testa ett tag nu innan jag justerar mer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som kan föreslå ett smidigt sätt att mäta eventuell skillnad före/efter justering av skruven?
Jag har en vanlig mattermometer, som jag är lite tveksam till i detta sammantaget? En idé jag själv har är att ta min "tröga" stekpanna (se tidigare i tråden), fylla i en deciliter vatten för att skona pannan och mäta hur lång tid det tar från kall stekpanna, tills att plattan stängs av.
Jag har en vanlig mattermometer, som jag är lite tveksam till i detta sammantaget? En idé jag själv har är att ta min "tröga" stekpanna (se tidigare i tråden), fylla i en deciliter vatten för att skona pannan och mäta hur lång tid det tar från kall stekpanna, tills att plattan stängs av.
Det finns såvitt jag vet ingen återkoppling av temperaturen till regulatorn. Så det borde inte spela roll vad som står på plattan. Som utgångspunkt skulle jag säga att når vredet står på max så skall regulatorn aldrig slå ifrån. Men det gäller att balansera det hela så att den faktiskt reglerar ner effekten när man sänker lite.
@electroluxaren. Regulatorns funktion är ju beroende av hur varmt det är i utrymmet där den sitter. Förmodligen slår den ifrån tidigare om spisen varit på länge, om andra plattor är på eller om ugnen är på. Det är helt enkelt en ganska primitiv regulator. Jag skulle vänta mig att om man ställer en gryta med vatten på plattan när spisen är kall och vrider upp plattan på max så skall den inte bryta innan vattnet kokar om ens då. Skruvar man ner den ett steg skall den däremot göra det. Tror du på den angreppspunkten?