35 256 läst · 159 svar
35k läst
159 svar
Plastmatta istället för klinker eller skilsmässa?
Plastmatta känns billigt tycker jag. Det blir helkaklat när vi renoverar. Vi har plastmatta som är 20 år gammal. Några fula hack och någon missfärgning som man ju inte kan åtgärda utan att lägga om hela mattan = blir inte gjort. En platta kan man i alla fall byta.
Nu betyder ju inte återvinna att man måste återanvända plattorna. De kan gå som fyllnadsmassa till skillnad från plastmattan som antagligen bränns upp i något värmekraftverk.K Kurtivan skrev:Röstar för plastmatta. Vem återvinner gammalt kakel och klinker? Dåligt argument för att få klinker att framstå som en mindre miljöbelastning. Inget klinkergolv går ju att gå på utan att det finns golvvärme året om.
Ang att det är lättare att sälja, renoverar ni för att sälja? Brukar ju vara ett väldigt hallå runt kaklat och klinkrade badrum, ingen vet hur det ser ut bakom, så tvivlar på att det är så bra som försäljningsargument.
Det är inte nödvändigtvis så mycket sämre att elda en plastmatta i ett kraftvärmeverk än att använda klinkers (som kostar en hel del energi att framställa i och med att det bränns) som fyllnadsmassa.
Det är inte heller konstigt att BKR förespråkar användning av kakel och klinkers. De heter trots allt Byggkeramikrådet så man kan snabbt räkna ut vem som betalar för deras verksamhet.
Det är inte heller konstigt att BKR förespråkar användning av kakel och klinkers. De heter trots allt Byggkeramikrådet så man kan snabbt räkna ut vem som betalar för deras verksamhet.
Självklart går det åt energi till att tillverka kakel och klinkers precis som att det går åt energi att tillverka plastmattan. Platmattan framställs däremot förmodligen av råolja om den nu inte framställs av återvunnen plast. Hur som helst så är min åsikt att om man kan välja bort plast så bör man göra det. BKR tog jag upp för att jag tyckte att deras slutsatser stämmer överens med mina och det fina i kråksången är att ingen betalar mig för mina åsiktertommib skrev:
Kanske dags att du börjar städa badrummet istället?M Mr9 skrev:Har ett badrum från 2004 som vi planerar att blåsa inom kort. Idag är det klinkat/kaklat med plattor 10 * 10 och min fru tycker att det är alldeles för svårt att hålla rent i skarvarna. Idag kom hon på att det borde bli mycket enklare med plastmatta. Visserligen finns det många fina mattor idag men det känns lite som att gå tillbaka till 70-80 talet. Vi har vattenburen golvvärme så jag tycker att det är rätt skönt men klinker.
Är det dags för skilsmässa eller är jag ute och cyklar?
Trams SueCia! Könet finns i ändelsen.S SueCia skrev:
Ursäkta TS. men sådan okunskap får inte bli oemotsagd.
Eftersom damer överlag är Väsentligt mer ekonomiskt fixerade än vi karlar, skulle jag rekommendera att du siktar in dig på det otvetydiga faktum att keramik höjer husets värde samt att plastgolv avger giftiga gaser. Att det sannolikt är rent nonsens, spelar ingen roll eftersom det var övertalningsargument du efterfrågade.
Kan lugna en del att skilsmässa är inte aktuellt i något fall vi har en helt fantastisk relation och kan räkna våra ”bråk” på en pirats lemlästade ena hand.. Rubriken var alla kvällstidning skriven med humor.
Städa är vi också duktiga på men irriterar oss på att det är svårt att hålla rent i fogarna. Min frus hobby är städning så därför fick städersKAN sluta. Nån gick på linjen att städerskan blev frun men den kan jag dementera.
Epoxifogar var en intressant lösning :} Jag har svårt för att acceptera en plastmatta även om det finns fördelar..kommer ju tänka på det varje gång jag sätter min fot på den.
Hen är väldigt användbart ord tycker jag också men här behövdes det inte.
Städa är vi också duktiga på men irriterar oss på att det är svårt att hålla rent i fogarna. Min frus hobby är städning så därför fick städersKAN sluta. Nån gick på linjen att städerskan blev frun men den kan jag dementera.
Epoxifogar var en intressant lösning :} Jag har svårt för att acceptera en plastmatta även om det finns fördelar..kommer ju tänka på det varje gång jag sätter min fot på den.
Hen är väldigt användbart ord tycker jag också men här behövdes det inte.
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Då försöker jag sätta upp några argument i punktform:
- Plastmattor har också skarvar, hörn och monterade grejer (duschhyllor och krokar och sånt) och där blir lika fult som i kakelfogar.
- Rengöring av kakelfogar ger möjlighet att köpa roliga grejor. En ångrengörare sägs funka bra exempelvis.
- Klinker kan rengöras med alla tänkbara medel och även skrapas rena med våld. Med plastmatta måste du tänka dig för med starka rengöringsmedel och höga temperaturer (ångrengöring). Vad händer om man spiller nagellacksborttagning eller hårfärg?
- Det går att förbättra kakelfogarna med fogförsegling och liknande så att smutsen inte fastnar så lätt.
- Plastmatta sänker värdet på huset.
- Klinker håller 50 år, plastmatta max 20 år.
Off topic så låter det lite överambitiöst att riva ut ett badrum från 2004.
- Plastmattor har också skarvar, hörn och monterade grejer (duschhyllor och krokar och sånt) och där blir lika fult som i kakelfogar.
- Rengöring av kakelfogar ger möjlighet att köpa roliga grejor. En ångrengörare sägs funka bra exempelvis.
- Klinker kan rengöras med alla tänkbara medel och även skrapas rena med våld. Med plastmatta måste du tänka dig för med starka rengöringsmedel och höga temperaturer (ångrengöring). Vad händer om man spiller nagellacksborttagning eller hårfärg?
- Det går att förbättra kakelfogarna med fogförsegling och liknande så att smutsen inte fastnar så lätt.
- Plastmatta sänker värdet på huset.
- Klinker håller 50 år, plastmatta max 20 år.
Off topic så låter det lite överambitiöst att riva ut ett badrum från 2004.
Kan och kan men det är ett system gjort för att man ska kunna fixa skador utan att behöva göra om allt. Klart tåligare än plastmatta mot tappade saker och t.ex. sambons svarta mascara som missfärgade ljusa mattan hos oss och inte gick att få bort. I tvättstugan har vi diffusa blåa fläckar som är 19-20 år gamla som förra ägaren påpekade.
BirgitS skrev: