F Fred vom Jupiter skrev:
- Klinker håller 50 år, plastmatta max 20 år.
Eftersom tätskiktet under är en plastmatta och den är svår att byta utan att också ta bort klinkersen faller det argumentet.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Skaffa en Scooba (www.robotexperten.se/irobot-scooba). Den laddar man med vitvinsvinäger som är både miljövänligt och rengör fogarna bra. Tror det förut fanns en mindre variant (230) som var mer specifikt avsedd gill just badrum, men denna störta funkar också finfint (med bonusen att den funkar i hela hemmet).

H Henri skrev:
Exakt! Har ett 15 år äldre helkaklat badrum som vi tycker är för tidigt att renovera.
D e väl fogarna som e abret me kaklat, fast om de blivit sunkiga kan man kratsa ur dem och foga om. Kan va en smula tålamodsprövande men e i gengäld ett litet å billigt jobb kontra helrenovering. En multimaskin med hårdmetall/diamantklinga torde göra ett byte av fog hyfsat enkelt/snabbt! Viktigt för att hålla fräscht är oxå god ventilation så duschen å andra våta ställen torkar upp snabbast möjligt!

L Lutte skrev:
Finns inga förutom då kanske känslan och att man kan skryta på jobbet om hur man brände 100 000 på klinker minnsan
Så stor skillnad är det inte. Bara några tusen om du inte köper någon exklusiv klinkers. Sedan tillkommer golvvärme etc.

M Mr9 skrev:
Städa är vi också duktiga på men irriterar oss på att det är svårt att hålla rent i fogarna.
Har ni vita fogar eller iaf ljusa?

Vi valde rätt mörka när vi gjorde vårt badrum för drygt två år sedan, just för att det är jobbigt att hålla ljusa fogar fina. Har aldrig upplevt fogarna som smutsiga... :)

L largab skrev:
Klinkers känns svalare på sommaren och varmare på vintern.
Beror inte det på golvvärmen?

Jag kan skicka bilder på vårt plastgolv så kommer hon ge sig direkt. ;)
Missfärgas lätt (jättekul när tonåringarna spiller slime) eller när lite vatten mot en förpackning som står på golvet gjort att det är starkt rosa fläckar på golvet när man upptäcker det.
Blir lätt märken i den också.

Jag har plastgolv i både toalett/dusch och badrum, skulle gärna byta ut dem mot klinker.
Syrran har mörkgrå plast vilket gör att fläckar inte syns så bra, men känslan och dammet är inte roligt. Sedan är det inte attraktivt om man ska sälja.

• Gilla
jimih
  • Laddar…
Vi valde plastmatta 2013 med kakel på väggarna och är nöjda. Blir lätt så att man blir rädd för vatten då man haft 4st vattenläckor varav 2 från grannen. Att bli evakuerad en tid från bostaden så blir man rätt nojig. Däremot i tvättstugan har vi klinkers 10x10 med golvvärme. Tänkte frugan skulle få det lite fint.;) Det finns liknande eltandborste eller varför inte en sådan som kan använda på områden som är svåra att rengöra. Det ska jag prova nästa gång. Gäller bara att byta borste mellan varven. Håller med henne att det är svårt att få rent då inte ens speciell fogtvätt räcker. På väggarna räcker oftast handelns medel till.

Nu ska vi renovera andra badrummet och det lutar åt klinkers. Där har vi fått rådet att sätta in klinkers 30X30 som ger mindre fogar. Även i duschutrymme kan man använda stora plattor om man skär dem som trianglar. Det kan du använda som argument.

Redigerat:
Miljöargumentet tror jag är rent skitsnack. Keramik ska brännas och det går åt rejält med energi. Att påstår att det ena eller andra är bättre för miljön utan vettiga livscykelstudier är att dra fakta ur röven för att stödja sina åsikter.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
siggebo siggebo skrev:
Miljöargumentet tror jag är rent skitsnack. Keramik ska brännas och det går åt rejält med energi. Att påstår att det ena eller andra är bättre för miljön utan vettiga livscykelstudier är att dra fakta ur röven för att stödja sina åsikter.
Tror inte många vill återgå till utedass och bad vid jul. Men det låter fint då man pratar om miljön.

stefancrs stefancrs skrev:
Har ni vita fogar eller iaf ljusa?

Vi valde rätt mörka när vi gjorde vårt badrum för drygt två år sedan, just för att det är jobbigt att hålla ljusa fogar fina. Har aldrig upplevt fogarna som smutsiga... :)
Tack för tipset då vi precis står inför renovering.

Q
S slurppe99 skrev:
Beror inte det på golvvärmen?
ja, vad skulle det annars bero på....

L largab skrev:
ja, vad skulle det annars bero på....
Poängen var nog att klinker känns kallare än plastmatta på sommaren och vintern.
Värmer man upp golvet på vintern, oavsett golvtyp, så känns det väl inte varmare än den andra (också uppvärmda) golvtypen? :)

Vad gäller städning av fogar och även mattor med för den delen, gör jag detta medelst det som förr hette Vim sedermera omdöpt till Jif och Cif i kombination med en skurborste. Detta avlägsnar alla rester och plast som kakel, klinker och fog blir skinande rent.
Vad gäller slitage är kakel och klinker oslagbart under förutsättning att det ej är målad yta. Plasten fungerar utmärkt under mer än 20 år och även här under förutsättning att inga ytfäger används. Välj hellre golvmatta även på väggarna.
Observera att även mattfogar blir tråkiga och är fogning utförd med lim blir den förr eller senare svart utan möjlighet att åtgärda.
Fokusera på att det är samma procedur att städa det ena som det andra.
Mina fogar tvättar jag en gång om året och de är som nya etfer nu 15 år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.