35 254 läst · 159 svar
35k läst
159 svar
Plastmatta istället för klinker eller skilsmässa?
Har ett badrum från 2004 som vi planerar att blåsa inom kort. Idag är det klinkat/kaklat med plattor 10 * 10 och min fru tycker att det är alldeles för svårt att hålla rent i skarvarna. Idag kom hon på att det borde bli mycket enklare med plastmatta. Visserligen finns det många fina mattor idag men det känns lite som att gå tillbaka till 70-80 talet. Vi har vattenburen golvvärme så jag tycker att det är rätt skönt men klinker.
Är det dags för skilsmässa eller är jag ute och cyklar?
Är det dags för skilsmässa eller är jag ute och cyklar?
Kakel och Klinker. Självklart så! Allt annat känns gammalt och ni förlorar antagligen lite pengar om ni skulle sälja huset vid plastat badrum. Jag tänker iaf renovering när jag ser ett badrum med plastmatta??
Klinkers är ett naturmaterial. Plast år dåligt för miljön.
Plastmattor avger säkerligen sjukdomsframkallande ångor. Plastallergi är nog inte roligt.
Barn? Som kryper omkring på plast. Känns inget bra.
Plastmattor avger säkerligen sjukdomsframkallande ångor. Plastallergi är nog inte roligt.
Barn? Som kryper omkring på plast. Känns inget bra.
Plast är väl dåligt för miljön?
Så här skriver BKR:
Byggkeramik, kakel- och klinkerplattor, är till sin natur ett miljövänligt materialval. Kakel och klinker avger inga som helst emissioner. Fäst- och fogmassor avger mycket ringa emissioner. Livslängden för keramiska konstruktioner, både den tekniska och den ekonomiska, är mycket lång och underhållsbehovet är ringa. Rengöring kan i normalfallet genomföras med städprodukter med ingen eller mycket liten miljöpåverkan. Kakel och klinker är dessutom väl lämpade för återanvändning eller återvinning.
Så här skriver BKR:
Byggkeramik, kakel- och klinkerplattor, är till sin natur ett miljövänligt materialval. Kakel och klinker avger inga som helst emissioner. Fäst- och fogmassor avger mycket ringa emissioner. Livslängden för keramiska konstruktioner, både den tekniska och den ekonomiska, är mycket lång och underhållsbehovet är ringa. Rengöring kan i normalfallet genomföras med städprodukter med ingen eller mycket liten miljöpåverkan. Kakel och klinker är dessutom väl lämpade för återanvändning eller återvinning.